"אין ספק שזה משפיע על התחלואה הקשה", אומרת פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לנוכח העובדה שמספר הנדבקים החדשים היומי מגיע זה יומיים רצופים ליותר מ-9,000. "אנחנו כבר רואים את התחלואה הקשה עולה. כל יום יש אצלנו יותר חולים, יש עוד מחלקה שנפתחת, היחידה לטיפול נמרץ מתמלאת. התקווה שלי היא שנתחיל לראות ירידה, או לפחות התמתנות בהיקף התחלואה הקשה ממש בימים הקרובים או בתוך שבוע-שבועיים לכל היותר, כי נתחיל לראות את השפעת החיסון"', היא אומרת הבוקר (ד') בריאיון לאולפן ynet.
קראו עוד:
לשאלה, עד כמה ממדי התחלואה הקשה צריכים להשפיע על מדיניות הסגר, השיבה פרופ' רגב: "אני חושבת שזה צריך להיות המדד. התחלואה עצמה אולי תמשיך לעלות. אנחנו לא מחסנים כרגע את הצעירים, אבל גם אחרי שנוריד את הגיל ונחסן מגיל 16, ילדים ימשיכו להדביק. לא ניפטר מהמגפה הזאת כל כך מהר, אבל התחלואה הקשה בהחלט צפויה לרדת, ואם זה אכן יקרה, אני חושבת שנוכל להוריד לפחות חלק מההגבלות של הסגר. אני לא בטוחה שנצטרך להאריך אותו".
הרופאה התבקשה להתייחס לדברי פרופ' עמית אסא מבית החולים אסותא באשדוד, לפיהם ניכרת לאחרונה תחלואה קשה בקרב צעירים דווקא. "כן, הגיל יורד, וזה צפוי", אמרה. "האוכלוסייה היותר מבוגרת מתחסנת, אז בגילאים האלה נראה פחות תחלואה קשה. אבל בסך הכול, התחלואה הקשה צפויה לרדת. בקרב המתחסנים ניכרת תחלואה הרבה יותר קלה גם אחרי החיסון הראשון. זה מאוד מעודד. אני חושבת שיש סיבה לאופטימיות".
נכון לאתמול (ג'), חוסנו בישראל יותר מ-1,700,000 איש. מסיכום עיקרי ישיבת ועדת המעקב הראשונה של המועילות והבטיחות של החיסון נגד מחלת הקורונה, עולה כי מקרב בני ה-60 ומעלה חוסנו 72%. הנתונים העדכניים מחזקים את ההערכה שמנה אחת לא מספיקה להגנה מפני הנגיף, ולכן יש להמשיך להקפיד על עטיית מסכה ושמירת מרחק.
במהלך השבוע הראשון לאחר קבלת החיסון נמצאו 4.6% מהנבדקים חיוביים לנגיף, אבל במהלך השבוע השלישי ואילך ירד אחוז החיוביים ל-3.8% בלבד. עוד עולה מהנתונים כי ניכרת ירידה במספר החולים המאומתים שקיבלו חיסון: מ-244 חולים שאושפזו במהלך השבוע הראשון, ל-122 במהלך השבוע השני ולשבעה בלבד בשבוע השלישי. מרבית האשפוזים שהתרחשו סמוך לקבלת המנה הראשונה, נבעו ממחלות רקע קשות. מבין המדווחים על תופעות הלוואי, 72% הן נשים.
עוד עולה כי עיקר תופעות הלוואי אחרי החיסון הראשון הן מקומיות וכלליות: כאב באזור ההזרקה, אודם, נפיחות, הגבלה בתנועה וכן חולשה כללית, כאב ראש, סחרחורת, עילפון וחום. מעטים דיווחו על כאבי שרירים, בחילה, צמרמורת, כאבי מפרקים וכאבי בטן. מבין המתלוננים על אלרגיות, הרוב לא נתנו פירוט ספציפי, ומעטים דיווחו על גירוד ופריחה. על פי ניתוח הנתונים של חברת פייזר, מתברר שהתופעות הללו דומות לאלה שעליהן מדווחים גם בהקשר לחיסונים אחרים.