חברת פייזר הודיעה היום (ב') כי מניתוח ראשוני של תוצאות הניסוי בחיסון שהיא מפתחת לקורונה נמצא, כי הוא יעיל ב-90 אחוזים במניעת הידבקות בנגיף. הגנה דומה קיימת בחיסוני ילדות כמו נגד אבעבועות.
בעקבות הודעת פייזר - זינוק במחיר המניה עוד טרם פתיחת המסחר בניו-יורק. בחברה הוסיפו שהחיסון יינתן בחינם לכלל תושבי ארצות-הברית.
2 צפייה בגלריה
פייזר
פייזר
החיסון של חברת פייזר: אחוזי יעילות גבוהים מהנדרש
(רויטרס)
לדברי פייזר, אחוז היעילות - גבוה בהרבה ממה שנדרש על-ידי ה-FDA לאישור החיסון לשימוש, ולא נמצאו תופעות לוואי חריגות. החברה מתכננת לבקש אישור חירום להפצת החיסון כבר בסוף החודש. מפייזר מוסיפים שעד סוף השנה יהיו בידיה 15-20 מיליון חיסונים.
אנשי החברה גם הדגישו שהחיסון יהיה יעיל לכל המוטציות המוכרות של נגיף הקורונה. את ניתוח תוצאות המחקר של "פייזר" ערכה חברה מקצועית חיצונית שאינה קשורה לפייזר. את החיסון פיתחה פייזר עם חברת BioNTech הגרמנית, והיא נמצאת כעת בשלבי המחקר האחרונים.
הניסוי אמור להימשך עד ש-164 מהאנשים המשתתפים בו (מתוך 44 אלף איש בסך הכל) יידבקו בנגיף. כמו כן ייבדק עד כמה התסמינים שלהם חמורים, ואם החיסון מגן על אנשים שנדבקו בו בעבר. עד כה נדבקו 94 איש מהמשתתפים, חלקם קיבל את החיסון, וחלקם קיבל חיסון דמה (פלסבו).
ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר להגיב בפוסט מצולם על תוצאות החיסון ואמר: "שמח לשמוע שחברת ״פייזר״ הודיעה היום על כך שהחיסון שפיתחה נגד הקורונה יעיל ב-90% מהמקרים. התקדמות חשובה! אני עובד על הבאת החיסון במרץ רב עם מנהיגי העולם. אני רואה את האור בקצה המנהרה. זה לא יקרה בעוד שנים, זה יקרה בעוד חודשים. הצלחנו להוריד את ישראל לרמת התחלואה הנמוכה בעולם, עכשיו אנחנו צריכים לשמור על זה יחד. אני מאמין גדול ביכולת שלנו להצליח יחד למען כל אזרחי ישראל"!
גורמים במשרד הבריאות מאשרים כי קיימים מגעים עם חברת פייזר לרכישת החיסון, והסכם עם החברה עשוי להיחתם. כרגע ישנם רק שני הסכמי רכש לחיסונים נגד קורונה עליהם חתם המשרד - עם החברות ארקטורוס ומודרנה.
בנימין נתניהו: "אני עובד על הבאת החיסון במרץ רב עם מנהיגי העולם. אני רואה את האור בקצה המנהרה. זה לא יקרה בעוד שנים, זה יקרה בעוד חודשים"
גם הנשיא טראמפ, שכל-כך קיווה שחדשות אלו יגיעו לפני מועד הבחירות בארצות-הברית, צייץ בתגובה להודעת החברה כי "מדובר בחדשות נהדרות".
"זה רגע היסטורי", אמרה קתרין יאנסן, סמנכ"לית בכירה וראש מחקר ופיתוח חיסונים בפייזר. "זה היה מצב הרסני, מגפה, ויצאנו לדרך ולמטרה שאיש לא השיג מעולם - להמציא חיסון בתוך שנה".
2 צפייה בגלריה
פייזר
פייזר
יעיל ב-90% מהמקרים: החיסון של חברת פייזר
(קויטרס)
מדענים עצמאיים הזהירו מפני השגת תוצאות מוקדמות לפני שנאספו נתוני בטיחות ויעילות ארוכי טווח. ובכל זאת, הפיתוח הופך את פייזר לחברה הראשונה שהודיעה על תוצאות חיוביות מניסוי חיסונים בשלב מאוחר, כשהיא מקפיצה אותה לחזית המירוץ העולמי התזזיתי שהחל בינואר ונפרש במהירות שיא.
11 חיסונים נמצאים בניסויים בשלב מאוחר, כולל ארבעה בארצות הברית. התקדמותה של פייזר עשויה להציע טובות לחיסון של מודרנה, המשתמשים בטכנולוגיה דומה. לדברי מודרנה, גם להם יכולות להיות תוצאות מוקדמות בהמשך החודש.
פייזר יצרה את החיסון BNT162 המכיל חלבונים שונים שכשמוזרקים לגוף, גורמים לו "לחשוב" שמדובר בנגיף קורונה אמיתי, ולייצר נגדו נוגדנים שינטרלו את הנגיף.