הילדים שוב בבית כל היום, יש שיעורי זום, הודעות בקבוצות ההורים, יש כמה ילדים שצריך לעזור להם במקביל ובנוסף צריך גם לעבוד. משימה מאתגרת ביותר הונחתה עלינו ההורים בתקופה שאנחנו לא יודעים מתי בדיוק היא תסתיים.
הייתה תחושה לאחר הסגר הקודם שלאט לאט חוזרים לשגרה, חוזרים לשליטה ופתאום אנחנו מגלים שאין לנו שליטה על המון תחומים בחיים שלנו.
הוריםהורים
תחליטו איך אתם בוחרים לשלוט על המצב
(צילום: shutterstock)
חשוב לזכור שהילדים שלנו נמצאים גם הם בתחושה של חוסר ודאות. הם רק חזרו למסגרת החינוכית מלאים בהתרגשות ובציפייה להתחיל את השנה החדשה ופתאום עליהם להיפרד מהחברים והשגרה. הלימודים בזום לא קלים לכל הילדים. ילדי קשב וריכוז למשל מתקשים לארגן את הזמן ולקחת אחריות על הלמידה אך לא רק הם, גם שאר הילדים מתקשים בכך לעיתים קרובות.
כהורים עלינו לוודא שכולם התחברו, ביצעו משימות והבינו את הנלמד וזו משרה בפני עצמה ולא תמיד יש את הפניות הנפשית לכך מכיוון שההורה בעצמו עסוק בהתמודדות עם משבר ועם הצורך להתפרנס.
קראו עוד:
יש הורים שמתמודדים עם קשיים כלכליים, חלק לא יודעים אם ישובו חזרה למקום העבודה ואלה שעובדים צריכים לחלק את הזמן בין הבית לעבודה. יש פגישות, משימות ובמקביל הילדים רואים אתכם בבית ומבקשים עזרה, תעסוקה אוכל ותשומת לב (מגיע להם).
זה מורכב כל כך, ולכן כדאי לחלק את הזמן, כך שבתוך הלו"ז שלכם יהיה חלון של זמן עם הילדים. לא מדובר בפרק זמן ארוך כי אתם עדיין ביום עבודה אך חשוב שבפרק זמן זה תהיו עם הילדים. הניחו את הנייד או הלפטופ בצד, תסתכלו עליהם, תקשיבו להם ותיהנו יחד איתם.
אמנם אין לנו הרבה שליטה על דברים רבים שקורים בחיינו כרגע אך עלינו לזכור שיש לנו שליטה מלאה ובחירה איך אנחנו רוצים להתמודד. אם תבחרו להתייאש מהמצב, תסתובבו כל היום בפרצוף חמוץ, תפגינו חוסר סבלנות לילדים, תכעסו על כל דבר שהם עושים, האווירה בבית תהיה לא נעימה.
אם תבחרו לקחת שליטה על הרגשות שלכם ותבחרו, למרות חוסר הוודאות, לייצר סדר ודאות בתוך הבית תוכלו לשמש לילדים דוגמה להורה שמתמודד בזמן משבר, הורה שלוקח אחריות על המצב ועל המשפחה שלו ובוחר להשפיע על המשפחה לטובה.
תזכרו שמדובר בתקופה חולפתתזכרו שמדובר בתקופה חולפת
תזכרו שמדובר בתקופה חולפת
(צילום: shutterstock)
איך מוצאים כוחות פנימיים? היזכרו באירוע בחיים שלכם שבו חוויתם משבר. נסו להיזכר איזה רגש זה הציף בכם, האם כעס על המצב או תסכול והכי חשוב נסו להיזכר מה עזר לכם להתגבר?
אם תתרגלו את זה תגלו כי ייתכן שהתמודדתם עם יותר ממשבר אחד ובעיקר תגלו את הכוחות הפנימיים שקיימים בכם. כוחות אלו הם הכוחות שאותם עליכם לגייס כרגע ולהשתמש בהם על מנת לצאת מהמצב.
נסו להיזכר בסגר הקודם. מה עזר לכם בפעם הקודמת? נסו להשתמש בכל מה שעבד לכם בפעם הקודמת. אפשר כמובן גם לבחון מה לא עבד בפעם הקודמת ולחשוב כיצד אפשר להימנע מכך הפעם.
בסופו של דבר המצב הוא נתון. אפשר להילחם במצב, בילדים שנמצאים כל הזמן מול המסך ובחוסר היכולת לאזן בין העבודה לבין הבית, אך אפשר לבחור להכיר במצב ולהבין שזה המצב כרגע.
אפשר לנהל את הבית אחרת על ידי תכנון הזמן. חשוב לקחת בחשבון שיש הרבה יותר זמן פנוי מהשגרה הרגילה, ולכן חייבים להגמיש את הגבולות ואת זמני המסך, אחרת תמצאו את עצמכם הופכים לצוות בידור שכל היום מנסה לחשוב איך להיות יצירתי ולהעסיק את הילדים או לשוטרים שכל היום בודקים מה השעה והאם חרגו מזמן המסך המותר.
יצירת סדר יום בבית, שכולל זמן למידה, זמן מסך, משחק, ארוחות ופעילות גופנית, תסייע לכם להרגיש שליטה על המצב
כך או כך אתם תרגישו מותשים ולכן הגדירו מראש זמני מסך ריאליים למציאות היומיומית כרגע, שזה קצת יותר מהרגיל, אפשרו לעצמכם את השקט בזמן שאתם צריכים לעבוד ואל תשכחו להטעין את הסוללה הפנימית שלכם.
קצת קשה לעשות זאת בלי לצאת מהבית אך לדוגמה פעילות גופנית משותפת עם הילדים יכולה לשמש כזמן איכות אמיתי שמעלה את מצב הרוח וגם עוזר לשמור על הגזרה.
יצירת סדר יום בבית שכולל זמן למידה, זמן מסך, משחק, ארוחות ופעילות גופנית, תסייע לכם להרגיש שליטה על המצב. תגדירו כמה זמן ביום אתם בוחרים לכל אחד מהמרכיבים, חשוב שלא תשכחו לנצל את זה כשהילדים איתכם בבית, לראות בכך הזדמנות ולנסות ליהנות מהביחד בפעילויות משותפות.
תזכרו שמדובר בתקופה חולפת. אנחנו לא באמת יודעים מתי היא תסתיים אך היא תחלוף לבסוף. תחליטו איך אתם בוחרים לשלוט על המצב ותזכרו שאתם תמיד משמשים דוגמה לילדים ואתם יכולים לבחור לעבור אותה יחד הכי טוב שיש.
הכותבת היא מומחית לבעיות התנהגות ילדים ומתבגרים