"אני בלימבו, בבית סוהר, ויש עוד אנשים כמוני", אומרת הבוקר (ד') יוכי מנקס, בת 67 מיבנה, בריאיון לאולפן ynet. מנקס נקלעה למלכוד: היא החלימה מקורונה לפני יותר מחצי שנה, מה שמונע ממנה לקבל "תעודת מחלים" - ומונע ממנה גם להתחסן ולקבל את התעודה המעידה על כך.
מנקס נדבקה בקורונה ביוני האחרון והחלימה בתוך ימים אחדים. "אני חולה מספר 20,157", היא מספרת, "ואני מניחה שמכל החולים שהיו לפניי, שרדו רק 90%. לפי הסטטיסטיקות, 2,000 איש נפטרו עד יולי, ואנחנו שרדנו. הבעיה היא שאני לא בתקן של מחלימה וגם לא בתקן של מתחסנת. פניתי לקופת חולים, ביקשתי תעודת מחלים, אמרו לי, 'מצטערים, לא יכולים לתת לך, עברה יותר מחצי שנה מאז שהחלמת'. פנו למשרד הבריאות, ושם אמרו, 'לא יודעים להתמודד עם זה'. מה אני עושה עכשיו?"
"אני קוראת עיתונות זרה, וב'ניו יורק טיימס' היה דיון גדול בעניין הזה, והם חושבים שצריך לחסן מחלימים אחרי חצי שנה. מתלבטים אם צריך לתת חיסון אחד או שניים, אבל משוכנעים שצריך לחסן אותנו. אני לא יודעת מה לעשות עכשיו".
כשנשאלה אם היא הייתה מוכנה להתחסן עכשיו, השיבה מנקס: "בוודאי. אכפת לי מבריאותי".
"ב'ניו יורק טיימס' היה דיון גדול בעניין הזה, והם חושבים שצריך לחסן מחלימים אחרי חצי שנה. מתלבטים אם לתת חיסון אחד או שניים, אבל משוכנעים שצריך לחסן אותנו. אני לא יודעת מה לעשות"
ד"ר גלית קאופמן, ראש מחוז צפון בקופת חולים מכבי, שנכחה באולפן ynet, התבקשה להתייחס למקרה ואמרה: "אנחנו קיבלנו הנחיות מאוד ראשוניות ממשרד הבריאות בנושא הזה. הרעיון לא לחסן מחלימים נולד מכך שבהתחלה מספר החיסונים היה מוגבל, והנחנו שמי שכבר חווה את המחלה, יש לו נוגדנים, והוא מוגן, כך שהתעדוף היה לקבוצות בסיכון. אני מניחה שעכשיו ידונו בצורה יותר עניינית גם בנושא של המחלימים וגם בנושא של טווח ההחלמה. אנחנו עכשיו עוסקים בנושא התעודות, הדרכון, התו, מגבשים אותו - אז אני מניחה שיהיו תשובות יותר ברורות כבר בתקופה הקרובה, בתוך שבוע ימים. מגבשים את זה כרגע. אבל רוצים לקבל החלטות זהירות".
1 צפייה בגלריה
יוכי מנקס
יוכי מנקס
"פניתי לקופת חולים, ביקשתי תעודת מחלים, אמרו לי, 'מצטערים, לא יכולים לתת לך'": יוכי מנקס
(צילום: אלבום פרטי)
פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, שנכח גם הוא באולפן, הוסיף: "יש החלטה של משרד הבריאות, ואנחנו צריכים ללכת לפיה, וההחלטה היא שההחלמה כרגע תקפה עד יוני. הסיבה לכך היא שמשרד הבריאות רוצה קודם כל למצות את החיסונים לשאר האוכלוסייה. גלית צודקת, יהיו עוד דיונים בנושא בקרוב, אבל זאת ההחלטה כרגע. מי שחלה באוגוסט, באוקטובר, והחלים, יצטרך לחכות לחיסון, כרגע עד יוני".
בעקבות זאת נשאלה מנקס מה התחושה שלה, ואמרה: "אני מודאגת. הלכתי למרפאת מחלימים בבילינסון, עשו לי בדיקה סרולוגית, אמרו שיש לי נוגדנים, אבל מכל מה שאני קוראת בעיתונים - ואני מקווה שזה לא פייק ניוז - הבדיקה הסרולוגית לא מספקת שום דבר. אומרים שהבדיקה הסרולוגית לא אינדיקטיבית בכלל, ובכלל לא אומרת שאני באמת מחוסנת מקורונה".
על כך אמר פרופ' אדלר: "יש הרבה פייק ניוז, את צודקת. יש הרבה מעבדות שהן לא מקובלות. אבל בדיקה בבית חולים היא מקובלת".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "למי שאובחן ב-2020, יש תעודת מחלים בתוקף עד 30.6.2021. למי שאומת ב-2021, יש תעודת מחלים בתוקף במשך שישה חודשים מיום ההחלמה. בשלב זה התעדוף במתן חיסונים הוא לאנשים שטרם חלו. כאשר תהיינה הנחיות אחרות, משרד הבריאות יעדכן ויפיץ אותן בהתאם".