הידיעות על התרחשותו של גל קורונה שני מעוררות סערת נפש, שגורמת לרבים מאתנו לחפש נמל יציב של שפיות בכאוס. נכון, אנחנו לא יכולים לשלוט על הדברים שמתרחשים סביבנו, אבל כן יכולים להשפיע על דרכי ההתמודדות שלנו. חמשת התרגילים הבאים יעזרו לאמן את התודעה ובאמצעותה להחזיר מעט את תחושת השליטה והרוגע.

1. תרגול נוכחות ושהייה ברגע

או כמו שאצלנו אומרים "לנשום". פשוט להצמיד את תשומת הלב לנשימה. התודעה תהיה עסוקה במלאכת החיים הזאת ותרפה לכמה דקות מהמחשבות הטורדניות שיש לנו ביום יום. כן סגר, לא סגר. האם יוציאו אותנו לחל"ת או לא. האם נראה את ההורים המבוגרים שלנו בשבועות הקרובים או לא.
איך עושים זאת? יושבים ועוצמים את העיניים. המטרה היא לעקוב אחרי השאיפות. רגע אחר רגע, כאילו אתם אמורים לספר למישהו לאחר מכן על החוויה ואתם רוצים להיות מאד מדויקים. אתם רוצים לזכור כל שנייה ושנייה. וכך גם בנשיפה. היו ערים לכל תחושה ותנועה שמלווות את הנשיפה. נשמו לאט ועמוק. במיקוד שכזה האנרגיה של התודעה המיועדת לחרדות ומעגלי חשיבה הרסניים פוחתת ונחלשת.

2. תרגול הכלה ואי-שיפוטיות

קל מאוד להתחיל לחלק ציונים לכל העולם ולעצמנו, וליצור מצוקה סביב התובנה שהדברים לא קורים בדיוק כמו שאנו רוצים. חשבו על כך שכרגע הדברים לא יכולים להיות אחרת. זאת האמת ברגע זה. אמרו לעצמכם בלב: "כך הם הדברים". הכלה לא אומרת שכך אני רוצה שהמצב יהיה תמיד, אלא מסייעת להגיע לשחרור ממאבק לא יעיל בעצמי ובעולם.
המורה ההודי שנטידווה אמר שאם יש לך בעיה אתה לא צריך לדאוג. כי אם יש לה פתרון – אין צורך לדאוג ואם אין לה פתרון זה לא יעזור לדאוג. חשבו על כך, ותרגלו את המנטרה "זה בסדר" בכל פעם שעולה רגש לא נעים. הכרה בו תשחרר אותו. הכלה לא מונעת מאתנו להיות פעילים למען מטרות נעלות, היא מונעת מאתנו להרגיש רע עם עצמנו.
1 צפייה בגלריה
נשימות עמוקות, הכלה והכרת תודה: מיינדפולנס כדרך התמודדות עם הפחד
נשימות עמוקות, הכלה והכרת תודה: מיינדפולנס כדרך התמודדות עם הפחד
נשימות עמוקות, הכלה והכרת תודה: מיינדפולנס כדרך התמודדות עם הפחד
(צילום: shutterstock)

3. תרגול הבנת הארעיות והכרת תודה

אמרו בלב מספר פעמים "גם זה יעבור". הכל ארעי ומשתנה בחיינו. זאת האמת. דבר אינו קבוע ואין לנו שליטה באמת על הדברים. ככל שנתרגל את הרעיון הזה, נוכל להיות יותר בעלי הודיה לדברים הקיימים. המצב הפיזי שלנו, הכלכלי, החברתי, התעסוקתי - כולם משתנים וארעיים. זאת האמת. במקום חרדה ופחד, תרגלו הכרת תודה על מה שיש.
לא צריך שיקרו דברים קשים וקריטיים כדי שנתרגל הודיה. לפעמים כשעומדים ליד חבר או קרוב משפחה שחולה מאוד, פתאום כל הצרות האחרות מתגמדות. אפשר לקום בבוקר ולהודות על 10 דברים שיש לנו וכך גם לעשות בערב. דבר זה מעצים את תחושת הרווחה והאושר שלנו.

4. תרגול הבנת התלות ההדדית

הזמן הזה הוא זמן מצוין לחשוב על כל האנשים, התנאים והגורמים בהם תלויים חיינו. חשוב לזכור שדבר אינו מובן מאליו. הרווחה שלי תלויה ברווחה של האחר והפוך. האם אנו עוצרים במהלך היום להודות לכל אלו הקשורים להזנתנו, לבריאותנו, וליצירת החפצים המקנים לנו נוחות? האם אנו עוסקים בשיפור רווחת האחר?
ככל שנהרהר בכך אנו נגלה שהרגשות השליליים שלנו הולכים ופוחתים. כי אם כולנו תלויים זה בזה, מדוע שנרצה להזיק, לפגוע או אפילו לקנא? את מקומם של הרגשות השליליים תתפוס הודיה.

5. תרגול נדיבות, חמלה ואמפתיה

משפט הודי עתיק אומר כי "כל הטוב בעולם נובע מהחשיבה על האחר. כל הסבל בעולם נובע מהחשיבה על עצמי". עצרו כדי לחשוב למי אתם יכולים להועיל? את מי אתם יכולים לשמח? תודעה נדיבה היא תודעה שמחה.
יש סיפור עממי על שני אנשים שאבדו במדבר והגיעו לנווה מדבר מוקף חומה גדולה. אחד קפץ מעבר לחומה וצעק לחברו שיש שם מעיין ועצי פרי ושכדאי לו למהר ולטפס גם. חברו השיב לו שהוא חוזר למדבר לחפש אנשים שטעו בדרך כדי להובילם לנווה המדבר.
משפט הודי נוסף אומר כי "כאשר ראיית העולם שלך צרה הצרות שלך גדולות. כאשר ראיית העולם שלך רחבה הצרות שלך קטנות". אם אתם רוצים להאמין שיש אנשים טובים כמלאכים ההולכים בינינו היו אתם אותם מלאכים. חשוב לזכור, תודעה מיומנת היא תודעה שיכולה לשאת קשיים רבים בצורה טובה יותר ובפחות אומללות. חשוב לתרגל אותה בכל יום.
אז מה עושים? מתקשרים לאנשים שקרובים אלינו ולשאול לשלומם. לבדוק אם הם צריכים משהו. לנסות לשמח אנשים ולתמוך בהם רגשית ונפשית. לחשוב באופן יצירתי איך לעזור לאחרים להתמודד עם המשבר הכלכלי שלהם למשל, או משברים אחרים שפקדו אותם בתקופה זו.
אלון פאר הוא מנהל המגמה למדיטציה, מיינדפולנס ודהרמה במכללה האקדמית בוינגייט, ומנהל בית הספר "הבודהא הצוחק" להוראת מדיטציה