היעד החם שכולם מחכים לו הוא ביקור במדינת איחוד האמירויות, עימה ייחתם בקרוב הסכם שלום בוושינגטון, ובדובאי בפרט. אך אילו הכנות רפואיות נדרשות לפני הנסיעה לדובאי, איזה חיסונים ואישורים נדרשים ומה צריך לדעת על שירותי הבריאות שם? אלו הם הטיפים החשובים שישמרו על בריאותכם ביעד החדש והמסקרן.

1. ביטוחי בריאות וביטול טיסה

ממש כמו לכל יעד תיירותי, גם בדרך לאיחוד האמירויות עליכם להצטייד בביטוח בריאות. למקרה שהסכם השלום ייחתם כשמגפת הקורונה עוד נוכחת בעולם, חשוב לוודא שהכיסוי הביטוחי שלכם כולל גם כיסוי למקרה שנדבקתם בנגיף הקורונה ביעד עצמו, ותישלחו לבידוד של 14 ימים (או יותר) בבית מלון, אף שתכננתם חופשה של כמה ימים בלבד. הכיסוי שלכם חייב לכלול גם מקרה של סיבוך רפואי וצורך באשפוז עקב הדבקה. כדאי לזכור שנכון להיום, איחוד האמירויות נחשבת לאחת מהמדינות האדומות שבה מגפת הקורונה מפושטת מאוד, אף ששיעור התמותה שם נמוך בזכות רמת הרפואה הגבוהה בבתי החולים הציבוריים והפרטיים.
לפני הטיסה, מומלץ גם לכלול בביטוח כיסוי למקרה של ביטול טיסה. אם יתברר שבדיקת הקורונה שביצעתם לפני הטיסה חיובית (כלומר, שנדבקתם בקורונה), תישלחו מנתב"ג ישירות לבידוד. במקרה קיצון אחר, עשוי גם להתברר בחקירה אפידמיולוגית שבמהלך הטיסה ישבתם ליד חולה קורונה. במקרה כזה, תישלחו לבידוד של 14 יום מרגע המגע על חשבונכם בבית מלון בדובאי. לכן, כדאי שהכיסוי הביטוחי יכסה גם ימי בידוד במלון בדובאי מעבר לחופשה שתכננתם.
2 צפייה בגלריה
דובאי איחוד האמירויות
דובאי איחוד האמירויות
דובאי: מגפת הקורונה מפושטת בה מאוד
(צילום: shutterstock)

2. חיסונים

כל הנוסעים נדרשים לשאת פנקס חיסונים המעיד כי הם מחוסנים לחיסוני השגרה הרגילים: חצבת, חזרת, אדמת, שעלת ואנטי טטננוס, הפטיטיס A ו-B. בחלק מהיעדים באיחוד האמירויות נדרשים חיסונים נוספים כמו טייפואיד וקדחת צהובה. המלצה שלנו – שנכונה גם לכל יעד ובכלל: הוסיפו גם חיסון נגד החיידק האלים מנינגוקוק (החיסון עדיין אינו בסל התרופות אך בהנחה באמצעות הקופות). קבוצות בסיכון (מדוכאי חיסון וקשישים) צריכים לקבל גם את החיסון פרבנאר או פנאומווקס נגד החיידק פנאומוקוק.

3. הרפואה הציבורית

מערכת הבריאות הציבורית בדובאי נחשבת לאחת הטובות בעולם, ומציעה סטנדרט טיפולי גבוה מאוד שמתופעל על ידי משרד הבריאות של האיחוד, האחראי הן על בתי החולים הציבוריים והן על אלה הפרטיים. לאיחוד האמירויות ארבעה בתי חולים ממשלתיים: דובאי, ראשיד, לטיפה וחאטה, כל אחד מצויד בחדר מיון ומחלקות אשפוז, כשרוב אנשי הצוות דוברים גם אנגלית. כדי לקבל שירות בבתי החולים הממשלתיים, תצטרכו כרטיס רפואי שעלותו כ-90 דולרים למבוגר מעל גיל 18, ו-33 דולרים לילדים מתחת לגיל 18. גם אם יש לכם כיסוי ביטוחי, מומלץ להצטייד גם בכרטיס הזה, למקרה שתזדקקו לטיפול רפואי שאינו ניתן בבתי חולים פרטיים או שאינו מכוסה על ידי הביטוח שלכם.

4. רפואה פרטית

אף שאיכות הרפואה בבתי החולים הממשלתיים בדובאי היא כאמור גבוהה מאוד, רבים מעדיפים לפנות לרפואה הפרטית. ביטוח הבריאות שעשיתם עוד בארץ, אמור לספק לכם רשימה של מוסדות רפואה פרטיים אליהם אתם רשאים לפנות, והם רבים: רק בדובאי יש כ-130 מרכזים רפואיים פרטיים, כולם מתקדמים מאוד וכוללים מעל 150 התמחויות ותתי-התמחויות ברפואה. לאיחוד האמירויות גם רשת בתי חולים ומרפאות המיועדת רק לילדים.

