בן 74 נפטר לאחרונה מנגיף הקורונה, לאחר שכבר החלים ממנו, אך נדבק שנית – הפעם במוטציה אחרת של הנגיף. כך עולה מתוצאות המעבדה המרכזית לנגיפים שבמרכז הרפואי שיבא בתל השומר.
זהו אחד המקרים הבודדים בישראל שבהם אובחנה בוודאות הדבקה חוזרת בזן אחר של נגיף הקורונה, והמקרה הראשון במדינה של חולה שהלך לעולמו כתוצאה מנגיף הקורונה לאחר שנדבק בשנית.
צפו בדבריהם של פרופ' סיריל כהן ואליס פרידמן על המוטציה החדשה:
החשד הראשוני סביב המקרה פורסם לראשונה בחדשות "כאן". לאחר שאובחן בפעם הראשונה כחולה בקורונה אושפז האיש בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. בהמשך, לאחר שנמצא שלילי בבדיקת הקורונה, שוחרר לבית האבות שבו הוא מתגורר, שם עבר עוד שתי בדיקות קורונה שנמצאו שליליות גם כן.
מאוחר יותר, בעקבות התפרצות קורונה בבית האבות שבו שהה, עבר בדיקת קורונה נוספת, שבה נמצא חיובי מחדש.
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
הדבקה חדשה בנגיף שגרמה למותו של הקשיש
(צילום: שאול גולן)
האיש פונה למרכז הרפואי שיבא בתל השומר כשהוא סובל מקוצר נשימה, והעומס הנגיפי שנמצא אצלו העיד על כך שלמעשה זוהי הדבקה חדשה. בסוף החודש שעבר הוא הלך לעולמו, לאחר שסבל מאי־ספיקה נשימתית.
עד כה נמצאו חמש מוטציות עיקריות של נגיף הקורונה, ובמעבדה של שיבא נעשתה בדיקת ריצוף גנטי לזן שבו נדבק האיש בטרם אושפז בבילינסון, לעומת הזן שבו נדבק בטרם אושפז בשיבא. בסוף השבוע שעבר הגיעו התוצאות שהכריעו: האיש נדבק פעמיים, בשני זנים שונים. גם העובדה שפיתח רמה נמוכה של נוגדנים לנגיף לאחר ההחלמה בפעם הראשונה מחזקת את התוצאה שלמעשה מדובר בהדבקה חוזרת.
"אני לא יודעת כמה זה שכיח מקרה מהסוג הזה", הסבירה אתמול פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות בשיבא. "אנחנו לא יודעים, אך זה מאוד מטריד אם בן אדם יכול לחלות כמה פעמים בקורונה בזמן שהווירוס משתנה. מה יהיה התפקיד של החיסון במציאות כזו? האם אפשר לחלות שוב ושוב? בגלל שלא היו לו מספיק נוגדנים יכול להיות שאם היה מקבל חיסון הוא כן היה מפתח חסינות כנגד הנגיף.
"דיווחתי על המקרה הבוקר למשרד הבריאות וגם לארגון הבריאות העולמי ובכוונתי לבדוק מקרים דומים בארץ. זהו אחד המקרים שבהם ברור שזו הדבקה חוזרת ושאין ספק שהנפטר בעצם החלים לחלוטין בפעם הראשונה. מדובר על שני נגיפים שונים לגמרי".