מסכות פנים הן אמצעי יעיל להפחית את סיכון ההדבקה בקורונה ועטייתן במרחב הציבורי הנה חובה. עם זאת, הן גם טומנות בחובן לא מעט בעיות, החל באי-הנוחות וכלה בשלל בעיות עור, שלאחרונה יותר ויותר רופאי עור מדווחים על עלייה בשכיחותן.
"חובה לעטות מסכות פנים כדי למנוע הדבקה", מדגיש רופא העור ד"ר גיל טאובר, "אבל המסכה עלולה לגרום לנזקים בעור ולהחמיר מחלות שכבר קיימות בעור הפנים, כמו אקנה, יובש בעור, פריחות וגרד, בייחוד בקיץ הישראלי החם".
לדברי ד"ר טאובר, מלבד פריחות וגירויים בפנים, באחרונה דווחו גם מקרים של גירוי באפרכסות האוזניים: "חוט הגומי שכרוך מאחורי האפרכסת עלול לגרום לחיכוך בעור שבחיבור בין האפרכסת לראש. זה עלול לגרום לדימומים וזיהומים חיידקיים ופטרייתיים".
הדרך היחידה למנוע את היווצרות בעיות העור, היא כמובן לאוורר את עור הפנים, ולהחליף מסכות בתדירות גבוהה יותר, במיוחד אם המסכה רטובה ולחה. אלו הן חמש הבעיות העיקריות שצפויות מהשימוש הרב במסכות הפנים, והדרכים לטפל בהן:
2 צפייה בגלריה
חום לחות קיץ מסכה קורונה
חום לחות קיץ מסכה קורונה
החום והלחות יחד עם המסכה יכולים לגרום לנזקים בעור
(ShutterStock)

1. כיליטיס

מה זה? סדקים דלקתיים בזוויות הפה שנגרמים בשל ריור, או יובש הגורם לסדקים. סדקים כאלה יכולים להתרחש גם כתוצאה מתכשירי טיפוח.
איך מטפלים? ניתן למרוח משחת דרמקומבין שלוש פעמים ביממה למשך 7-5 ימים ולהיוועץ עם רופא העור המטפל.

2. "מאסקנה"

מה זה? סלנג שניתן להופעת פריחות ופצעונים על עור הפנים כתוצאה משימוש במסכה, שילוב של המילה אקנה ו-mask (מסכה). על-פי ההערכה, הפצעונים נגרמים עקב לחץ וחיכוך של המסכה בעור ושינוי בפעילות בלוטות החלב הגורמות להחמרה במצב האקנה.
איך מטפלים? בשל סוגים שונים של המחלה מעצימות קלה עד קשה יש להתייעץ עם רופא. מומלץ להתחיל בטיפול בסבון פנים המותאם לעור שומני ואקנה פעמיים ביום ולהשתמש בקרם לחות על בסיס מים. המשך טיפול עשוי להיות במגוון תרופות המצריכות מרשם לאחר ייעוץ עם רופא עור.

3. פריחה מגרדת

מה זה? הופעת אדמומיות וגרד באזורים המכוסים על ידי המסכה, שנגרמת ככל הנראה בשל שילוב חוסר אוורור מתאים, הלחות המוגברת מאדי הפה, החיכוך והלחץ של המסכה על הפנים. פריחה מגרדת עשויה להופיע בתגובה למגע לחומרי המסכה, לתכשירי טיפוח או בשל החמרה במחלות קיימות כגון סבוריאה ורזציאה. פריחות אלה, הפוגעות בשלמות העור, יכולות לגרום לזיהום משני חיידקי ופטרייתי.
איך מטפלים? לרוב די באוורור של המקום והקפדה על החלפת מסכת פנים בתדירות גבוהה, שימוש בסבון פנים ללא חומרי ריח המותאם לסוג העור ומריחת קרם לחות. אם הפריחה אינה חולפת, יש לפנות לרופא לשקול שימוש במשחות מקומיות המצריכות מרשם.

4. מיליאריה

מה זה? הפריחה המוכרת גם בשם העתיק "חררה" וכוללת פצעונים המופיעים עקב חסימה של בלוטות הזיעה. המסכה מייצרת לחות יתר, מעלה את הטמפרטורה ומשנה את המיקרוביום (הרכב החיידקים הטבעי) שעל העור, שכולל גם חיידקים מחלל הפה וממערכת הנשימה. מערכת החיסון מגיבה לכל אלה, ויוצרת חסימות בבלוטות הזיעה. הפריחה נראית כבליטות זעירות שסביבן אודם, שלעתים גורמות לגרד או עקצוץ.
איך מטפלים? שמירה על עור יבש ונקי ככל האפשר, החלפת מסכות פנים בתדירות גבוהה, שמירה על קרירות העור. התופעה לרוב חולפת מאליה. במקרים חמורים, עשוי הרופא לרשום משחה משולבת הכוללת סטרואידים במינון נמוך ואנטיביוטיקה להקלה על גרד וגירוי.

