30 מיטות בלבד נוספו לבתי החולים בישראל בשנה האחרונה: בדו"ח מסכם לשנת 2020 ששלח הבוקר (ה') משרד הבריאות למנהלי בתי החולים עולה כי בשנת 2020 נוספו 30 מיטות בלבד בתקן לבתי החולים הכלליים ורק תשע מיטות באשפוז הפסיכיאטרי. לשם השוואה, בשנת 2019 נוספו 336 מיטות ובשנת 2018 נוספו למערך האשפוז 167 מיטות. בעשור האחרון נרשמה תוספת של 1,740 מיטות.
מנגד, נוספו מיטות ייעודיות עבור חולי קורונה במהלך השנה לאחר פרוץ המשבר. ואולם, יש להדגיש כי מיטות אלו אינן בתקן ומכאן שהן עשויות לצאת משימוש לאחר תום משבר הקורונה. "מיטות אלו לא נוספו ברישיון בית החולים", הובהר בדו"ח. נתון מטריד נוסף שעולה ממנו הוא שבעשור האחרון נרשמה ירידה של שמונה אחוזים בסך הכל ביחס בין מיטות אשפוז כלליות לאוכלוסייה והוא עמד נכון לסוף 2020 על 1.758 מיטות ל-1,000 בני אדם.
1 צפייה בגלריה
בשנת הקורונה נוספו רק 30 מיטות אשפוז בישראל
בשנת הקורונה נוספו רק 30 מיטות אשפוז בישראל
בשנת הקורונה נוספו רק 30 מיטות אשפוז בישראל
(צילום: shutterstock)
מהנתונים עולים פערים עצומים במספר המיטות שנוספו באזורים הגיאוגרפיים השונים. בעוד שבמחוז חיפה נוספו 75 מיטות כלליות בלבד בתקן בעשור האחרון, במחוז דרום נוספו 495 ובמחוז תל אביב 257. עוד עולה מהנתונים כי במהלך העשור נוספו 39 עמדות לידה בתקן בלבד בבתי החולים.

כמעט אחרונים ביחס למדינות ה-OECD

בתוך כך, הפער בין ישראל לרוב מדינות ה-OECD בשיעור המיטות לאשפוז קורטיבי (מיטות לאשפוז כללי, פסיכיאטרי וגריאטרי) הוא משמעותי במיוחד: בעוד שבישראל הוא עומד על 2.2, ביפן הוא עומד על 7.8, בקוריאה על 7.1 ובגרמניה יחס של 6 מיטות ל-1,000 בני אדם.
"לצערנו הרב אנחנו רואים שמה שהיה הוא מה שיהיה", אומר ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה. "למרות שעברנו את 2020 המערכת לא לומדת מהטעויות והנתונים מראים שהמערכת בהזנחה קשה. יש ירידה של שמונה אחוזים בשיעור המיטות מ-2010 וכל המיטות שנוספו אמורות להיספג מיד עם תום המגפה. התמונה הזו ממשיכה להבליט את העובדה שאנחנו לא לומדים מטעויות, לא מסיקים מסקנות ולא חושבים שאפשר לבצע איזשהו שינוי. צריך להבין שמה שהיה לא יכול להימשך. נראה שאזרחי ישראל ימשיכו להתאשפז במסדרונות".
יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן, אמרה בתגובה לנתונים: "בשנה האחרונה נוספו תשע מיטות לבתי החולים הפסיכיאטריים במדינה ולא לחינם שהמצב נראה ככה. אני יודעת שאף חולה במדינת ישראל לא אמור לשכב על הרצפה ואנו דורשים שהמטופלים יקבלו את הדבר הבסיסי ביותר שמגיע להם - תנאים אנושיים. כל זה לא יקרה אם לא יוסיפו מיטות ותקנים של אחים ואחיות שיוכלו לטפל בחולים האלו".
יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר הר"י: אנחנו נמצאים 19 ימים לפני הבחירות, ואף אחד לא מדבר על מצב מערכת הבריאות ביום שאחרי הקורונה, אף אחד לא עוסק בתכנית רב שנתית לשיקומה, להכנסת כל החולים מחדרי האוכל והמסדרונות למיטה בחדר, לשיקום המערכת הפסיכיאטרית וכבודם של החולים שיפסיקו לישון בלילות על מזרנים על הרצפה כי אין מספיק מיטות".
ד"ר זאב פלדמן מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר הר"י: "הקשב הלאומי שלנו נגנב מדי יום על ידי משבר אחר: זפת, טילים מדויקים, מקדם ה-R היומי המחליף בימים אלה את מפלס הכינרת בדאגה הלאומית. אנחנו נמצאים 19 ימים לפני הבחירות, ואף אחד לא מדבר על מצב מערכת הבריאות ביום שאחרי הקורונה, אף אחד לא עוסק בתכנית רב שנתית לשיקומה, להכנסת כל החולים מחדרי האוכל והמסדרונות למיטה בחדר, לשיקום המערכת הפסיכיאטרית וכבודם של החולים שיפסיקו לישון בלילות על מזרנים על הרצפה כי אין מספיק מיטות".
ד"ר איתן ורטהיים מנהל מרכז רפואי רבין (בילינסון והשרון) ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים בישראל: "דו"ח מיטות האשפוז שפורסם מציג תמונה קודרת של קיבעון במצב מיטות האשפוז בישראל. המשמעות עבור כל אחד מתושבי המדינה היא שעל כל מיטה ובפרט מיטות אשפוז במחלקות טיפול נמרץ, יתמודדו מספר רב של חולים לזכות במיטה. האם זה מצב מתקבל על הדעת במדינה נאורה, מערבית מתקדמת שמובילה חדשנות רפואית בעולם? אנחנו נמצאים ערב בחירות בישראל, אני מקווה שההנהגה שתבחר תשים את הנושא בעדיפות גבוהה ולא רק בהבטחות אלא גם בעשייה ושינוי. מאז חודש אוקטובר שכתבנו, ראשי איגוד בתי החולים למשרד הבריאות, על תוספת נדרשת של 1,400 מיטות, לא נעשה צעד אופרטיבי בנושא. לצערי מדינת ישראל נמצאת בפער גדול ביחס למדינות מערביות והמצב הקיים מהווה תעודת עניות לקיבעון במצב".