ממחקר חדש שפרסמה הבוקר (ג') המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות עולה כי בין החודשים יולי לינואר השנה אותרו 181 מקרים של וריאנט של הנגיף שהתפתח בישראל. יש להדגיש כי הווריאנט יעיל בפני החיסון ומאז שכיחותו כמעט ונעלמה, בין היתר על רקע התפשטותו ומידת הדומיננטיות של הווריאנט הבריטי, שעל פי משרד הבריאות מוערך בכ-90 אחוזים מכלל מקרי ההדבקה בישראל.
מאז חודש ינואר אותרו מספר מקרים נוספים של הווריאנט הישראלי, אך ככלל מספר המקרים החדשים יורד באופן ניכר.
שם הזן החדש הוא P681H ובתוצאות המחקר צוין כי "הזן הישראלי לא קושר לשיעורי הדבקה גבוהים יותר". 24 מהמקרים אותרו במחוז הצפון, 11 בחיפה, 55 במרכז הארץ, 22 בתל אביב, 19 בירושלים והיתר בשטחים, בדרום הארץ או באיזורים שאינם ידועים.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
הווריאנט הישראלי. שכיחותו בירידה
(צילום: AP)
לדברי משרד הבריאות, "הווריאנט הישראלי אינו שכיח ואינו בעל משמעות קלינית או אפידמיולוגית, ואינו קשור או גורם להדבקה נרחבת, תחלואה קשה או השפעה על יעילות החיסון".
עוד נמסר מהמשרד כי "הווריאנט הישראלי מופיע בדגימות מחודש יולי, אך הולך ונעלם והעדויות עליו מתמעטות. הווריאנט הבריטי הוא הדומיננטי בתחלואה ומופיע מפברואר 2021 במעל 90% מהרצפים בישראל".
"כל הזמן יש מוטציות", מסבירה פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא תל השומר. "זה שפה מצאו את אותה מוטציה במספר אנשים והיא דומה למוטציות אחרות - זה בעצם הייחוד. זה שזה התפתח פה זה לא מפתיע ובהתחלה כמובן ישנה דאגה כדי לראות האם יש בעיה עם החיסון וכרגע לא נראה שיש בעיה. התפתחות של מוטציות מקומיות זה תהליך שהוא טבעי וקורה כל הזמן ואנחנו צריכים כל הזמן להיות עירניים ולתפוס את הדברים בזמן אמת".
בדו"ח של אמ"ן מחודש ינואר צוין כי ישנו חשש מפני היווצרות של וריאנט מקומי. "בנוסף ליבוא זן עמיד מחו"ל, תיתכן גם אפשרות להיווצרות וריאנט שכזה בישראל (לאור קיומן של אוכלוסיית בלתי מחוסנים נרחבת והתפרצות פעילה במקביל להתחסנות ההמונית)".
על מנת להתמודד עם היווצרות הווריאנט, המליצו באמ"ן בזמנו להדק את המגבלות וייצור מנגנון ריצוף שיהיה מסוגל לרצף מספיק חולים על פי תעדוף ובקצב מהיר.
ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח וולפסון: "המוטציה 'הישראלית' שהתגלתה דומה מעט למוטציה הבריטית. היא לא השתרשה בארץ ובנתיים המוטציה הבריטית הרבה יותר נפוצה. בשלב זה לא נראה שיש לה חשיבות רבה ואין לה השפעה מבחינת הדבקה או חומרת המחלה. חשוב לציין ולהדגיש שהחיסון של פייזר יעיל מפני המוטציה".