5. פנייה לרופא מומחה

בין שאתם זקוקים לטיפול רפואי בסיסי ובין שאתם זקוקים לטיפול של רופא מומחה, התחנה הראשונה שלכם תהיה אצל "רופא ראשוני", המקביל בישראל לרופא ילדים או רופא משפחה. תוכלו לבחור כזה או על פי הרשימה מחברת הביטוח שלכם, או במרכזים רפואיים שונים בדובאי. במהלך הביקור, הרופא ינפיק לכם מרשמים או הפניה לבדיקות נוספות או למומחים. כעיקרון, אין אפשרות לפנות למומחה ברפואה, מבלי לעבור דרך הרופא הראשוני.

6. מקרה חירום רפואי

בתי החולים הציבוריים מעניקים טיפול חירום לכולם. אם אין בידיכם ביטוח רפואי או כרטיס רפואי ממשלתי, תחויבו לאחר הטיפול. מרבית מקרי החירום הרפואיים מופנים לבית החולים ראשיד, אולם גם בתי חולים פרטיים מטפלים במקרי חירום, אולם הם עלולים להיות יקרים מאוד. אם אתם זקוקים לביקור לאמבולנס התקשרו לטלפון 998 או 999. תוכלו כמובן להיעזר בקבלת המלון לשם כך.

7. טיפולי שיניים

כדאי מאוד לשמור היטב על בריאות הפה לפני הנסיעה לדובאי, שכן טיפולי השיניים שם יקרים מאוד, עד כדי כך שרבים מהתושבים עצמם, המהגרים ברובם, נמנעים מלטפל בשיניהם, וחוזרים למדינות המוצא לעיתים רק בשביל הטיפול הדנטלי. אפשר למצוא בקלות רופאי שיניים, ומספר המרפאות המעניקות את כל טיפולי השיניים רב מאוד. אם יש לכם "היסטוריה" של טיפולי שיניים רבים, מומלץ להגיע לביקורת אצל רופאת השיניים שלכם לפני הנסיעה, להשלים טיפולי שיניים דחופים שטרם בוצעו. רצוי לבצע גם טיפול שיננית ולהקפיד על היגיינת שיניים טובה.

8. תרופות

ברחבי דובאי שורה אדירה של בתי מרקחת ורשתות פארם, רבים מהם פתוחים 24 שעות ביממה. עם זאת, לאיחוד האמירויות חוקים נוקשים מאוד בכל הנוגע לתרופות, חלק מהן נמצאות תחת "פקודת סמים" ובבקרה קפדנית של משרד הבריאות. לפיכך כדאי לבדוק לפני נסיעתכם עם משרד החוץ הישראלי, אלו תרופות אסורות בשימוש בדובאי או דורשות אישורים מיוחדים. וודאו כי אם אתם חולים כרוניים – יש ברשותכם אישור כתוב באנגלית מרופא המשפחה המעיד על מחלתכם ועל התרופות שאתם חייבים לשאת עמכם. היזהרו במיוחד בתרופות בתחום הנוירולוגיה, פסיכיאטריה ובפרט בקנאביס רפואי או תרופות ממשפחת האופיאטיים.

9. מניעה וטיפול ב-HIV

באיחוד האמירויות מנסים לצמצם את כניסתם של נשאי HIV, כחלק מהאיסור החמור על יחסי מין הומוסקסואליים. חשוב לציין כי העונשים על קיום יחסי מין חד-מיניים באיחוד האמירויות הם כבדים, וכוללים גירוש מהמדינה, מאסר, קנסות כבדים ואף הוצאה להורג. בתוך כך, אוסרת הממשלה הכנסת תרופות נגד נגיף האיידס, בכללן גם תרופת המנע PreP.
2 צפייה בגלריה
prep
prep
איסור כניסה של תרופות מונעות HIV באיחוד האמירויות
(צילום: shutterstock)

10. מחלות זיהומיות

אף שדובאי נחשבת לאתר תיירותי בינלאומי, מתקדם ועשיר מאוד, כמו בכל יעד כדאי להקפיד על אמצעי המיגון הנדרשים, בפרט כעת, הכוללים מסכה שהינה חובה במרחב הציבורי באיחוד האמירויות, היגיינת ידיים וריחוק חברתי.

11. חובות רפואיים

אם נותרו לכם חובות כלשהם במדינה, לבתי החולים, למרפאות, או לכל חברה לאומית אחרת - לא תורשו לעזוב את המדינה. בנמל התעופה יופיע בנתוני חברת התעופה כי נותרו לכם חובות, ותידרשו לשלם אותם מיידית, אחרת לא תוכלו לעלות על הטיסה.