"כשאמרו להם תישארו בבית, הם נשארו בבית. כשאמרו להם לשים מסכות, הם שמו מסכות": אפס מקרי הדבקות חדשים באוסטרליה, אחרי סגרים והגבלות נוקשים במדינה. פרופ' מארי לואיס מקלו, אפידמיולוגית מבית החולים ניו סאות' ויילס, התראיינה היום (ד') באולפן ynet וסיפרה על התהליך שעברה המדינה בדרך לניצחון על נגיף הקורונה.
"אנחנו כרגע עומדים על 40 יום ללא מקרי הדבקה חדשים. בבית החולים ניו סאות' ויילס יש לנו מדי פעם מקרה הדבקה או שניים כתוצאה מטיסות, אבל ככלל, ברמה הארצית, יש אפס מקרי הדבקה חדשים".
בדבריה, מספרת פרופ' מקלו כי אחת מהדרכים המרכזיות באמצעותן התגברו באוסטרליה על ההדבקות היא חקירות אפידמיולוגיות ואיתור מגעים. "כל שמונה המדינות באוסטרליה הקפידו על איתור מגעים של נדבקי קורונה בתוך 24 עד 48 שעות. אחת ההצלחות הגדולות ביותר היא שיתוף הפעולה של הציבור. רוב האוסטרליים סמכו על הרשויות שלהם שידאגו להם ולבריאותם. שאמרו להם להישאר בבית הם נשארו בבית וכשאמרו להם לשים מסכות, הם שמו מסכות. האזרחים במדינת ויקטוריה היו בסגר חמור במשך 114 ימים. הכבוד מגיע להם".
1 צפייה בגלריה
אוסטרליה קורונה
אוסטרליה קורונה
אוסטרליה חוזרת לשגרה עם 40 יום ללא מקרי הדבקה חדשים בקורונה
(ShutterStock)
"לחיות לצד המגפה זה לא פתרון אידאלי. וירוס הקורונה מסכן את האוכלוסייה המבוגרת. בנוסף זה יכול להזיק לאנשים בין גילאי 20 ל-39, שיכולים לפתח את תסמונת הקורונה הממושכת, בה סימטומטים קשים כמו טשטוש מוחי, בעיות נשימה ובעיות לבביות. אנחנו לא יודעים את ההשלכות של הנגיף הזה עד הסוף. לכן אני ממליצה לישראלים להקשיב לרשויות ולשתף עמן פעולה, משום שכולכם בזה יחד, ולא תוכלו להגיע לאפס מקרי הדבקה אם לא תישמעו להנחיות הבטיחות".
מה העצה הטובה ביותר, עכשיו כשישראל לפני גל שלישי של הדבקה? "העצה הטובה ביותר היא ללבוש מסכה כל הזמן כשאתם בחוץ, זה חייב להיות טבע נוסף. חטאו את הידיים כל הזמן, שמרו על מרחק, הישארו בבית כשאתם לא צריכים לצאת מבהית, שמרו על מסכות כשאתם נמצאים במקומות סוגרים ובמרכזי קניות. ובבקשה - ערכו את האירועים התרבותיים והדתיים שלכם דרך האינטרנט. אין צורך לצאת מהבית. לצערנו סגרים קורים כדי לתת הפסקה למערכת הבריאות, כדי להפסיק הידבקויות. בנוסף, לכו להיבדק. גם אם אין לכם תסמינים - אתם יכולים להיות מידבקים הרבה לפני שתסמינים כלשהם מתחילים".
החיים חזרו לסדרם באוסטרליה? "חוץ מהמסכות שאנשים עוטים במרכזי קניות ובתחבורה הציבורית, החיים באוסטרליה חזרו לסדרם. במדינה שלי, שהיא המדינה הגדולה ביותר באוסטרליה, החיים חזרו לגמרי. אנחנו מעט מודאגים מעונת החגים שמגיעה, אבל הדבר הטוב באוסטרלים הוא שהם למדו שברגע שהם מרגישים מעט לא טוב, הדבר הראשון הוא לחשוב על הקורונה וללכת להיבדק, ובזמן שמחכים לתוצאות הם נשארים בבתים".