לפני כשבוע, הודיעה בשידור חי העיתונאית ומגישת הטלוויזיה הבכירה של CNN, כריסטיאן אמנפור, מהדמויות הבולטות בזירת התקשורת הבינלאומית, כי חלתה בסרטן השחלות.
סרטן שחלות הוא השני בשכיחותו מבין הסרטנים הגינקולוגיים וקשה מאוד לאבחן אותו בשלביו המוקדמים. הסיבה המרכזית לכך היא שהסימנים המקדימים למחלה הם כלליים למדי כדוגמת תחושת אי-נוחות בבטן העליונה, קושי בעיכול ונפיחות בבטן, כך שישנה נטייה להתעלם מהם. לכן, ברוב המקרים סרטן השחלות מתגלה רק בשלב מתקדם והוא גורם התמותה העיקרי מבין כל הסרטנים הגינקולוגיים.
קיימים מספר סוגים של סרטן שחלות כאשר השכיח והנחקר ביותר הוא הסרטן האפיתליאלי הנוצר מתאים המצפים את רקמת השחלה. סיבת התפתחות סרטן השחלות אינה ברורה לחלוטין ובשונה מסוגי סרטנים אחרים, כדוגמת סרטן המעי הגס או סרטן צוואר הרחם, אין כלים לגילוי מוקדם של המחלה.

1 צפייה בגלריה
כריסטיאן אמנפור
כריסטיאן אמנפור
כריסטיאן אמנפור. העלתה את המחלה למודעות ציבורית
(צילום: AP)

למה המחלה מתפרצת?

לעיתים להופעת סרטן שחלה יש קשר לנשאות מוטציה גנטית, כאשר המוכרת ביותר היא מוטציה בגן BRCA1 או BRCA2. מוטציות בגנים אלו מתגלות ב-40%-30% מחולות סרטן השחלה בישראל כאשר השכיחות הגבוה יותר קשורה למוצא אשכנזי. בהקשר זה, חשוב לציין שהחל מינואר 2020, כל אישה ממוצא אשכנזי רשאית לבצע בדיקה לגילוי נשאות מוטציית BRCA במסגרת סל התרופות לרוב ללא צורך בהפניה מרופא המשפחה.
קבוצת סיכון נוספת של נשים שעשויות לחלות בסרטן שחלות הן נשים שלא ילדו בעבר וחוו במהלך חייהן מחזורי ביוץ מרובים. על כן השימוש בגלולה למניעת היריון המעכבת את הביוץ, יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן שחלות. מעבר לכך, מחקרים שנערכו בנושא הראו כי בקרב נשים מיניקות ישנה ירידה בסיכון לחלות בסרטן השחלות, זאת כתוצאה משינויים הורמונליים המתחרשים בזמן הנקה ומשפיעים אף הם על הביוץ.

הטיפול היעיל

הטיפול הראשוני לסרטן שחלות מורכב מניתוח להסרת הגידול וכימותרפיה. בשנים אחרונות נכנסו לתהליך הטיפול גם טיפולים ביולוגיים מהדור החדש מקבוצת מעכבי פארפ (Parp Inhibitors) הניתנים בתוספת לטיפול בכימותרפיה. טיפולים אלו הוכחו כיעילים במיוחד בעיכוב הישנות המחלה והארכת החיים תוך שמירה על איכות החיים של המטופלות, בייחוד אלו הנושאות את מוטציית BRCA וכן מוטציה דמוית BRCA הנקראת HRD. החל מינואר 2021 טיפולים מקבוצת מעכבי פארפ זמינים לכלל המטופלות עם מוטציות אלו במסגרת סל התרופות.
גם בימים אלו נערכים מחקרים שנועדו לקדם את אפשרויות הטיפול והגילוי המוקדם של סרטן השחלה אך לצערנו, נכון להיום הכלים לעשות זאת אינם רבים. לכן, מומלץ לכל אישה לגלות ערנות לשינויים המתרחשים בגופה כדוגמת אלו שהוזכרו לעיל, ואף לבקש הפניה לבדיקה גנטית במקרים בהם יש זכאות לכך, גם אם זה רק "ליתר ביטחון". ככל שהמודעות למחלה תעלה יחד עם הרחבת אפשרויות הטיפול, נוכל להקטין את התחלואה מסרטן השחלה ואף להציל חיים.
פרופ' טליה לוי היא מנהלת היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית המרכז הרפואי וולפסון