מכירים את התכנית "Got Talent"? תחרות כישרונות שמשודרת בכל העולם. באחת התכניות הופיעה אישה שבנתה מגדל שלם של מקלות עץ שעומדים אחד על הקצה של השני, בלי לחבר או להדביק בינהם על בסיס שיווי משקל בלבד. היא התחילה ממקל אחד שבקצהו היא העמידה נוצה, ואז היא איזנה את המקל הראשון על מקל שני, ואת כל זה היא איזנה על מקל שלישי וכך הלאה.
כל פעם היא איזנה את כל המבנה על מקל נוסף, עד שנוצר מגדל שלם שאותו היא איזנה על מקל שעמד על הקרקע. אתם מצליחים לדמיין את זה? מגדל ענק שכולו משחקי שיווי משקל מדהימים עומד ולא קורס.
3 צפייה בגלריה
הדברים הקטנים שעושים את ההבדל
הדברים הקטנים שעושים את ההבדל
הדברים הקטנים שעושים את ההבדל
(צילום: shutterstock)
השופטים והקהל היו מרותקים. הם לא האמינו איך היא הצליחה לעשות את זה. אלא שאז, לסיום ההופעה, היא עשתה משהו שאף אחד לא ציפה לו. היא ניגשה למגדל והרימה את הנוצה שעמדה על קצה המקל הראשון. באותה שניה, כל המגדל קרס. השופטים והקהל עמדו על הרגליים והריעו כי כולם הבינו פתאום, שהנוצה הקטנה הזו, שלא שוקלת כלום, היא זו שהחזיקה לבדה את שיווי המשקל של כל המגדל הענק הזה.

סטנדרטים גבוהים

למה אני מספרת לכם את זה? ואיך זה בכלל קשור להצלחה בחיים ולהגעה מוקדמת לשיעורים של בית הספר? זה פשוט מאוד. גם בחיים, הדברים הגדולים והחשובים ביותר בנויים בבסיסם מדברים קטנים, כמו הנוצה. בלי הבסיס הזה, אין לנו את האיזון הדרוש ליצור את הדברים הגדולים והחשובים באמת.
סטנדרטים גבוהים נותנים לאדם את היכולת לבנות עוד ועוד יכולות שיביאו אותו לתוצאות מבלי שהכול יקרוס
הדברים האלו, שהם הבסיס לכל התוצאות וההישגים שלנו בחיים הם הסטנדרטים שלנו. אם אנחנו רוצים ללמד את הילדים שלנו להצליח בחיים, הדבר הכי חשוב שאנחנו יכולים לעשות הוא ללמד אותם להעלות את הסטנדרטים שלהם. סטנדרטים גבוהים נותנים לאדם את היכולת לבנות עוד ועוד יכולות שיביאו אותו לתוצאות מבלי שהכול יקרוס.
רבים חושבים שלאור המצב, שנת הלימודים הנוכחית היא שנה "מבוזבזת" ואפילו "אבודה" ולכן אפשר לשחרר, ולהתגמש בהתנהלות היום יומית בשנה הזאת. אולם דווקא עכשיו חשוב לא לוותר על ההזדמנות ולאפשר לילדים לעבוד על היכולות והסטנדרטים שלהם, שישרתו אותם גם היום וגם לעתיד. דווקא בשנה כזאת, פיתוח של יכולות וסטנדרטים גבוהים יאפשר לילדים לבלוט ולהגדיל את היכולות האישיות שלהם.
3 צפייה בגלריה
לפתח סטנדרטים של אנשים מצליחים
לפתח סטנדרטים של אנשים מצליחים
לפתח סטנדרטים של אנשים מצליחים
(צילום: shutterstock)

