אומרים שלא כל יום פורים, אבל מתברר שאפילו עולם המחלות עלול להתחפש, לבלבל את הרופאים ולגרום לעיכוב באבחון ולעיתים גם לסכנת חיים. אספנו חלק מהתסמינים שנראים כמחלה פשוטה וחולפת, אבל במקרים מסוימים, נדירים יותר או פחות, עלולים להצביע על בעיה רפואית חמורה שדורשת טיפול מהיר.

זליגת נוזל מהאוזן

הבעיה השכיחה: דלקת אוזניים הסכנה שעשויה להתחבא: בעיה מוחית
זו אחת ממחלות הילדות השכיחות בעולם: דלקת אוזן תיכונה, כזאת שתוקפת כמעט כל ילד לפחות פעם במהלך הילדות, ולעיתים הרבה יותר. היא מתבטאת בכאבי אוזניים ולעיתים גם בהפרשות מוגלתיות או דָּמיות מהאוזן, לרוב יחד עם חום גבוה.
אלא שלעיתים זליגת נוזל מהאוזן עלולה להתרחש בשל בעיה מוחית, כמו דלקת קרום המוח או חבלה מוחית. במקרה זה, הנוזל שזולג הוא הנוזל שנע סביב המוח ואמור להגן עליו. במקרים כאלה, הנוזל עלול להיות שקוף, צהבהב, או עכור ואפילו דָּמי. לכן, זליגת נוזל מהאוזן דורשת בכל מקרה ייעוץ רפואי. ואם היא נגרמת לאחר חבלת ראש, או שהיא מלווה בחום גבוה, הקאות, פחד מאור או ירידה במצב ההכרה, יש לפנות בדחיפות לחדר המיון.

זליגת נוזל מהאף

הבעיה השכיחה: נזלת הסכנה שעשויה להתחבא: דליפת נוזל מוחי
זה עשוי להיראות כמו צינון קל הכולל נזלת שזולגת מהנחיריים, אבל לעיתים, ממש כמו זליגת הנוזל מהאוזן, עלולה אותה נזלת לסמל תופעה חמורה לא פחות - דליפת נוזל מוחי. בניגוד לנזלת, שהיא לרוב רירית, הנוזל המוחי יהיה צלול יותר, שקוף או צהבהב, וילווה בתסמינים נלווים כמו כאבי ראש, עייפות, ירידה במצב ההכרה או פרכוסים.

כאבי צוואר עזים

הבעיה השכיחה: שריר תפוס הסכנה שעשויה להתחבא: יתר לחץ דם
בעיות אורתופדיות הן התלונות העיקריות ששומעים רופאי המשפחה. אחת התלונות השכיחות ביותר היא על כאבי צוואר, בעיה שרק מחמירה עם ההתמכרות למסכים, ופוקדת לאחרונה יותר ויותר ילדים ובני נוער.
אלא שלעיתים, כאבי צוואר עזים עלולים לסמל בעיה אחרת לגמרי - יתר לחץ דם. דיווחים בספרות הרפואית מגלים שלחץ דם גבוה במיוחד עלול להתבטא גם בכאבי עורף. לכן, אם אתם סובלים מכאבי צוואר עזים, במיוחד אם נלווים אליהם כאבי ראש, כדאי לבדוק גם את לחץ הדם. זכרו שמדידת לחץ דם מתבצעת לאחר חמש דקות של מנוחה מוחלטת.
2 צפייה בגלריה
פיברומיאלגיה כאבים אישה
פיברומיאלגיה כאבים אישה
כאבי צוואר עזים- עשויים לסמן יתר לחץ דם
(צילום: Shutterstock)
נקודות אדומות על העור
הבעיה השכיחה: פריחה קלה הסכנה שעשויה להתחבא: חיידק אלים
פריחות הן תופעה שכיחה מאוד בקרב תינוקות וילדים. במרבית המקרים הן נגרמות מווירוסים, וניתן לזהותן על ידי לחיצה על נקודות הפריחה, הגורמת להיעלמותן לכמה רגעים. אלא שלעיתים, אותה פריחה עלולה להופיע כתוצאה מהחיידק האלים "מנינגוקוק". חיידק זה עלול לגרום לקריסת מערכות ולמוות תוך שעות. הוא מלווה לרוב בחום גבוה, ישנוניות יתר והקאות, ולפריחה יש צורת נקודות הנקראות "פטכיות".
מדובר בדימומים זעירים, תת־עוריים, שניתן להבדיל ביניהם לבין שאר הפריחות באמצעות לחיצה עליהם: במקרה כזה הנקודות לא יתבהרו. חשוב להדגיש: אותן פטכיות עלולות להופיע גם בשל פריחה שאינה מסוכנת, אולם בכל מקרה של הופעת נקודות שאינן נעלמות בלחיצה - יש לפנות בדחיפות לחדר המיון.

