בשיתוף סופר-פארם פרופשונל
יש בעיות רפואיות שאנחנו לא אוהבים לדבר עליהן, וכתוצאה מכך גם לא לטפל בהן. בעיות שלרוב מקושרות לאיברים אינטימיים בגוף, ושמעיבות על שגרת החיים שלנו. מכל אלה, פיסורה היא אחת מהשכיחות שבהן.
"פיסורה זה בעצם קרע או סדק בפי הטבעת שחושף את הסיבים של השריר הסוגר", מסבירה פרופ' חגית טולצינסקי, מנהלת היחידה לכירורגיה של הקולון והרקטום במרכז הרפואי איכילוב תל אביב. "כתוצאה מהקרע, התלונה העיקרית של הפציינטים היא של כאבים. הכאב מתחיל בזמן היציאה והוא יכול להימשך דקות עד שעות לאחר היציאה. לפעמים הוא כל כך עז שהחולים נמנעים מללכת לשירותים".
מלבד הכאבים, התסמינים האפשריים המתלווים לבעיה הם הופעת סימני דם על נייר הטואלט או על האסלה בעת הביקור בשירותים. לדבריה של פרופ' טולצ'ינסקי, במקרים רבים תסמינים אלה מלחיצים אף יותר מהכאב עצמו.
1 צפייה בגלריה
טחורים, פיסורה
טחורים, פיסורה
(צילום: shutterstock)

מהן הסיבות להופעת פיסורה?

פרופ' טולצ'ינסקי מסבירה: "הסיבה העיקרית היא, המוכרת ביותר, יציאות קשות או במרקם קשה אשר פוצעת וקורעת את אזור פי הטבעת. במקרים אחרים היא יכולה להיגרם כתוצאה מדלקת באזור פי הטבעת או מיציאות מרובות ושלשולים".
על אף שפיסורה היא בעיה רפואית המערבת את אזור פי הטבעת אין להתבלבל בינה לבין בעיה רפואית אחרת, הטחורים. "אלה שתי מחלות שונות לחלוטין", מדגישה טולצ'ינסקי, "פיסורה זה סדק בפי הטבעת, ואילו טחורים הם בעצם צבר של כלי דם ורידיים שנמצאים בפי הטבעת וסביב פי הטבעת המהווים חלק מהאנטומיה הנורמלית שלנו כבני אדם. לפעמים בגלל אותן הסיבות שיכולות לגרום לפיסורה, הטחורים גדלים וכלי הדם מתרחבים ואז זה יכול לגרום לכאב ודימומים, אבל אלה שתי מחלות שונות לגמרי".
לדבריה של טולצ'ינסקי אבחון הפיסורה הוא לפעמים משימה לא פשוטה, ולכן מומלץ לפנות לרופא משפחה או פרוקטולוג.
האם הפיסורה היא פצע חיצוני או פנימי? "בעיקרון זה חצי חצי, ממש בכניסה לפי הטבעת. העניין הוא שלחולים עם פיסורה פי הטבעת מכווץ ולא ניתן לראות את הקרע. מסיבה זו חייבים ליצור הרפיה מסוימת בשריר על מנת שניתן יהיה לראות אותו".
כאמור, גם מבוכה היא גורם משפיע בעת ההחלטה לגשת לטיפול. "אני נתקלת בזה מפעם לפעם, במיוחד בנשים, שמאוד שמחות כשהן פוגשות אותי", אומרת פרופ' טולצ'ינסקי, "וזה נכון לכל הבעיות הפרוקטולוגיות, לאו דווקא פיסורה".

הטיפול היעיל

אך יש גם חדשות מעודדות. הטיפול בפיסורה הוא פשוט יחסית, בעל אחוזי הצלחה גבוהים ואינו דורש התערבות פולשנית. "הסיבה העיקרית לסיבה שפיסורה לא מחלימה באופן עצמוני היא כיווץ היתר של הסוגר בגלל הכאב", מפרטת פרופ' טולצ'ינסקי. "המטרה שלנו בטיפול היא לנסות להגיע להרפיה של השריר ואת זה ניתן להשיג על ידי טיפולים שמרניים, כלומר: מריחת קרם מקומי.
"הקרם לטיפול בפיסורה מכיל "ניפאדיפין" הגורם להרפיה של שרירי פי הטבעת. בנוסף, הקרם מכיל "לידוקאין" המבצע אלחוש מקומי, מרגיע את הכאב ומאפשר תפקוד ביום יום. על ידי הרפיה זו אנחנו בעצם משפרים את אספקת הדם לפיסורה ואז היא יכולה להחלים", היא מוסיפה. "מעבר לטיפול השמרני אנחנו מבקשים מהחולים להימנע מעצירות ומיציאות קשות על ידי תזונה של סיבים, שתייה מרובה והוספה של תכשיר אבקתי המרכך את הצואה ומקל מאוד על היציאות.
כמה זמן דרוש על מנת להחלים? "ההמלצה היא להשתמש בקרם בין 6 ל-8 שבועות. זה מאוד חשוב כי הרבה פעמים מטופלים מתחילים את הטיפול, מרגישים יותר טוב לאחר שבועיים ואז מפסיקים והפיסורה מיד חוזרת. במידה שלא מטפלים על פי ההוראות, פיסורה יכולה שלא להתרפא לחלוטין וליפך למצב שעלול להפריע עד מאוד לאיכות החיים. אין סיבה לא לטפל.
"אחוז מאוד גדול מהחולים מסתדרים עם הטיפול המקומי-תרופתי. לפי מחקרים 70% מהפיסורות מחלימות באמצעות הטיפול. למי שזה לא מסתדר לו קיימות שתי אופציות נוספות, אחת מהן היא הזרקה של בוטוקס לשריר, המשתק את שריר הסוגר הפנימי ובעצם גורם להרפיה. האופציה השנייה היא אופציה ניתוחית שבה אנו חותכים חלק מהשריר. הטיפול בקרם חוסך את כל זה. הקרם מטפל , דורש מרשם רופא, מוכר היטב בקרב ציבור הרופאים וזמין בכל קופות החולים".

בשיתוף סופר-פארם פרופשונל
פורסם לראשונה: 09:15, 30.06.21