השאלות שעולות הכי הרבה אצל הורים גרושים לקראת החופש הגדול הן איך לחלק בינינו את החופש הגדול? האם הימים נשארים כמו בהסדרי השהיה הרגילים? מהי החלוקה הכי טובה לילדים? ומה קורה כשלא מסכימים?
חלוקת החופש הגדול בין ההורים מאתגרת במיוחד להורים גרושים שלא הגדירו בהסכם מה יהיו הסדרי השהיה בתקופה זו. אם עוד לא התגרשתם תזכרו להתייחס לסעיף הזה בהסכם, ותזכרו לפרט מה קורה כשהילדים קטנים ויש גן או קייטנות כמעט עד אמצע אוגוסט, ומה קורה כשאין קייטנות בכלל.
2 צפייה בגלריה
התחשבו בתוכניות של הילדים
התחשבו בתוכניות של הילדים
התחשבו בתוכניות של הילדים
(צילום: shutterstock)
ברוב הסכמי הגירושים, החופש הגדול מתחלק שווה בשווה בין ההורים. יש הסכמים שמגדירים שהסדרי השהיה נמשכים כרגיל כל עוד יש קייטנה, ועם סיום הקייטנות מחלקים את החופש חצי חצי.
גם כאן צריך להחליט האם לוקחים בייביסיטר או רושמים אותם לקייטנה נוספת ומי משלם על הקייטנה הזו? האם העלויות מתחלקות חצי חצי או שההורה שאינו יכול לקחת חופש משלם? לצערי, הורים רבים מדלגים על הסעיף הזה כדי לסיים את ההסכם מהר, אבל אז פוגשים את המציאות.

שבו יחד וחלקו את החופש הגדול

לפני תחילת החופש, שבו יחד וחלקו ביניכם את ימי החופש, בהתחשב בתוכניות מיוחדות, טיולים שאתם מתכננים, קיטנות ועוד. קשה לכם לשבת יחד? דברו בטלפון, התכתבו במייל או בווטסאפ. תמצאו את הדרך הנוחה לכם, אבל אל תחכו ליום הראשון של החופש כדי לא להגיע למצב של מריבות מעל ראשו של הילד שלכם.
קראו עוד:
התחשבו בתוכניות של הילדים לפגוש חברים, בעיקר אצל מתבגרים (תזכרו שגיל ההתבגרות מתחיל היום סביב גיל תשע). אל תתנו להם להפסיד פעילות חברתית שחשובה להם כדי להיות אתכם או להרגיש לא נוח להגיד לכם שהם מעדיפים לפגוש חברים בחופש. אל תקחו את זה אישית וקחו בחשבון שאם אתם גרים רחוק, תצטרכו להסיע אותם יותר בתקופה הזו.
הימנעו מלשאול את הילדים איפה הם רוצים להיות יותר. הילדים שלכם אוהבים את שניכם, אל תשימו בידיהם את הבחירה ביניכם.

גמישות ויצירתיות

הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא לחשוב על טובת הילד שלכם. ילד רוצה וצריך קשר רציף עם שני ההורים שלו. אצל ילדים צעירים מאוד יש משמעות גדולה לקשר הרציף. פרידה ארוכה מדי יכולה להיות טראומטית עבורם.
2 צפייה בגלריה
תאפשרו לילד להתקשר בכל זמן שהוא מרגיש צורך
תאפשרו לילד להתקשר בכל זמן שהוא מרגיש צורך
תאפשרו לילד להתקשר בכל זמן שהוא מרגיש צורך
(צילום: shutterstock)
אצל ילדים בוגרים יותר, ומתבגרים בפרט, יש משמעות להיבט החברתי וחשוב לא לנתק אותם מהחברים לתקופה ארוכה מדי. השתדלו לא לנתק את הילדים יותר מדי ימים מאחד ההורים (אלא אם כן נוסעים לטיול ארוך או לחו"ל). שבועיים רצופים או חודש רצוף אצל הורה אחד יקשה בדרך כלל על הילד ולא פחות על ההורים. גמישות ויצירתיות זה כל הסיפור כאן.
חשוב שתשמרו על קשר רציף של הילדים עם שניכם - שיחות טלפון, ווטסאפ, סקייפ או בכל דרך אפשרית. תאפשרו לילד להתקשר בכל זמן שהוא מרגיש צורך, וגם ליזום שיחות ולאפשר להורה השני להתקשר ולדבר עם הילד. תזכרו שזו טובת הילד שלכם.
אם אתם גרים קרוב מאוד אפשר גם לשמר את הימים הרגילים ואת השגרה הרגילה, ואותה לשנות קצת. אנחנו למשל, גרים קרוב ולכן החלטנו שהימים הרגילים נשארים כי זה הכי נוח לכולנו. מבחינת הילדים היציבות והשגרה נשמרת ואת יתרת הימים הוספנו בתוך השגרה הקיימת.

תחשבו מה הילד שלכם היה רוצה

זוכרים כמה חיכיתם לחופש הגדול כשהייתם ילדים? כמה חיכיתם לזמן הזה עם אמא ואבא? תראו את העולם מהעיניים של הילד שלכם. איך הוא מרגיש כשהוא לא רואה את אמא או את אבא שבועיים? מה הוא היה רוצה? מה היה עושה לו הכי טוב? בכל החלטה שאתם עומדים לקבל או כשאתם לא מסכימים, תחשבו - האם זה האינטרס שלכם או של הילד שלכם?
כמובן שיש אילוצים אבל לפעמים אנחנו לומדים להתגמש כשאנחנו הורים גרושים. אנחנו הרי גם רוצים שהילדים שלנו ילמדו שיתוף פעולה וגמישות, וזה מתחיל מאיתנו. אנחנו המודל שלהם.
הילדים כל כך מחכים לחופש הזה, הם כל כך מחכים לזמן אתכם, עם שניכם. שמרו לכם ימי חופש לתקופה הזו ופנו מספיק זמן להיות איתם. ילדים לא רוצים להרגיש שהם נטל, שהם עול, שאתם רק מחכים שספטמבר יגיע. תחליטו שהשנה אתם באמת נהנים מהחופש הגדול.
הכותבת היא מדריכת הורים, העוסקת בליווי לפני, במהלך ואחרי גירושים ובפרק ב׳