"ההתערבות הכי יעילה למניעת הקורונה היא חיסון", אומרת היום (ג') לאולפן ynet פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, בעקבות ההתפרצויות של הימים האחרונים. "אנחנו ממליצים לחסן את בני הנוער. אנחנו גם יודעים שתופעות הלוואי, שקצת חששנו מהן, מינוריות לחלוטין. חיסון הוא הדבר הכי יעיל".
קראו עוד:
לשאלה, אם היא חושבת שכדאי לחזור לעטות מסכות, השיבה: "אני בהחלט בעד להשתמש במסכות, בוודאי במקומות צפופים כמו נמלי תעופה ובתי חולים. בני נוער וילדים שעדיין לא מחוסנים - ודאי שגם הם צריכים לעטות מסכות".
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בנתב"ג
בדיקת קורונה בנתב"ג
בדיקת קורונה בנתב"ג. "אין שום סיבה לנסוע למקומות כמו רוסיה ולכל המדינות ה'שחורות'", אומרת פרופ' רהב
(צילום: טל שחר)
פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, שהשתתף גם הוא בריאיון, הוסיף: "כדאי לשים את הדברים בפרופורציה. אנחנו רואים התפשטות של זן דלתא, שהתגלה לראשונה בהודו, וכל הנתונים מהעולם מעידים שהחיסון של פייזר בשתי המנות יעיל נגדו כמו נגד הזן הקודם שהכרנו. כלומר, ברגע ש-90% מאוכלוסיית הסיכון בישראל מחוסנת בשתי מנות של פייזר - האוכלוסייה מוגנת, גם אם תהיה התפרצות יותר משמעותית של הזן הזה. זה המסר הכי חשוב".
לדבריו, אין מדובר בהתפשטות רחבה של הקורונה בישראל. "אנחנו מדברים על מספר מוקדים מקומיים, שעשו בהם הרבה מאוד בדיקות וגילו התפרצויות", אומר פרופ' סגל. "יכול להיות שזה נובע מהזן ההודי, שאנחנו יודעים שהוא מידבק יותר. ייתכן שנראה עוד וריאנטים בהמשך. הזן ההודי לא יהיה האחרון. אבל כדאי לשים לב למספרים: בכל השבוע האחרון היו רק שלושה חולים קשים חדשים, מרבית המאומתים הם ילדים, וככל הידוע לנו, הם לא פיתחו תסמינים. אז צריך לשים את הדברים בפרופורציה. אנחנו מדברים על 30 מאומתים ביום, כשבעבר היו אלפים רבים. החיסון מגן עלינו מתחלואה קשה".
פרופ' סגל: "בכל השבוע האחרון היו רק שלושה חולים קשים חדשים, מרבית המאומתים הם ילדים, וככל הידוע לנו, הם לא פיתחו תסמינים. אז צריך לשים את הדברים בפרופורציה. אנחנו מדברים על 30 מאומתים ביום, כשבעבר היו אלפים רבים. החיסון מגן עלינו מתחלואה קשה"
בהמשך הריאיון התבקשה פרופ' רהב להתייחס למצב בנתב"ג ולעובדה שישראלים נוסעים למדינות שבהן התחלואה היא קשה, כמו רוסיה. "זה מאוד כואב לראות את זה", אמרה. "צריך לעשות אכיפה. היו צריכים לעשות את זה כבר מזמן. אין שום סיבה לנסוע למקומות כמו רוסיה ולכל המדינות ה'שחורות'. צריך להימנע מלנסוע לאזורים שבהם התחלואה היא גבוהה - בוודאי עם ילדים".
לשאלה, מה היא מצפה ממשרד הבריאות, השיבה: "דבר ראשון, לחסן את בני הנוער. דבר שני, להתארגן על מה שקורה בנמל התעופה: לעשות בדיקות כמו שצריך, להרחיב את האתר, לאכוף איסורים על נסיעה למקומות שהקורונה שכיחה בהם. צריך גם לבצע חקירות אפידמיולוגיות נרחבות על כל מקרה. רק כך אפשר למנוע התפשטות".