ההיסטוריה של הטיפול בנגיף ה-HIV היא דוגמה מצוינת לאופן שבו הרפואה המודרנית משפיעה על חייהם של מיליוני אנשים מסביב לעולם.
בתחילת שנות ה-80, כשהתפרצה המגפה, ברוב המקרים נידונו החולים למוות. רק ב-1996 נכנס לראשונה טיפול נגד מחלת האיידס, הידוע בשמו "הקוקטייל". הרעיון היה לשלב שלוש תרופות שחייבו נטילה של כמות גדולה של כדורים, לעיתים עד כ-15 כדורים ביום. מדובר היה בטיפולים קשים מאוד שהובילו לתופעות לוואי מרובות כמו שלשולים, הקאות, בחילות, חולשה, כאבי שרירים ודלקות שונות.
הטיפול הצליח להביא לשליטה מלאה במחלה ולדכא את הנגיף לחלוטין, אולם, לצד ההצלחה בטיפול רבים מהחולים התקשו להתמודד עם העומס הטיפולי ותופעות הלוואי שלו אשר הובילו במקרים מסוימים אף למוות.
עם השנים הטיפול התרופתי הלך והשתפר, כמות הכדורים ירדה משמעותית ותופעות הלוואי הקשות הלכו והצטמצמו, עד שהגענו למצב שבו במקום 15 כדורים ביום, שלוש התרופות הנדרשות ניתנות כיום בקפסולה אחת בלבד שאותה החולים נדרשים לקחת פעם ביום.
כמו כן, תופעות הלוואי הקשות בטיפולים החדשים כבר כמעט ולא קיימות. בשלב הטיפולי החדש, נשאי הנגיף יכלו להמשיך לנהל את היום-יום. וכך, בארבעה עשורים הפכה המחלה, מכזו שמקצרת את תוחלת החיים לכחמש שנים בלבד, למחלה שתוחלת החיים שבה כמעט זהה לתוחלת חיים ממוצעת של אדם בריא, ויש שיגידו, שבזכות הטיפול הצמוד והמעקב היא יכולה להיות גם ארוכה יותר מהממוצע.
2 צפייה בגלריה
הטיפול התרופתי הלך והשתפר והמחלה הפכה לכרונית
הטיפול התרופתי הלך והשתפר והמחלה הפכה לכרונית
הטיפול התרופתי הלך והשתפר והמחלה הפכה לכרונית
(צילום: shutterstock)

השפעות ארוכות טווח של הטיפול ב-HIV

כעת, כשהצלחנו להתגבר על אתגרי הטיפול בנגיף עצמו והצלחנו לצמצם את תופעות הלוואי המיידיות באופן מוחלט, האתגר הבא הוא ההתמודדות עם השפעות ארוכות הטווח של המחלה ושל הטיפולים, הכוללות התפתחות מוקדמת יותר של מחלות לב, מחלות כלי דם, סוכרת ושומנים בדם.
בשלב החדש והמתקדם של הטיפול בנגיף ה-HIV עלינו לבחון כיצד הטיפול משפיע על מערכות הגוף השונות כמו הכליות, העצמות, הלב ומערכת הדם לאורך זמן והאם הטיפולים עלולים להתנגש עם טיפולים אחרים של מחלות הרקע הנפוצות כאמור בקרב נשאי HIV.
נראה כי התשובה לאתגר החדש כבר כאן. מאז שהגיע הקוקטייל לעולם ועד לשנים האחרונות, הטיפול היה ונשאר טיפול בשלוש תרופות. כיום הטיפולים החדשים הקיימים נגד נגיף ה-HIV מבוססים עדיין בחלקם על שלוש תרופות אולם תוך שיפור ושכלול פרופיל תופעות הלוואי ארוכות הטווח וההשפעה על מערכת הלב וכלי הדם, הכליות והעצמות לצד שיפור האינטרקציה עם תרופות אחרות.
לאחרונה, קיימים גם טיפולים חדשים שכוללים שתי תרופות בלבד בכדור אחד, ובכך טיפול חדש זה מקטין את הסיכון לאינטראקציות בין תרופתיות או להתנגשות עם טיפולים אחרים. יש לזכור כי המעבר מטיפול בשלוש תרופות לשתי תרופות בכלל הוא שינוי פרדיגמה משמעותי והוא מהווה בסיס לשינוי בתפיסה הטיפולית נגד נגיף ה-HIV.
