לקויי הראייה בישראל חשים בדידות ודיכאון בשיעורים גבוהים יותר לעומת יתר האוכלוסייה. כך עולה מסקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לרגל יום ההזדהות עם העיוורים ולקויי הראייה שמצוין מידי שנה ב-6 ביוני. על פי הנתונים, כ-12% מהאוכלוסייה בישראל מתקשים בראייה במידה כלשהי, כאשר שיעור המתקשים בקרב נשים גבוה יותר לעומת גברים: 14% לעומת 10% בהתאמה.
כצפוי, אחוז המתקשים בראייה עולה עם הגיל: 36% מבני 75 ומעלה מתקשים בראייה במידה כלשהי, 23% במידה מועטה, ובקרב 12% יש קושי רב בראייה או שאינם רואים בכלל, זאת לעומת 6% מבני 20–44, 15% מבני 64-45, 18% מבני 74-65.
2 צפייה בגלריה
עיוורון עיוור גלואוקומה
עיוורון עיוור גלואוקומה
בודדים יותר ומדוכאים יותר: עיוורים ולקויי ראייה בישראל
(צילום: shutterstock)
מהסקר, בו השתתפו 7,570 איש בני 20 ומעלה במהלך שנת 2019, עולה תמונת מצב מטרידה באשר למצבם הנפשי של לקויי הראייה והעיוורים בישראל. על פי הנתונים, 74% מהאנשים בגילאי 20 ומעלה, עם לקות ראייה חמורה מרוצים מחייהם, זאת לעומת 90% בקרב יתר האוכלוסייה. עוד עולה מהסקר כי רק 23% חושבים שחייהם יהיו טובים יותר בעתיד, לעומת 57% בקרב שאר האוכלוסייה. עוד עולה מהנתונים כי 24% חשים דיכאון לעיתים קרובות, לעומת 5% בקרב השאר.
19% חשים שאין להם על מי לסמוך בשעת משבר או מצוקה, לעומת 7% בקרב שאר האוכלוסייה. בנוסף ו-33% מבעלי לקות ראייה חמורה השיבו כי אין להם קשרים עם חברים, לעומת 9% בקרב שאר האוכלוסייה. בנוסף, מהסקר עולים גם פערים אדירים בכל הנוגע להשכלה בין הסובלים מלקות ראייה לאלו שאינם סובלים ממנה. כך, אחוז חסרי תעודת הבגרות בקרב בעלי הלקות בגילאי 64-20 כמעט כפול לעומת יתר האוכלוסייה: 50%, לעומת 27% בהתאמה.
2 צפייה בגלריה
הנכים חוסמים כבישים
הנכים חוסמים כבישים
מחאת הנכים בשבוע שעבר
בתוך כך, יש לציין כי מחאת הנכים, לה שותפים גם עיוורים ולקויי ראייה, התחדשה בימים האחרונים. ביום ראשון חסמו כעשרה מפגינים, חלקם על כיסאות גלגלים, למשך כשעה את נתיבי איילון לתנועה דרומה במחלף שפיים. המפגינים הבעירו צמיגים על הכביש במחאה על העיכוב ביישום החוק להעלאת הקצבאות. אתמול, בתום פגישה עם ארגוני הנכים, אמר שר האוצר ישראל כץ כי המתווה להעלאת הקצבאות יובא לאישור כחלק מהדיונים סביב התקציב הקרוב.