ישראל ממשיכה במבצע החיסון:
ישראל ממשיכה להוביל בשיעורי ההתחסנות, ובצעדי ענק תתקרב בעוד כשבוע לשני מיליון מחוסנים. אבל לצד ההיענות המפתיעה של האוכלוסייה, מגפת הקורונה גואה ועימה מספר מחלימים גבוה שנותרים עם שאלות, ולעיתים גם עם מחלה כרונית.
מה חשוב שהמחלימים והמתחסנים יידעו על ההגנה מפני הנגיף, ואיך לדעת מתי המחלה כבר לא מסוכנת?

אם החלמתי מקורונה – האם אוכל להתחסן?

בשלב זה בעיקר בשל המחסור בחיסוני הקורונה, הוחלט שמחלימים לא יחוסנו. עם זאת חשוב לציין כי במחקרי פייזר ומודרנה חוסנו גם מחלימי קורונה שלא ידעו שחלו, ולפיכך אין סכנה בחיסון מחלימים, אלא רק פוטנציאל הגנה אפשרי.

אם חליתי בעבר ללא ידיעתי, האם אוכל לקבל חיסון?

כן. כאמור במחקרים חוסנו גם כאלה שחלו בקורונה. ולכן אין מניעה להתחסן גם לאחר מחלה.

האם אוכל לעבור בדיקת סרולוגית לפני חיסון כדי לדעת אם אני מוגן?

לא. הבדיקה הסרולוגית עדיין בדיונים בארגוני הבריאות בעולם. לא ברור האם היא מהווה אינדיקציה ברורה להחלמה או להגנה מקורונה. מעבר לכך, חלק מהבדיקות הסרולוגיות המתבצעות בישראל הן איכותיות ולא כמותיות, כלומר אינן נותנות ערך מדויק של כמות הנוגדנים. גם אלה שנותנות תשובה מספרית, לא מעניקות מידע רב תועלת, כיוון שלא ידוע מהי רמת הנוגדנים הנדרשת לצורך הגנה, ולמשך כמה זמן.
זאת ועוד: יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שדווקא תאי ה-T, תאים לבנים בעלי זיכרון חיסוני, הם אלה שמעניקים את ההגנה העיקרית ארוכת הטווח מפני הקורונה. לפיכך, הוחלט שלא לאשר בדיקות סרולוגיות כאינדיקציה להגנה מקורונה או לצורך בחיסון. עם זאת, הנושא עדיין בדיונים וייתכן שיחול שינוי בהתאם להתפתחויות.

האם ניתן לבדוק החלמה באמצעות נוגדנים?

לא ידוע עד כמה בדיקת הסרולוגיה מעידה על החלמה או על הגנה כלשהי, והיא מיועדת כיום בעיקר לצרכים סטטיסטיים של מיפוי תחלואה. בדיקת סרולוגיות בקופות החולים מאושרת באינדיקציות מסוימות בלבד:
  • בשל חשד למחלה חוזרת.
  • אצל בן בית של חולה מאומת שהשלים בידוד ולא נדגם לקורונה.
  • צוותים רפואיים.
  • חוסים וקשישים במוסדות ומטפליהם.
  • חולים עם מחלות רקע.

1 צפייה בגלריה
אישה מבודדת ועצובה
אישה מבודדת ועצובה
אדם שהחלים מקורונה בטווח של פחות משישה חודשים אחורה, לא יידרש לבידוד
(צילום: Shutterstock)

האם מחלים נדרש לבידוד אם היה בקרבת מאומת?

על פי המסתמן, אדם שהחלים מקורונה בטווח של פחות משישה חודשים אחורה, לא יידרש לבידוד. על פי הידוע כיום, מחלימים מוגנים במרבית המקרים מהדבקה חוזרת, במשך 6-8 חודשים לערך. עם זאת, במקרים בודדים דווח על הדבקות חוזרות ולכן עדיין קיים סיכון, אך נמוך מאוד להדבקה פוטנציאלית אצל מחלימים. אלא שכאמור, בשלב זה לא יהיה צורך בבידוד, וככל הנראה המחלימים אף יקבלו "דרכון ירוק" לפרק זמן מסוים.

לכמה זמן מחלים קורונה מחוסן מהמחלה?

