אורה קנר, תושבת אשדוד ואם לדנה בת ה-25 המרותקת לכיסא גלגלים, נאבקת במשרד הבריאות כבר שנתיים. אחרי שפרסמה בפייסבוק פוסט בנושא, שקיבל למעלה מ-900 שיתופים, היא התראיינה באולפן ynet וסיפרה כי כיסא גלגלים שיתמוך בבתה אינו פריווילגיה שיש לדון בה. "כיסא הגלגלים של דנה התבלה, וכשפנינו למשרד הבריאות בבקשה לתיקון, הוחלט שדנה תקבל כיסא חדש, אבל הכיסא שהם רוצים לתת לא מתאים לדנה".
עלות הכיסא שזקוקה לו דנה, מסוג Iris, היא 38 אלף שקלים. אחרי שהפנתה אל משרד הבריאות את הבקשה לכיסא, קיבלה קנר תשובה כי משרד הבריאות מקצה למקרה 16 אלף שקלים בלבד. "אם אני מסכימה לתנאים של משרד הבריאות אני למעשה מקבלת כיסא שהוא גדול ממימדיה של דנה, שהיא קטנטונת. בנוסף, יהיה מאוד קשה לשאת אותה ולנייד אותה. דנה היא ילדה שנהנית מהחיים ואין סיבה שתהיה מוגבלת ושלא נוכל לטייל איתה".
2 צפייה בגלריה
אורה ודנה קנר
אורה ודנה קנר
אורה ודנה קנר
(צילום: באדיבות המשפחה)
המשפחה הגישה בקשה לוועדת חריגים של משרד הבריאות, אך התשובה שקיבלו הייתה זהה. כיסא הגלגלים שמתאים לדנה לא מאושר. "משרד הבריאות עובד עם ארבעה ספקים שנותנים דגם אחד בלבד של כיסא גלגלים. שני ספקים אמרו שאין להם כיסא בשבילנו, הכיסאות של היתר מסורבלים וגדולים מדיי, ובנוסף לא נותנים מענה לראש של דנה. היא לא מסוגלת להשאיר אותו ישר, ואני לא מוכנה שהגב שלה יישבר".
"הכיסא הנוכחי שלה הולך ונשבר, ומשרד הבריאות עושה עלינו שרירים במקום לעזור לנו", מסכמת קנר. "אנחנו לא מבינים למה משרד הבריאות מחכה, ולא רוצים שיהיה לדנה נזק בלתי הפיך עקב ישיבה בכיסא רעוע ולא מתאים למידותיה".
2 צפייה בגלריה
דנה קנר
דנה קנר
דנה קנר
(צילום: באדיבות המשפחה)
תגובת משרד הבריאות: "בקשה להחלפת כיסא גלגלים עבור הבת התקבלה ואושרה במשרד הבריאות לפני זמן רב. משרד הבריאות מאשר כסאות גלגלים איכותיים ובטיחותיים אשר עמדו בתנאי המכרז הקפדניים ובהתאם לחוק חובת המכרזים. קיימת אפשרות בחירה מתוך מגוון כיסאות הנמצאים בהסכם. יצויין כי מדובר כאמור בכיסאות באיכות גבוהה. המשפחה מבקשת כיסא אותו אפשר לקבל רק בתנאי שההפרש במחיר ביחס לכיסאות הכלולים בהסכם יחול עליה (כיסא משודרג). מידע זה הועבר להורים מספר פעמים.
אנו ממליצים למשפחה להתנסות באחד מהכיסאות הקיימים בהסכם ובכך לאפשר לבתם ישיבה יציבה ובטיחותית. מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מקופת החולים או מהמסגרת בה שוהה הבת על מנת לסייע בהתאמה מלאה של המכשיר. עלות הכיסא המאושר – כ-17 אלף ש"ח. יצוין כי המשפחה מכירה את הנהלים וההנחיות ובעבר החליטה לשדרג את הכיסא ולשלם את ההפרש מכספה".