בשיתוף PEACE NATURALS
מחלת הסרטן גורמת בשנים האחרונות לתמותה שנתית ממוצעת של למעלה מ-8 מיליון אנשים ברחבי העולם, כאשר לא מעט ממחלות הסרטן תוקפות חתך ספציפי באוכלוסייה – הנשים. על מחלות הסרטן הנפוצות בקרב נשים ניתן למנות את סרטן השד לצד מחלות הפוגעות במערכת הרבייה והמין הנשית, מחלות הנחשבות למחלות שהטיפול בהן מורכב. בשורות הבאות נסקור את מחלות הסרטן הנפוצות בקרב חתך זה ואת דרכי ההתמודדות החדשות איתן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סרטן השד - הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים

מנתוני משרד הבריאות עולה כי סרטן השד הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בארץ והוא תופס נפח של כ-31 אחוזים (כ-5000 מאובחנות חדשות מדי שנה) מכלל מקרי הסרטן בנשים בישראל. "חולות סרטן השד מאובחנות בכל טווח הגילים כאשר רובן מעל גיל 50", מסבירה פרופ' תמר ספרא, מומחית לאונקולוגיה ומנהלת המרכז לסרטן האישה במערך האונקולוגי שבמרכז הרפואי איכילוב.
"החל משנות ה-30 לחייהן נשים מבצעות בדיקות שגרתיות אצל הרופא לגילוי ממצאים חשודים ועושות אולטרסאונד במקרה של חשד, ובהמשך, מאמצע שנות ה-40 לחייהן, הן מבצעות בדיקות ממוגרפיה אחת לשנתיים לגילוי מוקדם של המחלה. גילוי מוקדם של מחלה שניתנת להחלמה ביותר מקרים, יחד עם שיפור גדול בטיפול, יוצרים לשמחתי אחוזי ריפוי גבוהים הנעים בין 85-90 אחוז מקרב המאובחנות."
מהם הטיפולים לסרטן השד?
"הטיפולים כוללים בין היתר כריתה חלקית או מלאה, הקרנות, טיפולים הורמונליים, תרופות ביולוגיות וטיפולי כימותרפיה. טיפולים אלו מסייעות למנוע התפשטות הגידול ולהפחית את הסיכוי שהסרטן יחזור."
5 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)

סרטן השחלות – גורם התמותה העיקרי מבין גידולי מערכת המין הנשית

"הרוצחת השקטה". זהו הכינוי מעורר האימה שניתן לסרטן השחלה, סרטן בו מאובחנות בישראל כ-350 נשים בשנה. הסרטן הנשי נחשב לממאירות גניקולוגית קטלנית יחסית. "סרטן השחלות הוא מחלה קשה שמתגלית רק בשלביה המאוחרים - שלב 3 או שלב 4. אמנם מבחינת אבחון מוקדם לא חלו שינויים בשנים האחרונות, אבל כדאי להדגיש כי חלה ירידה בשיעור התחלואה. באופן מפתיע, אחת הסיבות לירידה בשיעור נשים החולות בסרטן השחלות הוא השימוש בגלולות למניעת הריון", מציינת פרופסור ספרא.
"הטיפול המרכזי והיעיל ביותר בסרטן השחלה הוא ניתוח להוצאת הגידול וכימותרפיה. יעילות טיפול זה הינה חלקית ביותר שכן הסיכון לחזרת המחלה נותר גבוה מאוד, ולמעשה כ-70% מהמטופלות חוות את הישנות המחלה. תרופות חדשות שנמצאו בעשורים האחרונים, משפרות מאוד את אורך החיים של המטופלות."
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אילו תרופות משמשות כיום לטיפול בסרטן זה?
"בשנים האחרונות, נוספו שתי קבוצות של תרופות שמשמשות אותנו בטיפול בסרטן השחלות: האחת היא קבוצה של תרופות ביולוגיות שמונעת צמיחת כלי דם של הגידול ושחלקן הוכיחו יעילות רבה במניעת חזרת המחלה והארכת תוחלת החיים של החולות בה. הבשורה הגדולה של השנים האחרונות מגיעה מכיוונם של טיפולים חדשים הנקראים מעכבי PARP. ה-PARP הוא חלבון שעיכוב הפעולה שלו, במקרים שבהם נמצא פגם גנטי מסוים, מוביל לתמותה של תאים סרטניים ופוגע פחות בתאים תקינים.
"התרופה יעילה במיוחד בנשאיות של מוטציה בגן BRCA – מוטציה השכיחה יחסית ביהודים, בעיקר ממוצא אשכנזי וגם ממוצא לא אשכנזי. אלו טיפולים ביולוגיים שהוכיחו כבר יעילות משמעותית עבור מטופלות שמחלתן חזרה או התפשטה. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות העלו כי כאשר מעכבי PARP ניתנים בקו טיפולי ראשון, נצפה עיכוב של מספר שנים בחזרת המחלה. זוהי בשורה גדולה למטופלות אלה ואולי שינוי משמעותי במהלך המחלה. בשורה נוספת היא כי הודות לממצאים חדשים, נראה שקבוצת מעכבי PARP יעילה גם בקרב נשים שאינן נושאות את הפגם הגנטי המסוים הזה. מדובר בבשורה גדול אצל נשים שעד היום לא היה לנו מענה רפואי מספק עבורן", מסבירה פרופ' ספרא.