בהייה של כמה שניות

הבעיה השכיחה: חולמנות הסכנה שעשויה להתחבא: פרכוס
חולמנות אצל ילדים היא תופעה טבעית במרבית המקרים, ואינה מהווה סיבה לדאגה. אלא שבמקרים מסוימים, בהייה באוויר ללא תגובה עלולה לבטא בעצם פרכוס מסוג "התקף ניתוק". מדובר במצב של איבוד הכרה שנמשך פחות מ־20 שניות, ואחריו הילד חוזר לעצמו. להבדיל מ"סתם חולמנות", התקף אפילפטי כזה של בהייה הוא מצב של חוסר הכרה מוחלט, שאליו עשויים להתלוות גם עוויתות בפנים או מצמוצים. הוא יכול להתפתח עד כדי פרכוס כללי, נפילה, תנועות בלתי רצוניות בידיים וברגליים ויציאת ריר. תהא הסיבה אשר תהא, התקף ניתוק תמיד דורש פנייה לחדר המיון.

סִנוור מאור

הבעיה השכיחה: עייפות הסכנה שעשויה להתחבא: בעיה מוחית
כולנו מסתנוורים מהאור כשאנו יוצאים מחדר חשוך או קמים מהשינה. הסיבה לכך היא האישונים המתרחבים בסביבה חשוכה, המאפשרים לאור לחדור במהירות אל הרשתית. כאשר האור חזק והאישונים עדיין רחבים, חודרות קרני האור בעוצמה גבוהה אל הרשתית וגורמות לתחושת סִנוור. מדובר גם ברפלקס אבולוציוני, שנועד להזהיר אותנו מסכנות שנגרמות מהסתכלות ממושכת על השמש או על תאורה חזקה, והוא מתבטא בתחושת אי־נוחות או כאב.
אלא שכאשר סִנוור מופיע גם לאחר שהייה בחדר מואר, הוא עלול להיות ביטוי של יתר לחץ תוך־מוחי. מצב זה נקרא פוטופוביה, והוא מתרחש לעיתים בשל דלקת קרום המוח או במקרים נדירים מאוד בגלל גידול סרטני. בכל מצב כזה, ובמיוחד כאשר מתלווים אליו ירידה במצב ההכרה, כאבי ראש עזים, חום גבוה והקאות - יש לפנות לחדר המיון.

כאב ראש שמעיר מהשינה

הבעיה השכיחה: מיגרנה הסכנה שעשויה להתחבא: לחץ תוך-מוחי
שינה לרוב מקילה על מכאובים, ובהם גם כאבי ראש, במיוחד מסוג "מיגרנה". אלא שכאשר כאב הראש הוא כה עז עד שהוא גורם ל"שבירת השינה" וליקיצה, הוא עלול לסמל בעיה חמורה, לעיתים תוך־מוחית. לרוב, אם מדובר באירוע חד־פעמי שאינו מלווה בחום, הקאות וטשטוש ראייה, ומוקל על ידי משככי כאבים - לא מדובר במקרה חמור. אולם כאשר מדובר בכאב עז ביותר, קיצוני, ובמיוחד כאשר הוא חוזר על עצמו ומלווה בהקאות וברגישות לאור - הוא דורש פנייה דחופה לחדר המיון.

