תמרור אזהרה: לקראת חודשי החורף מתריעים עובדי המעבדות הציבוריות כי מצוקת כוח האדם תגרום לעיכוב רב בזמן ההמתנה לתוצאות הבדיקות של מחלות החורף הסטנדרטיות, ואף לוויתור על פענוח של חלקן.
רק לאחרונה הסתיימה שביתת עובדי המעבדות, אך כעת הם חוששים דווקא מפני העתיד לבוא במעבדות שאינן עורכות בדיקות קורונה ולא תוגברו בתוספת כוח אדם. מעבדות קופות החולים ובתי החולים, שמבצעות מדי חורף בדיקות שונות בהיקפים גדולים, יתמודדו לא רק עם כוח אדם מועט אלא גם עם עומסים הולכים וגוברים. על פי דוח כוח האדם של משרד הבריאות משנת 2019, עולה כי בישראל נרשמה בעשור האחרון ירידה של תשעה אחוזים משנת 2010 במספר עובדי המעבדות. בין הסיבות העיקריות: השכר הנמוך לצד צמיחת המעבדות הפרטיות.
2 צפייה בגלריה
עובדים עובדי המעבדות הציבוריות מפגינים בבלפור, מול בית ראש הממשלה בירושלים
עובדים עובדי המעבדות הציבוריות מפגינים בבלפור, מול בית ראש הממשלה בירושלים
עובדים עובדי המעבדות הציבוריות מפגינים בבלפור, מול בית ראש הממשלה בירושלים לפני כחודש
"מי שייפגעו בחורף הם המטופלים", אומרת אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות. "בחורף כמות הבדיקות מכפילה את עצמה, בעיקר בדיקות של נגיפים וחיידקים כמו שפעת, דלקות גרון ואוזניים וזיהומים בבתי חולים. כבר היום יש עומסים, אבל עוד לא חווינו חורף מלא עם קורונה משתוללת".
עוד טוענת אדמון כי במשרד הבריאות ובבתי החולים שמים דגש על מעבדות הקורונה, ומזניחים את שאר המעבדות. "בחורף תהיה קטסטרופה מבחינת הקורונה, ולכן אנשים שיעשו את יתר הבדיקות יחכו יותר זמן לתוצאה ולעיתים אף יתבקשו לעבור את הבדיקה מחדש, כי לכל בדיקה יש חלון זמן שבו ניתן לפענח אותה. ספירת דם, למשל, אם לא מכניסים אותה למעבדה תוך ארבע שעות – היא כבר לא אמינה. מאושפזים יקבלו עדיפות על פני נבדקים מקופות החולים והחולים הכרוניים שמקבלים תרופות וצריכים לעשות מעקבים, כמו גם חולי סרטן שלא יכולים לעשות טיפול ללא בדיקות מסוימות – כל אלו עלולים להיפגע", מסבירה אדמון בדאגה.


בעוד בקיץ נלקחים כמאה משטחי גרון ביום עבור כל מעבדה, בחורף, במעבדות מסוימות, מספר משטחי הגרון מזנק לכ־3,000. "במצב כיום אין היתכנות שנצליח לפענח את הבדיקות", טוענים בהסתדרות עובדי המעבדות. גם חלק מהתוצאות עבור הבדיקות השונות בחדרי המיון עלול להתעכב, כאשר המשמעות היא עיכובים בשחרור או בהחלטה לאשפז מטופלים. גם בקופות החולים תוצאות של בדיקות עלולות להתעכב או לא להגיע כלל. "אם יש תוצאות חריגות המסכנות חיים, עובדי המעבדה מחויבים לדבר מיד עם רופא המשפחה ולהתריע על כך", מסבירים עובדי המעבדות, "כבר כיום אנחנו מתקשים מאוד לעשות את זה ובחורף זה עלול להחריף".
ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.