מחקר אמריקאי חדש מצא שירידה במשקל לפני גיל העמידה (שנות ה-40 לחיים) עשויה להפחית את הסיכון לתמותה בטרם עת באופן משמעותי. על פי מסקנות המחקר, שפורסם בכתב העת הבינלאומי JAMA Network Open , אנשים בגיל 25 שהוגדרו בקריטריון "השמנת יתר" והשילו ממשקלם עד שהוגדרו כבעלי "עודף משקל", עוד בטרם הגיעו לגיל העמידה, הצליחו להפחית ב-54% את הסיכוי שלהם למות בטרם עת (מוות לפני גיל תוחלת החיים הממוצעת).
קיראו עוד:
החוקרים סקרו את הנתונים האישיים של 24,205 איש בגילי 40-74 שמופיעים במאגר הבריאות והתזונה הלאומית בארצות הברית. הנתונים נאספו אחת לשנתיים בין השנים 1999 ל-2015. בעזרת הנתונים, החוקרים חישבו את מדד מסת הגוף (BMI) של כל משתתף.
בנוסף, כל נחקר דיווח לחוקרים על המשקל שלו בגיל 25 ועל המשקל שלו עשר שנים קודם תחילת המחקר. המחקר נמשך כשבע שנים ובמהלכו נפטרו 5,846 בני אדם. החוקרים ערכו השוואה ובדקו האם יש קשר בין שינוי במדד מסת הגוף (BMI) של הנחקרים לבין הסבירות שלהם למוות במהלך תקופת המחקר.
1 צפייה בגלריה
ירידה בסיכון למות. ממשקל יתר למשקל עודף
ירידה בסיכון למות. ממשקל יתר למשקל עודף
ירידה בסיכון למות. ממשקל יתר למשקל עודף
(צילום: shutterstock)

החוקרים מצאו כי הסיכון הנמוך ביותר למוות היה בקרב אנשים שהמשקל שלהם היה "תקין" בגיל 25 ושמרו על משקלם גם בגיל העמידה (שנות ה 40 לחייהם). בנוסף, החוקרים גילו כי אנשים שהיו בגיל 25 והוגדרו תחת קריטריון, "השמנת יתר", אבל הצליחו להפחית ממשקלם עד גיל העמידה (שנות ה-40 לחייהם), כלומר ירדו לקריטריון "בעלי עודף משקל" , הצליחו להקטין את הסיכון שלהם למות ב-54% בהשוואה לאנשים שנשארו שמנים גם בגיל העמידה.
עוד עולה ממסקנות המחקר, ששינוי במשקל מ"השמנת יתר" ל"משקל עודף" לאחר גיל העמידה - לא הצליח להביא להפחתה בסיכון למוות בטרם עת. החוקרים מסבירים את הממצא הזה בכך שירידה במשקל בגיל מבוגר יחסית היא לרוב לא מכוונת וקשורה לבעיות בריאותיות או לאובדן מסת שריר הקשורה לגיל.
לעומת זאת, ירידה במשקל בגילאים צעירים יותר בחיים מלווה פעמים רבות גם בירידה במסת השומן ולרוב אינה קשורה להופעה של מחלות כרוניות. החוקרים ניטרלו את כל הגורמים המשתנים שיכולים להשפיע על התוצאות כמו מצב סוציו אקונומי, הרגלי עישון וכדומה.
חשוב לציין שהמחקר הסתמך בחלקו על הדיווחים העצמאיים של המשתתפים וייתכן ולא כל הנחקרים זוכרים במדויק את משקלם בגילאים צעירים יותר. יחד עם זאת, החוקרים סבורים שהממצאים שלהם חשובים, מדאיגים אך גם מלאי תקווה.
"הממצאים שלנו מטרידים מפני שהם קובעים שהשמנת יתר באמצע החיים מעלה משמעותית את הסיכון למות בטרם עת ושיעורי ההשמנה בעולם המערבי הולכים וגדלים", אומרים החוקרים מאוניברסיטת בוסטון בארצות הברית. "יחד עם זאת, יש מקום לאופטימיות מפני שלעיתים מספיק לרדת כמה קילוגרמים ולעבור מההגדרה של השמנת יתר לעודף משקל על מנת להפחית משמעותית את הסיכון לתמותה בטרם עת".
השמנה היא מחלה ואחת הגורמים המובילים לתחלואה כרונית. ממצאי המחקר הזה מחזקים את הצורך לטפל בבעיה הזו בשלב מוקדם של החיים עוד בטרם התפתחות של מחלות נלוות. אנשים הסובלים מהשמנה יכולים לשאוב עידוד ממסקנות המחקר שכן במרבית המקרים אין צורך לרדת עשרות רבות של קילוגרמים, על מנת להקטין משמעותית את הסיכוי לתמותה.
הכותב הינו רופא מומחה ברפואת המשפחה ומנהל "המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה"