בדיקות מהירות לקורונה: כלי חשוב במאבק בנגיף או כלי לא יעיל? במשרד הבריאות מזהירים כי השימוש עלול להוביל לתוצאות שגויות, אך בהתחשב בעובדה שההמתנה לתוצאות בדיקות ה-PCR אורכת עד יומיים. באולפן ynet דנו מומחים בסוגיה - המסקנה אינה חד משמעית.
"בדיקות ה"סופיה" או בדיקות מהירות אחרות הן כלי חשוב למאבק בקורונה", אומר ד"ר דני זאבי, ראש החוג לביוטכנולוגיה במכללה האקדמית הדסה. "הבדיקות הללו מספקות מהירות תשובה, מה שבדיקות ה-PCR לא מספקות. אפשר תוך רבע שעה לדעת האם אדם חיובי לקורונה או לא. הבעיה כאן היא שהבדיקות הללו פחות רגישות מבדיקות ה-PCR, יש להן יותר תוצאות של "שלילי-גבולי" ו-"חיובי-גבולי", אבל זה לא מצדיק את הפסקת השימוש בהן".
לדבריו של ד"ר זאבי, כשמגיע צורך לבדוק כמות גדולה של אנשים, במוסדות או באירועים, מדובר ב"סיכון" שעדיף לקחת. "אפשר לבצע רק בדיקות PCR ואז לחכות יומיים, ביומיים האלה האדם ילך וידביק עשרות אנשים אחרים. אבל האופציה של בדיקה מהירה היא שתוך 15 דקות יודעים בוודאות מי שלילי, ואת החיובי מזהים בסיכוי של 60%. האם אנחנו רוצים סיכוי של 60% או המתנה של יומיים?".
ד"ר זאבי מסביר שמבחינת מערכת החינוך, למשל, בדיקות PCR אחת לשבוע הן דרך יעילה יותר, אך כאמור במקומות הומי אדם כמו קניונים ואירועים, בדיקות מהירות הן הפתרון. "אם רוצים בדיקות מדויקות וניתן לחכות יום או יומיים עד לתשובות, אז אין בעיה. אבל בכניסה למתחם כלשהו, בו הרבה אנשים מצטופפים ונושמים ונושפים זה על זה, אז בוודאי שלבדיקה מהירה יש מקום.
1 צפייה בגלריה
פולין בדיקת קורונה דרייב אין היבדק וסע בדיקה
פולין בדיקת קורונה דרייב אין היבדק וסע בדיקה
בדיקות PCR: מדויקות יותר אך איטיות
(צילום: EPA)
"בבדיקות שנעשו במשרד הבריאות על הבדיקות המהירות, נמצא שתשובת "חיובי-כוזב" נמצאה על 1 מ-1,400 אנשים. אנחנו מצפים לסדר גודל של בין 1,000 ל-2,000 שליליים, שאחד מהם יצא חיובי בטעות. לכן ההנחיות של משרד הבריאות הן לא להסתמך על בדיקה חיובית כדי להכניס ולאשפז מישהו במחלקת קורונה, אלא לחזור על הבדיקה הזאת ב-PCR. הכלי הזה סופר חשוב וחייבים להשתמש בו".
באולפן נכחה גם ד"ר בביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק שאמרה כי בבתי החולים בארץ, אין מקום לבדיקות מהירות שכאלה. "לכל טכנולוגיה יש את המקום שלה, לומר שסופיה הוא הפתרון לכל הבעיות שלנו, זה ממש לא נכון. היה לנו מקרה של חולה שהגיע וסופיה הראתה שהוא חיובי לקורונה. המטופל נכנס למחלקת קורונה עם חולי קורונה, וכשאימתנו את הבדיקה ליתר ביטחון, היא יצאה שלילית.
"זו סיטואציה שהיא לא מקובלת בבית החולים. רוב בתי החולים היום לא מסכימים, לסופיה אין מקום בבית החולים. יש בדיקות שיש תוצאות תוך שעה. עם זאת, עוברי אורח ברחוב, אם מישהו יוצא חיובי הוא צריך ללכת להיבדק ב-PCR כדי לוודא".

לעומתה, אמרה ד"ר אנג'לה עירוני, ראש אגף הסיעוד בקופת החולים מכבי, כי בדיקות מהירות הופכות להיות סטנדרט ביותר ויותר מדינות, וגם בישראל. "בדיקות האנטיגן המהירות זה הכיוון שהעולם הולך אליו, בנוסף לPCR. אדם שנמצא בסוף המחלה, בדיקת הסופיה תפספס אותו כי היא רגישה למצב בו האדם מידבק, שזה גם השלב הקריטי של ההדבקה. אדם בסוף המחלה, אני אומרת בזהירות, כבר כנראה לא מידבק.
"אם אנשים מגיעים למוקדים רפואיים במכבי מטופלים עם תסמינים נשימתיים של תחלואת חורף, ואני צריכה לבדוק את כולם עם בדיקת סופיה, אני יודעת לשמור על אלה שהגיעו ואין להם מחלת קורונה. העולם לגמרי הולך לכיוון הבדיקות הללו".