כמדי שנה, גם השנה נציין את היום הבינלאומי למניעת עישון, שמתקיים ביוזמת ארגון הבריאות העולמי במטרה להעלות על סדר היום בעולם כולו את המאבק בטבק ואת היקף נזקי העישון, בשילוב הגברת המודעות הציבורית לחשיבות מניעת העישון למען בריאותנו.
כחמישית מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מעשנים, גברים פי 1.3 יותר מנשים, ערבים מעשנים יותר מיהודים, ונשים יהודיות יותר מנשים ערביות, לפי דו"ח משרד הבריאות על העישון בישראל משנת 2020.
על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, מדי חודש מתגלים בישראל למעלה מ-200 חולים חדשים עם סרטן הריאות, כ-170 מהם מעשנים ועוד 5 מעשנים כפויים. כ-60% מהמעשנים הם גברים. בשנים האחרונות חלה עלייה בנשים שחולות בסרטן הריאה, ואצל אוכלוסיית הגברים הערבים שיעור החולים גבוה משיעור הגברים היהודים.
1 צפייה בגלריה
 סרטן ריאה. הצורך בגילוי מוקדם
 סרטן ריאה. הצורך בגילוי מוקדם
סרטן ריאה. הצורך בגילוי מוקדם
(צילום: shutterstock)

למה סרטן הריאה מתגלה מאוחר?

סרטן הריאה הוא אמנם הסרטן הנפוץ ביותר בעולם המערבי, אבל מפאת גילוי מאוחר, המחלה מהווה גורם עיקרי לתמותה מסרטן, 24.1 אחוז מכלל הפטירות, כך עולה מנתוני משרד הבריאות. הנתון המשמעותי הינו בשל היותו של הסרטן בלתי ניתן לריפוי בשלביו המתקדמים. כך אנו ניצבים בפני נתון שבכל שנה מאובחנים כ-2,600 חולים בסרטן הריאות בישראל, ונפטרים כ-1,100 מסוג סרטן זה.
אם כך, השאלה הנשאלת היא: מדוע סרטן הריאה מתגלה מאוחר? והתשובה היא שלא תמיד החולים סובלים מתסמינים כלשהם ולא תמיד תסמינים כמו שיעול, צרידות או קושי נשימה עשויים להעיד על סרטן הריאה.
מה היה קורה אם היינו מגלים את סרטן הריאה בשלב מוקדם? היינו מצילים חיים. באמצעות בדיקות סקר תקופתיות של CT ריאות אחת לשנה לאוכלוסיות בסיכון. בנובמבר אשתקד, משרד הבריאות הודיע שבתחילת 2021 יחל סוף-סוף, לאחר דחייה של כמעט שנה, בפיילוט בדיקות סקר לגילוי סרטן ריאה.
ההודעה נמסרה בדיון בוועדת הכנסת לפניות הציבור. לאחרונה , נמסר על ידי האגף להערכת טכנולוגיות בסל הבריאות בעניין, כי עדיין הפרויקט "קורם עור וגידים". צריך לומר, בעוד שבאירופה וארה"ב בדיקות סקר אלו מבוצעות כבר שנים.
ההגישה הטיפולית לטיפול בסרטן ריאות התפתחה בעשורים האחרונים מאוד, אם בעבר נאלצנו לבצע ניתוח מורכב של פתיחת בית החזה, היום אנחנו מבצעים את הנושא באמצעות טכנולוגיה זעיר פולשנית להסרה מוחלטת של הנגעים.
באמצעות טכנולוגיית VATS- תורקוסקופיה, וכן בגישה רובוטית אנחנו מבצעים הסרה של הנגעים-על ידי כריתת ריאה, אונה או חלק ממנה ולהסיר את הנגעים באמצעות 1-3 פתחים קטנים בבית החזה, ללא פתיחת בית החזה וללא הפרדה של הצלעות או פגיעה בהן. בכך, ניתן לקצר ימי אשפוז, הקטנת הצורך במתן משככי כאבים ממשפחת האופיאטיים וכן המנעות ממתן מוצרי דם ועל ידי כך המטופל/ת חוזר למעגל החיים מהר יותר . שיטות אלו הוכחו כיעלות ביותר מבחינה עקרונות כריתה אונקולוגית ואחוזי השרדות גבוהים.
אין ספק שמדינת ישראל צריכה להשקיע יותר במניעת עישון, שעדיין הינו הגורם החזק ביותר להתפתחות סרטן ריאה. מדובר בפעולות שהיו יכולות להביא לחיסכון מצטבר של למעלה מ 3.5 מיליארד שקלים לתקציב המדינה, אשר היום מופנים למתן מענה טיפולי במחלות הקשורות בעישון ביניהן סרטן הריאות.
כמו כן, בדיקות סקר לגילוי מוקדם לסרטן ריאות הוכח כמקטין בצורה דרסטית תמותה ממחלת הסרטן בסדרי גודל של 20-25% ובכך לשפר את אחוזי ההשרדות לטווח ארוך של קבוצת חולים אלו. בדיקה זו מצילה חיים.
יש לדרוש הכנסת בדיקה יעילה זו לסל הבריאות באופן מיידי.
הכותב הוא מנהל היחידה לניתוחי חזה וריאות במרכז הרפואי שערי צדק