כשנמצאים בצרות חוזרים לבסיס. גם במשבר כמגפה יש עקרונות בסיס כיצד ניתן למגרו ואיך נכון להתמודד עימו. למרבה הצער נדמה כי עקרונות יסוד נשכחו ממקבלי ההחלטות.
כדאי להכיר כמה מהעקרונות האלה וכיצד ניתן למלא אותם היום בתוכן שיסייע במיגור מגפת הקורונה.
משבר הקורונה: הסיקור המלא ב-ynet

1. גמישות

מחלת COVID-19 היא מחלה נגלית, או emerging infection: מחלה חדשה שלא הייתה מוכרת קודם לכן. עקרון יסוד בהתמודדות עם מצב מאתגר שכזה הוא גמישות מחשבתית בדרך של התאמת הפעולות הננקטות למאפיינים ההולכים ומתבררים עם הזמן אודות מחולל המחלה. מה אנחנו למדנו על הנגיף שיכול לסייע בידינו?
תכונה ייחודית ומתאגרת במיוחד של הנגיף החדש, בשונה מרוב הנגיפים המוכרים, היא שהחולה בו מידבק גם בטרם הופיעו אצלו סימני המחלה הראשונים. יתרה מזאת: ההדבקה העיקרית מתרחשת מיומיים לפני ועד ימים בודדים אחרי הופעת סימני המחלה, בעת שהחולה עוד לא נבדק, אובחן והושם בבידוד.
חולים מידבקים רבים הם בכלל אי תסמיניים. מאפיין ייחודי זה מטיל צל כבד על מידת האפקטיביות של החקירות האפידמיולוגיות בהפסקת ההדבקה, ומציב סימן שאלה על הצורך בהקמת מערך חקירות ענקי. אז מה כן אפשר לעשות?

1 צפייה בגלריה
קורונה נגיף קורונה בדיקות מעבדה
קורונה נגיף קורונה בדיקות מעבדה
יד קלה על הבדיקות - וטוב שכך
(ShutterStock)
הדבקה אי תסמינית מחזקת את חשיבותם של צעדי הריחוק הפיזי האוניברסליים (מונח עדיף בעיניי על "ריחוק חברתי"), שיש בכוחם למנוע הדבקה גם בשלב האי תסמיני: שני מטרים, מסכות והפחתת הצפיפות במקומות סגורים. הכי בטוח באוויר הפתוח – התובנה שסכנת ההדבקה בחוץ אפסית היא עוד פיסת מידע חשובה שצריך לעשות בה שימוש נבון. להעביר את מרב הפעילויות החוצה: אירועי תרבות, תפילה, חינוך, עבודה ופנאי.
צעד נוסף המתבקש לנוכח הידוע כבר על המחלה הוא עדכון הקריטריונים לאבחנת המחלה השגויים בארץ מהיום הראשון למגפה. הדרישה לחום 38 ומעלה שנמשך 24 שעות לפחות כדי שהרופא יפנה לבדיקת קורונה אינה מתיישבת עם הידוע היום, שהמחלה לעיתים קרובות מתבטאת בחום נמוך יותר.
תוצאת הקריטריונים הנוקשים הללו, שנקבעו בזמן שהיה מחסור בבדיקות שאינו רלוונטי עוד ולא עודכנו מאז, הוא השהיה בהפניה הרפואית לבדיקה בזמן הקריטי להדבקה והתוצאה - עיכוב באבחנה, בבידוד ובעצירת ההדבקה. ידם של הרופאים כמוני, העובדים בקו הראשון והאחראים להפניית המטופלים לבדיקות, קלה היום יותר על הדק הבדיקות וטוב שכך, אך הדבר צריך להיות מעוגן במדיניות משרד הבריאות.
לגבי פרק הזמן המידבק שבין הופעת סימני מחלה ראשונים ועד ההפניה לבדיקה ובידוד, יהיה זה אך נכון שכל אדם שאינו מרגיש בטוב יישאר בבית, לא ייצא לעבודה ויבודד את עצמו מרצון. זו התנהגות שאינה טבעית לנו בארץ, שהרי אנחנו רגילים לבוא לעבודה "על ארבע", במיוחד בעידן שבו אנשים חוששים לפרנסתם.
על מנת להשיג את שיתוף הפעולה של האוכלוסייה בשינוי ההתנהגותי הזה אפשר לצאת בקמפיין הסברה לאזרחים, בצד תמרוץ של מעסיקים לאפשר יותר עבודה מהבית והתחשבות בעובדים שאינם חשים בטוב. אם יש ספק אין ספק: מי שלא מרגיש טוב נשאר בבית.
גמישות היא גם ההבנה שכדי לאפשר שגרת חיים סבירה בצל הקורונה, אפשר וצריך לגבש מתווי הפעלה פרטניים המתבססים על הערכת סיכונים, ידע מקצועי והיגיון בריא המובן לכל, וזאת בדרך של סימולציה של מצבים. סימולציה של סיטואציות רבות מישיבה במסעדה, דרך תפילה בבית כנסת ועד פתיחת גן ילדים, תייצר מתווים בני יישום שיאפשרו התנהלות הלוקחת בחשבון בטיחות, אנושיות, פרקטיות וכדאיות כלכלית.
כניסה של פעוט לגן ילדים חדש עם ההנחיה הקיימת של משרד החינוך, שההורה יישאר בחצר אינה הכרחית מבחינת ניהול הסיכונים, אינה סבירה ואינה אנושית: מתווה בטוח וחומל יותר ייתכן ואפשרי עם קצת יותר יצירתיות וגמישות. הפרמטר המשפיע על הדבקה היא הצפיפות הנמדדת במספר אנשים ליחידת שטח ולא במספרים מוחלטים (30 בחוץ, 10 בפנים). אין שום מניעה לאפשר מופע עם 1,000 איש בפארק הירקון או תפילה המונית במקום פתוח ומרווח.

