בשיתוף מדטרוניק
שבץ מוחי הוא סיבת המוות השלישית בישראל. רק בשנה שעברה אירעו מעל 19,000 מקרים של שבץ מוחי. הגורמים לשבץ מוחי הם רבים, אבל אחת הסיבות השכיחות לאירועים מוחיים היא הפרעת קצב בשם פרפור פרוזדורים.
פרופ' מיכאל גליקסון, מנהל מרכז הלב בשערי צדק, ופרופסור נתן ברונשטיין, יושב ראש החברה הישראלית לשבץ מוחי, ומנהל מערך המוח בשערי צדק, מתארחים באולפן ynet כדי לדון בתופעה, בסיבותיה ובטיפולים שיעזרו. צפו בדיון:
מהן הסיבות לשבץ מוחי?
פרופ' ברונשטיין: "שבץ מוחי מתחלק לשתי קבוצות עיקריות. שבץ מוח דימומי ושבץ מוח חסימתי או איסכמי כתוצאה מחסימת כלי דם במוח על ידי קריש. מקור הקריש לא בהכרח ממקור אחד. מקור הקריש הוא בלב אבל זה יכול גם מטרשת עורקים בצוואר או מסתימה של כלי דם מקומי בתוך המוח או כל מיני סיבות אחרות".
האם פרפור פרוזדורים היא תופעה נפוצה?
פרופ' גליקסון: "פרפור פרוזדורים זו הפרעת הקצב המתמשכת השכיחה ביותר. בגילאים מסוימים, אנחנו מדברים על יותר מ-10% מהאוכלוסייה. ככל שמבוגרים יותר זה קורה יותר. במקרה של פרפור פרוזדורים העליות מפסיקות להתכווץ באופן סדיר, ובמקום להתכווץ הן רועדות. במקום שבו אין התכווצות עומד דם. ובמקום שבו עומד דם נוצרים קרישי דם".
איך ניתן לאבחן הבעיה?
"רוב האנשים מרגישים שמשהו לא בסדר. או שהם מרגישים איזשהי אי נוחות בחזה, או שהם מרגישים שהדופק שלהם פתאום רץ ולא סדיר. חלק מתחילים לסבול מקוצר נשימה, מכאבים בחזה. קבוצה שנייה זה אנשים שמתגלים במקרה. מישהו הלך לבדיקה רפואית ומצא את הדופק הלא סדיר. והקבוצה השלישית שהיא אמנם קטנה אבל משמעותית זו האנשים שהביטוי הראשון של פרפור פרוזדורים זה האירוע המוחי".
"האבחנה מתחילה בבדיקה של החולה, לאנשים מעל גיל 65 יש המלצה לבדוק את הדופק, בגיל מבוגר יותר צריך לעשות אק"ג. לאחר מכן יש את מכשיר ההולטר, מכשיר ששמים למשך 24 שעות ויש מכשירים נוספים שיכולים להיות עד חודש מחוץ לגוף. בנוסף, יש מכשירים שניתן להשתיל לגוף שמנטרים את קצב הלב עד שלוש שנים".
"אם מאובחן פרפור פרוזדורים בזמן, אז אפשר לתת תרופות שמונעות את יצירת הקריש באותן עליות מפרפרות. זה יכול להוריד כ-70% ממקרי שבץ המוח התסחיפי שמקורם בלב. יש חשיבות עצומה להעלאת המודעות לנושא של פרפור פרוזדורים כגורם סיכון לשבץ מוחי. פרפור פרוזדורים שגורם לשבץ מוחי הוא שבץ מוח קשה, עם תחלואה קשה ותמותה גדולה יותר".
השניים מוסיפים ואומרים כי חשוב מאוד להיות מודעים לבעיה כדי למנוע את השבץ לפני שזה קורה. "היות ושבץ ראשון הוא אות אזהרה לעוד שבץ מוחי, יש חשיבות עליונה להבין מהי הסיבה לשבץ הראשון. לכן יש חשיבות עליונה לזהות את זה ויהי מה באמצעות מכשירים מתאימים".
בשיתוף מדטרוניק

The Butterfly Button