למעשה, המעבר לטיפול בשתי תרופות נמצא כבר בשימוש במספר תכשירים כיום הניתנים אחת ליום. זהו גם הבסיס לטיפולים עתידיים נגד הנגיף, הנמצאים בשלבי פיתוח שונים וכוללים מתן שתי תרופות אחת לשבוע, אחת לחודש, ואף אחת לחצי שנה. לטיפול בשלוש תרופות יש ניסיון מצטבר של שנים רבות, ומדובר מטיפולים מצוינים, אך בממצאים שמתחילים להיאסף מהעולם, נראה שהפרדיגמה החדשה עובדת היטב ובעלת יעילות כמו זו של טיפול במשלב של שלוש תרופות.
המידע מצטבר ממחקרים שבחנו אלפי מטופלים שכבר מקבלים את הטיפול בכדור הכולל שתי תרופות בלבד. כך למשל, בכנס האיידס האירופאי שהתקיים בגלזגו החודש, נחשפו נתונים חדשים שנאספו על פני שלוש שנים, לפיהם טיפול הכולל שתי תרופות זהה ביעילותו לטיפול הקיים הכולל שלוש תרופות. בכנס זה הוצגו מספר מחקרים שהראו יתרון מסוים לשימוש במשלב של שתי תרופות במקרים מסוימים כאשר, בחלק מהמחקרים נמצאו סימנים שונים, אם כי מוקדמים מאוד, המראים כי לטיפול בשתי תרופות יכול להיות יתרון מסוים בכל הנוגע להתפתחות של מחלות לב, כלי דם וסוכרת.
2 צפייה בגלריה
זריקה אחת לחודש או חודשיים. עתיד הטיפולים
זריקה אחת לחודש או חודשיים. עתיד הטיפולים
זריקה אחת לחודש או חודשיים. עתיד הטיפולים
(צילום: shutterstock)
ומה יהיה בעתיד? טיפול בזריקות אחת לחודש או חודשיים כבר הגיע למדפים בארה"ב, ובהמשך נראה גם טיפולים שניתנים אחת לחצי שנה. בנוסף קיימים מחקרים של מתן שילוב תרופות נגד HIV בעזרת שתל תת עורי שיוחלף אחת למספר חודשים. כאשר בעתיד הרחוק עוד יותר אנו מצפים ומחכים שמחקרים רבים העוסקים בפיתוח תרופות לריפוי המחלה יישאו פרי.
גם כיום הטיפול מדכא את הנגיף לחלוטין, אך ברגע שהמטופל יפסיק בטיפול, הנגיף "יתעורר" והנשאים ייעשו חולים ומדבקים. על כן, המטרה בריפוי היא לייצר טיפול שדורש נטילה של חודשיים או שלושה שלאחריהם המטופל יהיה בריא לחלוטין מהנגיף ולא יזדקק לטיפול נוסף. רבים גם מחכים לחיסון בדומה לחיסון לנגיף הקורונה, אך למעשה הפיתוח של חיסון כנגד נגיף ה-HIV אינו פשוט כלל ועמלים על פיתוחו כ-40 שנים.
ובכל זאת, הקדמה הרפואית והמגוון הקיים העניקו לרופאים ולרופאות אפשרות להתאים את הטיפול למידותיו של החולה, על פי אופיו, מקום עבודתו, מחלות הרקע שלו, גילו וכיוצא בזה. אם בעבר נדרשנו לתת טיפול בתרופות קשות, לנטילה, בעלות תופעות לוואי רבות ואף כאלו שהיו יכולות לגרום לנזק מסוים לחולה, כי פשוט לא הייתה שום ברירה אחרת, היום יש לנו ברירות רבות. לכל התרופות החדשניות יש את היתרונות והחסרונות שלהן, חלקן מבוססות על שתי תרופות וחלקן על שלוש תרופות פעילות נגד נגיף ה-HIV , כולן יעילות, בטוחות וטובות.
הכותב הוא מנהל היחידה לאלרגיה, אימונולוגיה ו-HIV (מרכז נווה אור) המרכז הרפואי קפלן