קרב מעניין התנהל בימים האחרונים בוועדת ההשגות בנושא כניסות ויציאות מהארץ בראשות שר ההתיישבות, צחי הנגבי: על הפרק עמדה בקשתו של אזרח ישראלי, אב שכול, לצאת מהארץ כדי לעבור השתלת איברים בצ'ילה.
ועדת החריגים במשרד התחבורה דחתה את בקשתו בעקבות התנגדות חריפה של משרד הבריאות, שנומקה בכך שהמוסד הרפואי שבו הוא אמור לעבור את הניתוח חשוד במעורבות בסחר באיברים. האזרח הגיש ערר לוועדת ההשגות בראשות השר הנגבי, שדנה בבקשה ולבסוף דחתה אותה ברוב של ארבעה נגד שניים. השר אמר שצריך לאשר את יציאתו של הישראלי, שכן לוועדה אין מנדט להחליט אם מותר לו לעבור השתלה באותו מוסד בצ'ילה. גם נציג משרד המשפטים סבר שצריך לאשר את הבקשה, מסיבות הומניטריות, אולם שניהם היו בדעת מיעוט.
1 צפייה בגלריה
ניתוח השתלה
ניתוח השתלה
ניתוח השתלה. הכליות של האזרח עובדות בתפוקה של 10%, והוא זקוק להשתלה דחופה
(צילום: shutterstock)
האזרח נמצא בתור להשתלת איברים בישראל, ובינתיים עובר טיפולי דיאליזה. הכליות שלו עובד בתפוקה של 10%, והוא זקוק להשתלה דחופה.
נציגי משרד הבריאות נאבקו למען דחיית הערר וטענו שאסור לתת לגיטימציה לסחר באיברים, שכן ישראל חתומה על אמנות בינלאומיות בנושא. האזרח נתן לוועדה פרטים מלאים על ההשתלה שהוא אמור לעבור, וגם מסר את שם המוסד. במשרד הבריאות טענו כי המוסד פעל בתאילנד, משם עבר לפיליפינים, אחר כך לקולומביה, וממנה לצ'ילה, ושהוא מבצע השתלות איברים באופן לא חוקי.