הנוגדנים אצל מחלימי קורונה נותרים גבוהים במשך חודשים: כך עולה ממחקר חדש שמצא רמות גבוהות של נוגדנים אצל רבים מהנדבקים בנגיף. עם זאת, לא ברור אם הנוגדנים יכולים להגן גם מפני הזנים החדשים שמתפשטים ברחבי העולם.
המחקר נעשה במכון ביובנק הבריטי, שם נאספו נתונים מ-1,700 חולי קורונה בזמן המחלה ובחודשים שאחרי. החוקרים מצאו כי אצל 99% מהנבדקים נמצאו נוגדנים שלושה חודשים אחרי ההדבקה. לאחר שישה חודשים נמצאו נוגדנים בקרב 88% מהם.
הנוגדנים נמצאו בשכיחות גבוהה יותר בקרב נבדקים צעירים: 13.5% מבני 30 ומטה נמצאו עם נוגדנים במהלך המחקר, בהשוואה ל-6.7% בקרב בני 70 ומעלה. שיעור נמוך יותר של נוגדנים נמצא בקרב משתתפים לבנים בהשוואה לשחורים: 16.3% מהשחורים היו עם נוגדנים לקורונה לעומת 8.5% מהלבנים ו-7.5% מנבדקים ממוצא סיני.
למרות הממצאים המעודדים, שעשויים להעיד גם על משך ההגנה בקרב מחוסנים, החוקרים קראו למחלימים להמשיך לנקוט אמצעי הגנה, כולל עטיית מסכות והימנעות מהתקהלות. בתוך כך, החוקרים לא הוכיחו כי רמות הנוגדנים הגבוהות אכן מעניקות הגנה מפני הדבקה חוזרת או מפני הזנים החדשים.
"על אף שאנחנו לא יכולים להיות בטוחים שזה קשור לחסינות, התוצאות מצביעות על כך שאנשים עשויים להיות מוגנים מפני זיהום במשך שישה חודשים לפחות לאחר ההדבקה", אמרה ד"ר נעמי אלן, המדענית הראשית במכון המחקר הבריטי.

מחקרים קודמים, ממצאים דומים

הממצאים דומים לאלה שנמצאו במחקרים קודמים, שכבר הראו כי הנוגדנים נשארים ברמות גבוהות במשך חמישה עד שמונה חודשים אחרי ההדבקה. לא ידוע מהי רמת הנוגדנים לאחר מכן, משום שהזמן שחלף מאז פרוץ המגפה אינו מאפשר לדעת זאת.
מחקרים אלה פורסמו בדצמבר. הראשון, שנערך באוסטרליה ופורסם בכתב העת Science Immunology, עקב אחר קבוצה של 25 אוסטרלים חולי קורונה בדרגות חומרה שונות, אל מול קבוצת בקרה בת 36 איש. הבדיקות החלו מהיום הרביעי להדבקה בקורונה עד ליום ה-242. החולים עברו בדיקות דם תכופות שהראו כי קיימת נוכחות של תאי דם לבנים מסוג B, המייצרים נוגדנים נגד קורונה. רמות התאים נותרו גבוהות גם שמונה חודשים לאחר ההדבקה הראשונית.
מחברי המחקר מצאו כי ביום השישי לאחר ההדבקה, כל החולים הראו רמות גבוהות של נוגדנים מסוג IgG נגד מעטפת חלבוני הקורונה. רמות הנוגדנים הללו החלו לרדת 20 יום לאחר הופעת התסמינים. עם זאת, החוקרים מצאו כי תאי הדם המייצרים נוגדנים המשיכו לעלות עד 150 ימים לאחר ההדבקה ונותרו גבוהים למשך 240 ימים לפחות לאחר הופעת התסמינים. הממצא מעיד שמערכת החיסון הייתה מוכנה עם תאי זיכרון המסוגלים לייצר נוגדנים מול כל הדבקה אפשרית נוספת נגד קורונה, מה שגרם לך שהגוף נותר מחוסן.
במחקר השני, שנערך בדרום קוריאה, נבדקו 58 חולי קורונה, שסבלו מתסמינים קלים או שהיו א-סימפטומטיים. גם אצלם נמצאו רמות גבוהות של נוגדנים בדם שמונה חודשים לאחר ההדבקה.
הממצאים הללו סותרים מחקרים קודמים שטענו כי הנוגדנים דועכים לאחר 20 ימים. החוקרים טענו כי הסיבה להבדל נעוצה בעובדה שבמחקרים קודמים הונהגה שיטה שונה של בדיקות: שיטה זו לא הצליחה לאתר את הנוגדנים וכלל לא בדקה את תאי הדם הלבנים המייצרים אותם.