בשיתוף פרופ' אילה פולק ואינפומד

העין שלנו בעלת מבנה כדורי והיא מורכבת ממעטפת וחלל אמצעי. מעטפת העין עשויה משלוש שכבות, השכבה הפנימית ביותר היא הרשתית. הרשתית עטופה בקרום עדין אשר מגן עליה. עם השנים על גבי הקרום המגן על הרשתית עלול להתפתח קרום נוסף המכונה ממברנה אפירטינלית (ERM) או ממברנה על הרשתית
צפו ברופאה מסבירה

מה גורם להתפתחות הקרום על גבי רשתית העין?
הסיבות להתפתחות הקרום אינן ידועות במלואן. למעשה, מדובר בתהליך איטי ששכיחותו לרוב עולה עם הגיל. התפתחות הקרום שכיחה יותר בקרב חולים במחלות כרוניות שונות, למשל יתר לחץ דם.
מהן ההשלכות של התפתחות הממברנה בעין?
הקרום מתפתח באיטיות ובהדרגתיות ולרוב יחלפו שנים עד שיגרום להפרעה בראייה. כאשר הקרום מתחיל להתכווץ נוצר שינוי בראייה המתבטא בראייה מטושטשת, ירידה בחדות הראייה, ובעיקר עיוות צורות.
איך ניתן לטפל?
הטיפול בבעיה הוא כירורגי ומטרתו היא להסיר את הקרום שנוצר. ישנן שתי גישות עיקריות לתזמון הניתוח: הראשונה, גורסת כי יש לנתח מוקדם עם התפתחות הקרום כשהראיה עדיין טובה כדי למנוע שינויים בלתי הפיכים בראייה. גישה זו מתייחסת אפוא אל התוצאה הסופית ושואפת להשיג ראייה טובה ככל הניתן לאחר הפעולה.
הגישה השנייה גורסת כי יש לחכות עד להתפתחות של ירידה בראייה ורק אז לנתח. לאחר ניתוחים להסרת קרום יש נטייה לשכיחות גבוהה של התפתחות קטרקט. לכן במטופלים שיש להם קטרקט אפילו אם מדובר במצב התחלתי מומלץ לבצע ניתוח משולב הכולל ניתוח להסרת קרום וניתוח הקטרקט בו זמנית. כך ניתן יהיה לחסוך מהמטופל ביצוע של שני ניתוחים.

בשיתוף פרופ' אילה פולק ואינפומד