2. התמקדות

עיקרון בסיסי נוסף הוא עקרון פארטו, על שם הכלכלן האיטלקי שהגה אותו. עיקרון זה בתורת הניהול גורס התמקדות במעט שאחראי לרוב התפוקה או הגורם למרב הבעיות.
אנו כבר יודעים שנגיף הקורונה החדש עושה שמות באנשים זקנים וחולים במחלות רקע, ואילו באנשים צעירים ובריאים פגיעתו קלה אם בכלל. את השונות העצומה והייחודית הזו בחומרת המחלה בין האוכלוסייה המבוגרת לצעירה צריך לנצל להתמקדות באוכלוסיות שבסיכון, כי אלה החולים המגיעים לאשפוז ומהווים את המעמסה העיקרית על מערכת הבריאות. אישור גורף לבני 65 ומעלה לעבוד מהבית בצד איסור על עבודתם בקבלת קהל או במערכת החינוך, ואף מימון ממשלתי של חלף שכר עבורם, יסייעו לאוכלוסייה הזו לקבל החלטה ולונטרית לצמצם מגעים ולהישאר יותר בבית.
הנתונים על שיעור הבדיקות החיוביות לפי קבוצות הגיל, המראה שיעור גבוה של תוצאות במיוחד בקבוצת הגיל 10-20, מה שמכוון להפרדה של בני ובנות עשרה מאנשים מבוגרים, במרחב הפרטי והציבורי. הפרדה בשעות הפעילות של חנויות וחדרי כושר לפי קבוצות הגיל הללו יכולה לשרת את המטרה. הדבקה וחסינות באוכלוסייה צעירה תייצר בהמשך חגורת ביטחון לאוכלוסייה בסיכון.
הצעדים הפשוטים שפורטו לעיל מצריכים יותר גמישות ומקצועיות אצל המתכננים וקובעי המדיניות מחד גיסא, ואת האמון ואת שיתוף הפעולה של הציבור, הנמצאים כיום בשפל המדרגה בגלל ניהול ממשלתי כושל של המשבר, מאידך גיסא.
במגפה זו, כבמגפות קודמות בהיסטוריה, זה זמן שבו גוברת הנטייה להיאחז באשליות שונות שמטופחות על ידי מנהיגים חסרי אחריות כמו פיתוח "קרוב מאוד" של חיסון ותחזיות עתידיות על פי מודלים מתמטיים ופיזיקליים המקדשים מספרי קסם של חולים וקווים אדומים שדינם להישכח ואינם מביאים בחשבון שאנו חיים עם הקורונה בעולם ביולוגי ולא בעולם של נוסחאות מתמטיות.
חזרה לבסיס, פעולה פשוטה ונכונה הנסמכת על עקרונות יסוד ועל הידע המצטבר, יצירה של פתרונות בטוחים ומעשיים והסברים מקצועיים, שקופים ואמינים הם אלה שעשויים לשקם את אמון הציבור ולסייע בעצירת המשך התחלואה בקורונה.
הכותב הוא מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי, מרצה לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת ת"א, ממקימי צוות הטיפול במגפות