מגפת הקורונה שהולכת ונעלמת לה בארץ וגם בעולם, גרמה לאנשים להתחיל לטפל בעצמם לאחר השנה הקשה שעברו. אנשים פונים לטיפול נפשי כדי להתגבר על תחושות הדיכאון והחרדה, ובמקביל נרשמה עלייה תלולה במספר הפניות לגמילה מעישון.
עם הגמילה מהדחף לעשן, גופכם יעבור תהליך של גמילה מההשפעות הכימיות של הניקוטין, לצד התמודדות עם פרידה מהרגלים שנטבעו בכם והיו חלק מהיום יום שלכם לאורך שנים.
נתחיל מהבשורות הטובות: הריאות מתחילות להתנקות כבר בשבוע הראשון של הגמילה. תוך שמונה שעות בלבד, רמת חד-תחמוצת הפחמן בדם יורדת לנורמה ורמת החמצן בדם עולה. אחרי 27 שעות, מתרחשת הרפיית סימפונות ושיפור בנשימה. אחרי 72 שעות של גמילה הניקוטין מתנקה ברובו מהגוף.
2 צפייה בגלריה
גמילה מעישון. כך תעשו זאת נכון
גמילה מעישון. כך תעשו זאת נכון
גמילה מעישון. כך תעשו זאת נכון
(צילום: shutterstock)

מה מומלץ לעשות כדי לעזור לגוף לעבור גמילה כימית מניקוטין?

1. לפני הגמילה - הכינו את הסביבה: אווררו היטב את הבית, המשרד, הרכב וכל מרחב שאתם נוהגים לשהות בו ביום-יום שלכם. נקו את כל מה שמדיף ריח סיגריות, כמו: בגדים, מאפרות, בדי ריפוד, כריות ושטיחים. כמו כן, היפטרו מכל קופסאות הסיגריות שנמצאות בכיסים, בתיקים, בתא הכפפות, בכספת ומתחת לבלטות.
2. הימנעו ממזון שמגביר חומציות בדם: הניקוטין הוא חומר בסיסי. כאשר נגמלים מעישון, רמת החומציות בגוף עולה. לכן, תזונה בסיסית יכולה לתרום לתהליך הגמילה. איכלו יותר ברוקולי, כרוב, גזר, סלק, אבוקדו, כוסמת, אספרגוס ושקדים והשתדלו להימנע מבשר אדום, אלכוהול ומוצרי חלב.
3. שתו המון מים - לפחות כוס מים בשעה: מים הם, בין השאר, מחלקת התברואה של הגוף. הם אחראיים לפינוי פסולת מהגוף באופנים שונים, בהם זיעה ושתן. אם אין בגוף מספיק מים, הניקוטין לא יתפנה כרצוי מהגוף.
4. מצאו דרכים להזיע יותר: למשל, ספורט, מקלחת חמה או סאונה שיעזרו לגוף להזיע את הניקוטין דרך העור.
5. פעילות גופנית: מחקרים מוכיחים שספורט מסייע להאצת חילוף החומרים ולהגברת ניקוי הריאות באמצעות ליחה. בנוסף, הפעילות מסייעת לריסון הדחף לעשן ולמיתון תסמיני הגמילה.
6. התרחקו מהעשן: בימים הראשונים התרחקו מאנשים שמעשנים ומעשן סיגריות עד כמה שאפשר. הימים הראשונים לאחר הגמילה הם קריטיים, משום שהניקוטין עוזב את הגוף. בכל יום כמות הניקוטין בגוף מצטמצמת ב-20%. חשיפה לניקוטין בדרך עקיפה ועישון פסיבי מקשים על ניקוי הגוף.
אם הצלחתם במשימת הגמילה הפיזית הנמשכת כשלוש יממות לערך, קרוב לוודאי שיהיה לכם הרבה יותר קל להתמודד עם ההרגלים והדפוסים האופייניים לעישון, כמו הסיגריה עם הקפה של הבוקר, עם הבירה, בהפסקות העישון היומיות בעבודה ועוד.
2 צפייה בגלריה
כרוב וברוקולי. המזון שיעזור לכם להימנע מעישון
כרוב וברוקולי. המזון שיעזור לכם להימנע מעישון
כרוב וברוקולי. המזון שיעזור לכם להימנע מעישון
(צילום: shutterstock)

מה כדאי לעשות כדי לעבור "גמילה" רגשית בשלום?

1.מדוע החלטתם להפסיק לעשן? הכינו רשימה הכוללת את כל הסיבות שלכם להפסיק לעשן, כמו התקפי שיעול, ריח פה, מראה העור והשיניים, מחלות עישון, עישון פאסיבי של בני המשפחה, ועוד. כדאי להדביק את הרשימה במקום גלוי ונגיש, למשל על המקרר/ לוח נעצים/ דסקטופ/ הקייס של הנייד ועוד.
2. מצאו חפץ אחר להתעסק איתו במקום הסיגריה: אנחנו ממליצים על כדורי גומי מעיכים, הניחו את הכדורים במקומות שבהם אתם נוהגים לשים את קופסת הסיגריות.
3. נסו להישאר עסוקים: מומלץ להעסיק את עצמכם בפעילויות שונות ובמעשים טובים.
4. הפקידו כל יום את הכסף שחסכתם בקופת חיסכון: עם הכסף שחסכתם צ'פרו את עצמכם בפרסים שיעשו לכם טוב.
5. אפילו לא סיגריה אחת. ברגע שהפסקתם עליכם להימנע לחלוטין אפילו מסיגריה אחת. העישון יעורר באופן אוטומטי את הצורך בסיגריה נוספת.
6. פרגנו לעצמכם: היו גאים בעצמכם. הגמילה היא תהליך לא פשוט ואתם בדרך להצלחה.
7. התרכזו במשימה אחת והימנעו מביצוע מטלות נוספות במקביל שדורשות מחויבות: למשל, דיאטה או גמילה מקפה. תוכלו להתפנות למשימות חדשות כעבור חודש עד שלושה חודשים לאחר שהגמילה הפיזית תסתיים.
8. אל תישארו לבד בתהליך: במצבים לא פשוטים אנחנו זקוקים לתמיכה, לחיזוקים ולחיבוקים מחברים, משפחה, פייסבוק, וואטסאפ או גורם מקצועי שיסייע בריסון הדחף לעשן.

עברתם שבוע של גמילה מעישון? הנה מה שיקרה לכם אם תמשיכו בתהליך הגמילה:

בתוך שבועיים תחול הקלה משמעותית בשיעול. חודש לאחר מכן יהיה שיפור של כ-30% בתפקודי הריאות, ואחרי שלושה חודשים ללא עישון, קל יותר ללכת והאוויר לא “נגמר” מהר.
אחרי תשעה חודשים של גמילה מעישון, חלה הפחתה ניכרת בשיעול, בקוצר נשימה ובגודש בסינוסים. לאחר חמש שנים נקיות מעישון הסיכון לחלות בסרטן הריאות פוחת משמעותית ולאחר 16 שנים, הסיכון לפתח סרטן ריאה זהה לאדם שמעולם לא עישן.
הכותב הוא מומחה לגמילה מהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון