האם התרופה הניסיונית שנוטל הנשיא טראמפ תגרום לו להבריא? הנשיא דונלד טראמפ טופל בקוקטייל נוגדנים ניסיוני לקורונה והוטס לבית חולים צבאי כאמצעי זהירות, כך אמרו בכירים בבית הלבן ביום אתמול (ו').
טראמפ, 74, הלך בעצמו למסוק לפני שהועבר לסוויטה מיוחדת במרכז הרפואי הצבאי וולטר ריד בבת'סדה , מרילנד, לימים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
טראמפ מסמן לצלמים בידו
טראמפ מסמן לצלמים בידו
טראמפ בדרכו למסוק שהטיס אותו לאשפוז בבית החולים
(צילום: AFP)
רופאיו החליטו לטפל בו בתרופה ניסיונית שעדיין לא קיבלה אישור של ה-FDA. התרופה של חברת רג'נרון, REGN-COV2, היא אחת התרופות הניסיוניות המכילות נוגדנים חד שבטיים, במסגרתה מיוצרים העתקים של נוגדנים אנושיים לנגיף שנחקרו לשימוש בחולים עם מחלה מוקדמת.
מדובר בתרופה REG-COVID19 מתוצרת חברת רג'נרון האמריקנית הכוללת נוגדנים מונוקלונליים נגד נגיף הקורונה החדש. טראמפ קיבל מנה אחת במינון גבוה מקסימלי של 8 גרם.
"רופאיו של הנשיא ככל הנראה מודאגים ממה שהם רואים אם החליטו לתת לו טיפול ניסיוני. תרופות ניסיוניות בהגדרה שלהן - מסוכנות"
רופאו של הנשיא, ד"ר שון קונלי, אמר בהצהרה כי טראמפ, "נותר עייף אך במצב רוח טוב", לאחר שקיבל מנה תוך-ורידית של הנוגדן הכפול של רג'נרון.
"רופאיו של הנשיא ככל הנראה מודאגים ממה שהם רואים אם החליטו לתת לו טיפול ניסיוני. תרופות ניסיוניות בהגדרה שלהן - מסוכנות", אמר ד"ר אדוארד ג'ונס-לופז, מומחה למחלות זיהומיות בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה בלוס אנג'לס.
"לקוקטייל שפיתחנו קיים פוטנציאל משמעותי להשפיע על התקדמות המגפה בעולם ועל הנזקים שלה, הרבה לפני שנמצא חיסון טוב יותר לקורונה", אמרו אנשי החברה בחודש יוני השנה, כשהחלו הניסויים בבני אדם, "למעשה, אם הטיפול שלנו יוכח כמוצלח, זה יסייע לעצור את ההתפשטות המהירה וכך להציל אנשים רבים".
תרופות ניסיונית לקורונה:
לדברי אנשי רג'נרון, הקוקטייל החדש עשוי לפעול טוב יותר בקרב אנשים מבוגרים או עם מערכת חיסונית חלשה, שבדרך כלל חיסונים רגילים נגד מחלות פחות יעילים בהם.
העבודה על פיתוח התרופה החדשה החלה כשמדעני החברה פיתחו נוגדנים לקורונה על עכברים ששונו גנטית, כך שהמערכת החיסונית שלהם מקבילה למערכת החיסונית האנושית. בנוסף לנוגדנים האלו שפיתחה מערכת החיסון של העכברים, שילבה רג'נרון בקוקטייל גם נוגדנים שנלקחו מאנשים שהחלימו מהקורונה.
בעבר השתמשה רג'נרון בשיטה דומה למציאת קוקטייל תרופות כנגד וירוס האבולה, שנמצא כיום בבחינה של מינהל המזון והתרופות האמריקני לקראת אישורו.
השיטה בה פועלת חברת רג'נרון שונה מזו שמפתחים בה חיסונים. החברה לא מנסה ללמד את הגוף איך לנצח את הקורונה לאורך זמן כמו שפועלים חיסונים רגילים, אלא היא מהנדסת גנטית נוגדנים אנושיים שנמצאו כבר בגופם של אנשים שהחלימו מקורונה ומפתחת אותם במהירות כדי להפכם לתרופה המשלבת כמה סגנונות של נוגדנים אלו.
בתהליך פיתוח התרופה, נבדקו אלפי סוגי נוגדנים, עד שנמצאו אלה הספציפיים שתוקפים ומנטרלים את נגיף הקורונה. החלבן נצמד באמצעות קולטנים לנגיף, מאותת למערכת החיסון על קיומו, מה שגורם לזרימת תאי דם לבנים שאמורים להשמיד את הנגיף, עוד לפני שהחל להשתכפל בכמויות עצומות בגוף ולהדביק תאים חדשים.
באופן זה ניתן לדלג על חלק מהשלבים הנצרכים באישור חיסון, כיוון שכאן הנוגדנים מתאימים לגוף האנושי מלכתחילה ולכן משך זמן הפיתוח קצר יותר.
השיטה הזו מהווה אחת השיטות למניעת הדבקה והפצה של נגיף האיידס, והיא הוכחה כמוצלחת מאד לאורך שנים.
3 צפייה בגלריה
טראמפ יורד מהמסוק הנשיאותי בבית החולים וולטר ריד
טראמפ יורד מהמסוק הנשיאותי בבית החולים וולטר ריד
טראמפ יורד מהמסוק הנשיאותי בבית החולים וולטר ריד
(צילום: EPA)

