מבצע החיסונים לקורונה בישראל מתבצע בהיקף וביעילות המראים את הצד היפה של מערך קופות החולים בישראל. ביוזמת משרד הבריאות, נרכשו מיליוני מנות חיסון ומבצע אדיר בהיקפו מאפשר חיסון לכלל האוכלוסייה, כמובן על-פי התעדוף שקבע משרד הבריאות.
יחד עם זאת, בעקבות פרסום ברשתות על סיבוכי החיסון אצל מוזרקי חומצה היאלורונית, מתעוררות לאחרונה שאלות רבות בקרב מטופלות ומטופלים באשר לקשר בין החיסון לתופעות לוואי של חומרי מילוי שהוזרקו לפנים.
לפני שאגש להסבר המדעי המדויק בעניין תופעות הלוואי של החיסון, אתחיל בהמלצה - בנות 60 ומעלה שקיבלו זימון לחיסון בימים הקרובים ועומדות לקראת ניתוח קוסמטי קרוב - אין כל חשש, לכו להתחסן.
תופעות הלוואי של החיסון (אם בכלל הן מתרחשות), נמשכות בדרך-כלל 48 שעות לכל היותר. לכן מומלץ שלא להתחסן ביומיים שלפני הניתוח, או ליתר דיוק, שלא לעבור ניתוח ביומיים שאחרי החיסון. בכך תמה סוגיית החיסון והניתוחים הקוסמטיים.
1 צפייה בגלריה
הזרקתם חומרים לפנים? החשש מהחיסון מיותר
הזרקתם חומרים לפנים? החשש מהחיסון מיותר
הזרקתם חומרים לפנים? החשש מהחיסון מיותר
(צילום: shutterstock)

ומה לגבי חיסון והזרקות של בוטוליניום (בוטוקס) וחומרי מילוי? לא מופיע בספרות הרפואית כל אזכור על הקשר לחיסון ולבוטוליניום. התמיסה של הבוטוליניום נספגת מידית והתוצר הפעיל הוא חסר נפח משמעותי או נראה לעין.
לעומת זאת, כאשר מוזרקת חומצה היאלורונית, נותרים בפנים חומרים שמטרתם לתת נפח באזור ההזרקה. לפי הפרסומים, חלקם בדיווח של חברת מודרנה ל-FDA, אחרים בפרסומים של רופאים ברשת, התרחשו מקרים (דווחו 2-3 מקרים כאלו) של נפיחות ובצקת באזורים בהם בוצעה בעבר הזרקת חומצה היאלורונית בפנים.
התופעה התרחשה אצל נשים שהוזרקו חודשים קודם לחיסון וכשחוסנו הן פיתחו תופעה אלרגית חולפת. התופעות התאפיינו בנפיחות מקומית, בצקת ורגישות למגע. לא דווחו תופעות לוואי חמורות יותר כגון אודם או הפרשה כצפוי במקרה של זיהום.
אז מה קרה לחומצה ההיאלורונית אצל המתחסנות? בחומר ההזרקה של החומצה ההיאלורונית מוספות גם מולקולות של חומרים מייצבים שתפקידן למנוע את פירוק החומצה. חומרים אלו, שלצד החומצה ההיאלורונית, עלולים לעורר תגובה אלרגית במיוחד במקרים של עוררות במערכת החיסונית.
ההמלצה ברורה וחד-משמעית - כל מי שהוזרקה בחומצה היאלורונית בעבר, לא צריכה לחשוש גם בהינתן הסיכון הקלוש (מאוד) לתופעות לוואי קלות. ומה עם אלו שמתכננים הזרקות? ראשית תלכו להתחסן, את ההזרקה תבצעו אחרי החיסון ללא חשש
חשוב להזכיר, דיווחים דומים נפיחות ובצקת באזורי הזרקה קיימים גם בחיסונים אחרים, הרבה לפני שהכרנו את הקורונה. בכל מקרה, התופעות המדווחות היו מינוריות וחולפות. במקרים הספורים בעבר ובהווה בהן נראו תופעות לוואי, הן חלפו אחרי טיפול פשוט בסטרואידים וחומרים אנטי-אלרגיים לימים בודדים.
לא דווחו בהקשר הזה גושים קבועים, אודם או זיהום שחייבו טיפול אנטיביוטי ולכן המסקנה שהמדובר בתגובה אלרגית - התחזקה.
באופן כללי, חומרי המילוי הנספגים, ובמיוחד אלו בעלי אישור FDA, הם בטוחים לשימוש. כמו כל גוף זר, הם עלולים לגרום לתהליך של תגובה אלרגית, במיוחד במצבי חולי או חיסון.
לכן ההמלצה ברורה וחד-משמעית - כל מי שהוזרקה בחומצה היאלורונית בעבר, לא צריכה לחשוש גם בהינתן הסיכון הקלוש (מאוד) לתופעות לוואי קלות. ומה עם הנשים או הגברים שמתכננים הזרקות כאלו או אחרות? ראשית תלכו להתחסן, את ההזרקה תבצעו אחרי החיסון ללא כל חשש.
פרופ' איל וינקלר, מנהל מערך הכירוגיה הפלסטית בבי"ח מעייני הישועה; לשעבר יו"ר איגוד הפלסטיקאים בישראל