על פי ההערכות, החלמה מקורונה מעניקה הגנה מהדבקה חוזרת למשך 6 עד 8 חודשים, וייתכן שאף יותר. הנושא עדיין במחקר. כאמור, במקרים בודדים בעולם דווחו הדבקות חוזרות אצל מחלימים, ככל הנראה בשל העובדה שגופם לא ייצר מספיק נוגדנים ותאי T המגנים בפני הנגיף.

תוך כמה זמן מחלימים מקורונה?

על פי ההערכות, חולה קורונה מייצר נוגדנים נגד נגיף ה-COVID19 בתוך 10 עד 14 ימים. חלק מהחולים כלל אינם סובלים מתסמינים כלשהם, ולכן הם למעשה רק "נשאים" של הנגיף שנדרשים להישאר בבידוד כדי שלא ידביקו אחרים. אחרים סובלים מתסמינים בדרגות שונות.
עד כה תוארו כ-200 תסמיני קורונה שונים אפשריים, כשהשכיחים שבהם כוללים חום, חולשה, כאבי שרירים, עייפות, כאבי ראש, קשיי נשימה, שיעול יבש, כאבי גרון, סחרחורות, בחילות והקאות, שלשולים, איבוד חוש טעם וריח ופגיעה בזיכרון.

האם מחלים יכול להיות מידבק?

באופן תיאורטי כן: המחלים מפתח נוגדנים ותאי T שמנטרלים את הנגיף ומונעים ממנו להשתכפל בכמויות של מיליונים ולהתפשט בגוף. כך, הנגיף לא יוצר מספיק עותקים שיאפשרו שכפול שלו במערכת הנשימה העליונה ופיזור שלו לאחרים ברסיסי רוק או שיעול.
עם זאת באופן תיאורטי, אדם שהחלים עלול לשאת על גופו את נגיף הקורונה ולהעביר אותו לאחרים בחיבוק או בלחיצת יד למשל. הנושא עדיין במחקרים רבים ואין תשובה חד משמעית, אולם על פי ההערכות, מחלים עלול במידה מסוימת להדביק אחרים.

אם החלמתי מקורונה בלי ידיעתי, האם אוכל להתחסן?

כן. לא נערכות בדיקות קורונה לפני חיסון. גם אם חלית בקורונה, הגוף ייצר כמות מסוימת של נוגדנים המספיקה להגנה – ולא מעבר לכך.

האם מחלים יותר מוגן ממחוסן?

התשובה לשאלה הזו לא ידועה. על פי הידוע, יעילות חיסוני פייזר ומודרנה בהגנה מפני קורונה מגיעה ל-95%, אך לא ידוע למשך כמה זמן. על פי ההערכות, החיסון יגן לפחות שנה ואפילו יותר. ההגנה מקורונה אצל המחלימים, נמשכת כשישה חודשים או יותר. הנושא עדיין במחקרים אינטנסיביים.

אם החלמתי מקורונה - זה אומר ש"גמרתי עם המחלה" ולא תהיה לי קורונה כרונית, או שיש סיכון שאסבול מתסמינים בקרוב?

מחלת הקורונה יכולה לתעתע ולהפתיע. חלק מהחולים כלל לא סובלים מתסמינים, אחרים מפתחים תסמינים לקראת סוף הבידוד, ויש כאלה שסובלים מסימפטומים שנמשכים חודשים ארוכים. קשה לצפות מי יסבול מקורונה כרונית. עם זאת, במרבית המקרים התסמינים מופיעים יומיים עד חמישה ימים מההדבקה.

היכן מתבצע המעקב הרפואי אחר מחלימי קורונה?

במרבית בתי החולים בישראל הוקמו מרפאות מעקב אחר חולי קורונה, בהם נמצאים מומחים למחלות זיהומיות, רופאי ריאות, לב, אף אוזן גרון, נוירולוגים, פיזיותרפיסטים ומומחי שיקום אחרים שנועדו לעקוב אחר התסמינים שפיתחו החולים ולתת מענה למצוקות ולבעיות הרפואיות שנוצרו בעקבות המחלה. ההפניה ניתנת דרך רופא המשפחה.
*יש להדגיש כי ההנחיות מתעדכנות ברמה שבועית, כך שייתכן שחלק מהמידע ישתנה בהתאם להתפתחויות והידע שמצטבר