בשיתוף מדטרוניק
עשרות אלפי ישראלים סובלים מעילפון חוזר, מצב בו אספקת הדם למוח אינה טובה. במצב כזה המוח "מכבה" את עצמו ואת הגוף והאדם מתעלף. פרופ' אייל נוף, מנהל שירות אלקטרופיזיולוגיה פולשנית ופרופ' רועי בינרט, מבית החולים שיבא, באולפן ynet כדי להסביר על התופעה:

מהי הסיבה לעילפון חוזר?

"עילפון קורה בגלל שאין אספקת דם למוח. ישנן כמה סיבות לכך: סיבות על רקע נירולוגי או מוחי או סיבות לבביות. אלה הסיבות השכיחות ביותר, מה שחשוב הוא לשלול את הסיבות שמסכנות חיים".

מי נמצא בסיכון לאירוע כזה?

"יש שני סוגים של אוכלוסיות שנמצאות בסיכון לכך, המתבגרים ואנשים מבוגרים, שם רואים עלייה בשכיחות של הפרעות קצב מסכנות חיים".

מהן נורות האזהרה לפני אירועים כאלה?

"אנשים שיש להם איבודי הכרה חוזרים בזמן קצר, אנשים מבוגרים עם לב שאיננו תקין, אנשים שמאבדים הכרה בזמן מאמץ. בכל מקרה חשוב להתייחס לכל סיטואציה באופן פרטני ולבדוק".

למי מומלץ לדשת כדי לבדוק האם אכן מדובר בבעיה?

"כל מטופל שהתעלף יותר מפעם אחת צריך להגיע לטיפול אצל רופא המשפחה. יכול להיות שהבעיה נוירולוגית, שהאדם סובל מאפילפסיה, מנגד, אם הבעיה קרדיאלית, הוא כמובן צריך להגיע למומחה להפרעות קצב שישמע אותו, יבדוק אותו וירחיב את הבירור על ידי שליחה לאמצעי בירור נוספים, כמו אק"ג והולטר ואמצעים נוספים".

מהם אמצעי האבחון לעילפון שמגיע ממקור לבבי?

"ברגע שחושדים בבעיה לבבית, ישנם אמצעי ניטור שיעזרו לאבחן האם מדובר אכן בבעיה הזו. יש מנטר תת עורי שהוא בעצם מכשיר קטן מאוד, ומוזרק מתחת לעור. במהלך ההזרקה מאלחשים את העור ומרימים את העור וזה מזריק אותו פנימה. המכשיר יודע לשמור כל אירוע חריג בזיכרון, ואז אפשר לחזור אחורנית ולהוציא את המידע. לפי זה אנחנו נבנה לו את הטיפול הנכון על מנת למנוע את האירועים הבאים.
"חשוב להבין שמדובר במכשיר אבחנתי בלבד אבל ברגע שיש לנו את האבחנה, אנחנו יכולים להשתיל למכשיר שנקרא דפיברילטור שהוא סוג של קוצב שיודע לאבחן ולתת מכות חשמל. היום אנחנו עושים טיפול ייחודי במספר בתי חולים, אנחנו נכנסים ללב, צורבים את האזורים האלה ומנועים את זה אצל האנשים האלה וחוסכים להם אפילו את הצורך בקוצב לב".
בשיתוף מדטרוניק
פורסם לראשונה: 09:00, 13.12.20