גירוד וצריבה בוואגינה

הבעיה השכיחה: דלקת בדרכי השתן הסכנה שעשויה להתחבא: תולעים
דלקות בדרכי השתן שכיחות מאוד אצל תינוקות, בנות ונשים, ומתבטאות בצריבה במתן שתן, תכיפות במתן שתן, ולעיתים גם הפרשה עכורה. אלא שלעתים, במיוחד אצל תינוקות וילדות, תחושת גירוד וצריבה באזור הגניטלי, במיוחד בלילה, היא ביטוי של תולעים. הטיפול במקרה כזה הוא בתרופה "ורמוקס", הניתנת בשתי מנות בהפרש של שבועיים.

כאבי שיניים

הבעיה השכיחה: חור בשן הסכנה שעשויה להתחבא: התקף לב
משפט עתיק גורס שאם לא תלכו עכשיו לרופא השיניים - בסוף תיאלצו לזחול אליו. אין כמעט מי שלא נתקף במהלך חייו בכאבי שיניים, לרוב בשל עששת או דלקות חניכיים, הנובעות מהיגיינת פה ירודה. אלא שלעיתים, כאבי שיניים המפושטים בלסת התחתונה הם ביטוי של מצב מסוכן אחר לגמרי: התקף לב.
כן, התקפי לב עלולים להתבטא לאו דווקא בסימן הקלאסי של כאבים בחזה, אלא דווקא בכאבים בכתפיים, בצוואר, בגב ובלסת. מחקרים הראו שהסימנים הלא־קלאסיים מופיעים פעמים רבות דווקא אצל נשים, הנוטות לדחות את הטיפול הרפואי ומאובחנות מאוחר, כשנזק רב כבר נגרם.
מובן שלא כל כאב שיניים נגרם מהתקף לב, ובמרבית המקרים אירוע לבבי, גם אם הוא מתבטא בכאבי שיניים, מלווה לרוב גם בחולשה, זיעה קרה וקשיי נשימה.
2 צפייה בגלריה
כאבי שיניים - עשויים לסמן התקף לב
כאבי שיניים - עשויים לסמן התקף לב
כאבי שיניים - עשויים לסמן התקף לב
(צילום: shutterstock)

התקפי צחוק ובכי

הבעיה השכיחה: רגישות יתר הסכנה שעשויה להתחבא: פגיעה מוחית
התופעה הזאת זכתה לפרסום עם יציאתו לאקרנים של הסרט "ג'וקר", שבו מגלם חואקין פיניקס סטנדאפיסט כושל הסובל מהפרעה נוירולוגית בשם "אפקט פסאודובולברי". במצב זה ישנן התפרצויות בלתי נשלטות של צחוק או בכי, והוא משני למחלות נוירולוגיות, גידולים מוחיים או חבלות ראש.
אותן התפרצויות בכי או צחוק מתרחשות ללא קשר לסיטואציה. כך, למשל, עלול פרץ הצחוק להופיע גם בסיטואציות עצובות, והתקף הבכי בסיטואציות משמחות. ההתקפים עלולים להופיע גם ללא כל סיבה רגשית.

השתנה מרובה

הבעיה השכיחה: יותר מדי שתייה הסכנה שעשויה להתחבא: סוכרת
זה קורה בעקבות שתייה מרובה וקור: הגוף מפריש עוד ועוד נוזלים אל מערכת השתן. אלא שהשתנה מרובה עלולה להיות גם ביטוי ראשוני של מחלת הסוכרת. במקרה כזה מתלווים לרוב תסמינים נוספים להשתנה המרובה, שכוללים צימאון ולעיתים גם תיאבון מוגבר.
אם ההשתנה המרובה מופיעה בלי קשר לשתייה, ובמיוחד אם היא נלווית לצימאון רב, יש לפנות לאחות המרפאה לבדיקת שתן וסוכר. במקרה שרמת הסוכר גבוהה תופנו להמשך בדיקות, ובמקרה של סוכרת - לאנדוקרינולוג מומחה לתחילת טיפול.
הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים והכתב הרפואי של ynet. ייעוץ: ד"ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה, המרכז הרפואי שיבא תל־השומר.