ללמוד להגיע לפני הזמן

בואו נבחן דוגמה מחיי הילדים. ילד יצא מהבית בלי מפתח או הגיע לאימון כדורסל בלי כדור. הוא פשוט שכח לסדר את התיק שלו לפני היציאה. לסדר תיק ולהתכונן עם הציוד המתאים זה סטנדרט. היום זה בסך הכול מפתח או כדור, והתוצאה תהיה שהוא לא יוכל להיכנס הביתה כשיחזור או לא יוכל להתאמן באימון, אך בעתיד זה עלול לבוא לידי ביטוי בלשכוח מסמכים לפגישה חשובה, ושם הפגיעה תהיה כבר הרבה יותר משמעותית.
כשמתחילים לבנות את הסטנדרטים מגיל צעיר, קל יותר להטמיע אותם
אחד הסטנדרטים החשובים ביותר שכדאי לילד לאמץ כבר בגיל צעיר, כדי להגדיל דרמטית את סיכויו להצליח בחיים היא לא לאחר. תלמיד שמאחר לשיעור, בין אם זה בהגעה פיזית לכיתה ובין אם זה לשיעור בזום בלמידה מרחוק, אפילו אם זה רק בכמה דקות, מגיע בלחץ.
המורה כבר נמצאת, כולם יושבים והשיעור כבר התחיל. לאחר בפני כולם זה מביך, צריך לבקש סליחה וירשמו לו איחור בדף הנוכחות. ואם הוא איחר למבחן, מצבו עוד הרבה יותר קשה כי כל הלחץ הזה מתווסף ללחץ שקיים ממילא בגלל המבחן. דבר קטן כמו נוצה או איחור של חמש דקות יכול להשפיע לרעה על כל היום של אותו ילד ועל כל התוצאות שלו.
קראו עוד:
אז מה עושים? איך מבטיחים שהילד יגיע לבית הספר, יכנס בנחת לשיעור בכיתה או בזום ובשעה 8:00 כבר ישב במקומו מוכן להתחיל את היום כשהוא מרוכז ומכוון להצלחה? הטיפ להצלחה בחיים, שילד חייב לאמץ אותו כסטנדרט מגיל צעיר, הוא לא לדבר יותר על "להגיע בזמן".
בעולם ההצלחה להגיע בזמן זה לא מספיק. אנשים מצליחים לא מגיעים בזמן אלא מגיעים לפני הזמן. הם לוקחים מקדמי ביטחון, הם לא תלויים בפקקים, ואם קורה משהו בלתי צפוי, יש להם תמיד זמן לפתור את הבעיה, לפני הזמן. לפני הפגישה החשובה, לפני המבחן הגדול, לפני כל דבר חשוב.
3 צפייה בגלריה
שעון חול
שעון חול
לנהל את הזמן בצורה נכונה
(צילום: Shutterstock)

כל יום ניצחון קטן

ילד שיבנה לעצמו כבר בגיל צעיר סטנדרט של להקדים לשיעורים של בית הספר, גם אם זה שיעור בזום, להיות מוכן ליד השולחן, לחכות בחדר ההמתנה של הזום, ושהמורה תראה שהוא הגיע לפני הזמן, מי שיעשה כך כל יום, יגדל להיות מבוגר שמגיע תמיד לפני הזמן, לכל מקום.
זה ישרת אותו בהמשך חייו בצבא, באוניברסיטה, בעבודה, בעסק ובכל תחום שהוא. הוא יתחיל כל יום בניצחון קטן, שייתן לו תחושה של סיפוק ושל ערך עצמי שיובילו אותו בכל יתר העשייה שלו באותו היום. זה יהפוך להיות חלק מהסטנדרטים הגבוהים שלו עליהם יבנו כל יכולותיו בעתיד.
כשמתחילים לבנות את הסטנדרטים מגיל צעיר, קל יותר להטמיע אותם כי צריך להתגבר על פחות הרגלים לא מקדמים שהשתרשו לאורך השנים וזמן ההטמעה מהיר הרבה יותר. בדיוק כמו הנוצה, להגיע לבית הספר כל יום לפחות רבע שעה לפני הזמן, הוא לכאורה דבר קטן, אך בעל השפעה אדירה על המשך החיים.
אז באיזו שעה הילדים שלכם יגיעו לשיעור מחר?
הכותבת היא אשת חינוך, מאמנת ומחברת הספר "קוד המנצח לצעירים", יחד עם אלון אולמן