כך פועלים הנוגדנים בגוף

נוגדנים הם חלבונים המיוצרים על ידי מערכת החיסון של הגוף הנצמדים לווירוס פולש ומנטרלים אותו. הקוקטייל של רג'נרון - שמכיל נוגדן שיוצר בחברה בשילוב עם נוגדנים מבני אדם שהחלימו מקורונה תוכנן כך ששני הנוגדנים שלו נקשרים לחלבון הדוקרן של קורונה, ומגבילים את יכולתו של הווירוס להתפשט בגוף.
מדובר בנוגדנים מונוקלונליים, המיוצרים כנגד תא מסוים, בניגוד לנוגדנים "כלליים" הניתנים בעירוי ומכוונים כנגד חלבונים ופולשים זרים רבים. הנוגדנים המונוקלונליים שקיבל טראמפ, בתרופה הנסיונית של חברת רג'נרון, מכילים 2 סוגי נוגדנים ספציפיים כנגד נגיף הקורונה, שהוכח כי ביכולם לנטרל את נגיף הקורונה.
הנוגדנים הם כאמור, חלבונים השייכים למערכת החיסון, ומיוצרים על ידי תאי דם לבנים בשם "תאי B". הם משמשים "החיילים הראשונים" של מערכת החיסון. כאשר חודר לגוף פולש זר, הם שועטים לעברו, מתחברים לקולטנים על מעטפת הפולש הזר, ובמקרה שלנו – נגיף הקורונה, מנטרלים אותו ו"מסמנים" אותו. כך הם מאותתים למערכת החיסון לנהור למקום ולחסל את הנגיף. זו בדיוק הסיבה, שהנוגדנים צריכים לפעול בזמן מוקדם, כבר בשלבי המחלה הראשונים, עוד לפני שהנגיף השתכפל בגוף בכמויות של מיליארדים וכבר גרם למחלה קשה.
"הבעיה היא שאין לנו טיפולים טובים לאנשים עם תסמיני מחלה קלה. אני מתאר לעצמי שהם עושים את זה כי הם מקווים שלטיפול הזה סיכון נמוך יחסית", אמר ד"ר ראג'ש גנדי, רופא למחלות זיהומיות בבית החולים הכללי בבוסטון, מסצ'סוטס.
אמנם הנתונים לגבי נוגדנים לקורונה מוגבלים נכון לעכשיו, אולם היועץ הבכיר של כוח המשימה של הבית הלבן לנגיף הקורונה, ד"ר אנתוני פאוצ'י, נמנה עם אלו האומרים כי הטכנולוגיה מבטיחה.
3 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ מחוץ לבית החולים וולטר ריד
תומכי טראמפ מחוץ לבית החולים וולטר ריד
תומכי טראמפ מחוץ לבית החולים וולטר ריד
(צילום: AP)
רג'נרון דיווחה השבוע על תוצאות ניסויים שהראו כי התרופה שלה שיפרה את הסימפטומים בחולי קורונה שאינם מאושפזים, ללא תופעות לוואי חמורות, ואמרה כי היא מתכננת לדון עם מינהל המזון והתרופות (FDA) על אישור לשימוש חירום.
מוקדם יותר צייצה דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני הצהרה של רופאו האישי של טראמפ שכתב: "הנשיא לא זקוק לסיוע נשימתי בחמצן ומטופל בתרופה 'רמדיסיבר'". רמדיסיבר פותחה במקור לטיפול בנגיף האבולה במהלך ההתפרצות הגדולה של המחלה באפריקה בשנת 2014 והראתה פוטנציאל הצלחה לטיפול בחולי קורונה קשים.

מדוע טראמפ קיבל תרופה ניסיונית ולא את אחד החיסונים שפותחו?

החיסונים נגד קורונה, שתשעה מהם נמצאים בשלב השלישי והאחרון של הניסויים, אינם מאפשרים לטפל בחולים: הם גורמים לגוף ליצור נוגדנים והגנה מפני הדבקה רק כעבור כחודשיים מההזרקה, לאחר שהמטופל קיבל 2 זריקות בהפרש של חודש, מהם עבר חודש נוסף.
טראמפ נזקק לטיפול מיידי שימנע את ההידרדרות. הטיפול הזה נקרא "חיסון פסיבי", הכולל נוגדנים מוכנים, בניגוד לחיסונים הרגילים שנקראים "חיסון אקטיבי" שגורמים לגוף להיות "אקטיבי" וליצור בעצמו את הנוגדנים. החיסון האקטיבי נחשב לטוב יותר, כיוון שהוא יוצר הגנה ממושכת, בעוד שהחיסון הפסיבי שמכיל נוגדנים, פועל אמנם מיידית, אך מספק הגנה למשך כמה ימים עד שבועות בלבד.

אלו עוד תרופות מקבל נשיא ארה"ב?

הנשיא מקבל גם את התרופה האנטי ויראלית "רמדסיוויר" שנמצאה במחקר יעילה בחלק קטן מחולי הקורונה. הוא מקבל גם תוסף של ויטמין D ואבץ, לאחר שמספר מחקרים הראו כי חולי קורונה שסבלו מחוסר בהם, לקו במחלה חמורה יותר. טראמפ מקבל גם מלטונין לטיפול בבעיות שינה, נוגדי קרישיות יתר, ותרופה נוגדת חומציות בשם "פפסיד". אף שהבית הלבן לא מסר פרטים נוספים על מצבו, סביר שרופאיו הוסיפו גם חמצן לאור קשיי הנשימה שלו, אנטיביוטיקה למניעת זיהומים משניים, ועירוי נוזלים.