5. חתכים מפרישים מאחורי האפרכסת

מה זה? הגומי של המסכה, הכרוך סביב האפרכסת, גורם לחתכים מיקרוסקופיים בעור המאפשרים חדירה של חיידקים ופטריות הגורמים לזיהום. החיכוך התכוף של הגומי עם העור העדין יוצר פגיעה בשלמות העור ומאפשר חדירת מזהמים לעור. התוצאה היא אדמומיות, כאב, ולעתים הפרשה מוגלתית, נוזלית או דמם קל מאחורי האפרכסת.
איך מטפלים? במקרה כזה, אפשר למרוח משחה אנטיביוטית מקומית כמו מופירוצין או פוסידין, או משחות משולבות (דרמקומבין, פוליקוטן, טרידרם) הכוללות רכיב אנטיבקטריאלי, אנטי פטרייתי ואנטי דלקתי, שלוש פעמים ביום למשך 7-5 ימים. טיפולים אלו מצריכים מרשם רופא. אם אין שיפור או שקיימת החמרה, יש לפנות לבדיקת רופא עור.

ד"ר טאובר ממליץ: איך תוכלו להימנע מהתפתחות בעיות העור?

1. הקפדה על ניקוי עור הפנים ומריחת קרם לחות באופן יומיומי יש להשתמש בסבון נטול חומרי ריח המותאם לעור הפנים. לאחר מכן יש להקפיד על מריחת קרם לחות המשמש שכבת הגנה ומונע יובש. מומלץ להשתמש בקרם לחות המכיל בתוכו מרכיבים כמו צרמידים וחומצה היאלורונית וכן בעל דרגת הגנה מפני השמש SPF30 ויותר.
כשבוחרים קרם לחות, מומלץ להשתמש בג'ל לעור שמן, בתחליב לעור רגיל עד שמן, ובקרם לעור יבש עד יבש מאוד. מומלץ להקפיד על ספיגת הקרם בעור לפני חבישת המסכה כדי לא להרטיב אותה.
2. מריחת שפתון חלק פגיע במיוחד בפנים הוא השפתיים, שנוטות להתייבש ולהיסדק, במיוחד תחת מסכת המגן. לכן, יש להקפיד על מריחת שפתון – רצוי לפני כל חבישת מסכה, לאחר כל שטיפת פנים ולפני השינה.
2 צפייה בגלריה
ניקוי עור הפנים באופן יומיומי
ניקוי עור הפנים באופן יומיומי
ניקוי עור הפנים באופן יומיומי
(צילום: shutterstock)
3. להימנע משימוש באיפור הצטברות שומן ואיפור על העור בתנאי לחות עלולה להחמיר פריחות וגירויים. שכבת המייק-אפ מתחת למסכה אוטמת את הנקבוביות וגורמת להופעת פצעונים. לכן, עדיף להימנע משימוש באיפור תחת המסכה. אם מוכרחים, מומלץ להשתמש במייק-אפ על בסיס מים (Oil free) שהוא אנטי-קומודוני (נגד פצעונים). בשוק הקוסמטיקה קיימים מגוון תכשירים עם מרקם קליל, כגון סוגי ה-BB וה-CC למיניהם.
4. מוצרים חדשים? לא עם מסכה רצוי להימנע משימוש במוצרי קוסמטיקה חדשים שטרם התנסיתם בהם. חבישת המסכה גורמת לעור להיות רגיש יותר וכדי למנוע מבעיות, מומלץ להימנע משימוש ראשוני במוצרי קוסמטיקה דוגמת פילינג ומוצרים על בסיס רטינול (נגזרת של ויטמין A).
5. בחרו במסכה הנכונה והמתאימה לכם חפשו מסכה שמתאימה לגודל שלכם ונוחה עבורכם. אם המסכה מבד, רצוי לבחור בכותנה 100%. יש להימנע מבדים סינתטיים כמו ניילון ופוליאסטר העלולים לגרום לגירוי בעור ולאחר מכן לסדקים.
6. הימנעו מגירוי מאחורי האוזניים מי שסובל מחיכוך ומגירוי מאחורי האוזן, יכול להשתמש בסוג מסכות שנקשרות מאחורי הראש.
7. קחו הפסקה מהמסכה אם אתם נאלצים לחבוש את המסכה לשעות ארוכות, מומלץ לעשות הפסקה של 15 דקות מדי ארבע שעות. כמובן שיש להוריד את המסכה רק באזור בטוח ורק לאחר שטיפת הידיים במים ובסבון או חיטוי הידיים.
8. כבסו את המסכה הרב-פעמית אם אתם משתמשים במסכה מבד, מומלץ לכבס אותה על בסיס יומי משום שהיא צוברת שומנים, חלקי עור ולכלוך. ניתן לשטוף במכונת כביסה או בכביסה ידנית.
9. המשיכו טיפול - גם מתחת למסכה אנשים שסובלים מבעיות שהתגלו טרם המגפה, כגון אקנה, רוזציאה, סבוריאה, אטופיק דרמטיטיס חייבים להקפיד על המשך הטיפול שניתן על ידי רופא העור. אם נתקלים בבעיות או בהחמרת מצב המחלה בשל חבישת המסכה יש להתייעץ עם רופא העור המטפל.