סרטן הרחם - השכיח ביותר מבין המחלות הממאירות של מערכת המין הנשית

סרטן הרחם, המוכר גם כסרטן רירית הרחם, נחשב לסרטן השכיח ביותר מבין המחלות הממאירות של מערכת המין הנשית עם כ-800 מאובחנות חדשות מדי שנה בישראל. בניגוד לסוגי סרטן "נשיים" אחרים, סרטן זה מתגלה בדרך כלל כבר בשלב המוקדם של המחלה כך שסיכויי הריפוי ממנו יחסית גבוהים. "סרטן הרחם מתקדם או מפושט הוא מחלה שיכולה להיות קשה לריפוי, ויש סיכון גבוה לחזרת המחלה גם אחרי טיפול ניתוחי ותרופתי יעיל", מציינת פרופ' ספרא.
"יחד עם זאת, בשנים האחרונות הצלחת הטיפול במחלה השתפרה באופן משמעותי תודות למציאת סמנים ביולוגיים (MSI, MMR) וטיפולים אימונולוגים וביולוגים מכוונים. מחקרים הראו כי חולות סרטן הרחם שמתגלה אצלן אי תקינות בסמנים, מגיבות בצורה טובה מאוד לתרופות אימונותרפיות וכאשר הסמן מתגלה כתקין ישנה תגובה טובה לטיפול משולב – תרופה ביולוגית עם תרופה אימונותרפית. זהו שינוי משמעותי מאד, שכן ישנם מספר תתי קבוצות בקרב החולות, המגיבות לתרופות החדשות לתקופות ארוכות וזה מעורר תקווה רבה לגבי חולות שעד עתה לא היה לנו טיפול יעיל עבורן".
5 צפייה בגלריה
רחם מודפס
רחם מודפס
(צילום: shutterstock)

סרטן צוואר הרחם - הרביעי בשכיחותו בקרב נשים

סרטן צוואר הרחם מאפיין לרוב נשים צעירות, בפרט מתחת לגיל 50. מדי שנה מתגלים בישראל כ-200 מקרים חדשים של סרטן צוואר הרחם. סרטן זה זכה בשנים האחרונות לחשיפה גבוהה ולמודעות רבה אליו, בזכות החיסון הניתן למניעתו אך למרות האפשרות למניעת המחלה, מדי שנה מתגלות, כאמור, כ-200 מאובחנות בסוג זה של סרטן, הנחשב כקשה לריפוי ולכן נחשב בדומה לסרטן השחלות לסרטן קטלני יחסית.
"גם במחלה זו השגנו בשנים האחרונות שיפור משמעותי בנשים המציגות סמנים מסוימים, באמצעות טיפול בתרופות מתקדמות ביולוגיות ואימונותרפיות", מסבירה פרופ' ספרא.
"לסיכומו של דבר", היא אומרת, "בעשורים האחרונים אנו עדים להתקדמות ולפריצות דרך עצומות בחקר הגנטיקה והביולוגיה המולקולרית, המקרבת אותנו לרפואה מותאמת אישית, כלומר, לרפואה שבה הטיפול מותאם לא רק לסוג הגידול, איבר המקור של הגידול ולסוג הרקמה שבה התהווה אלא גם למאפיינים הגנטיים הייחודיים של המטופלת."
"בדיקות מולקולריות, הנקראות גם בדיקות גנומיות, נחשבות להתקדמות משמעותית בטיפול במחלות סרטן קשות לריפוי. מדובר בבדיקות שמאתרות שינויים ומוטציות בחומר התורשתי של התא המניעים תהליכים סרטניים. תוצאות הבדיקות הגנומיות מאפשרות כיום לרופאים ולרופאות לבחור תרופות ביולוגיות, אימונותרפיות, הורמונליות, כימותרפיות ועוד שמתאימות באופן ייחודי לשינויים הגנטיים המסוימים האופייניים לגידול. אמנם אנחנו עדיין בשלבי למידה ושיפור של השימוש בהן, אבל אין ספק שהתרחבות השימוש בבדיקות אלה בשנים האחרונות, שחלקן נמצאות כבר בסל הבריאות, מגדילה את אפשרויות הטיפול התרופתי שיש לנו להציע.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"ראוי לציין כי על מנת להקל על חלק מהנשים הסובלות מכאבים, בחילות וירידה בתיאבון אני מאפשרת שימוש בקנאביס רפואי, טיפול זה ניתן בצורה מתונה מאוד".
"אני מקווה ומאמינה שבעתיד הקרוב נראה בזכות כלל הטיפולים אותם ציינתי שיפור משמעותי בהארכת תוחלת החיים של המטופלות שלנו. נראה שזה הכיוון המשמעותי ביותר שאליו צועדת הרפואה האונקולוגית: רפואה אישית מכוונת מטרה, שתיתן מענה והתייחסות לתת קבוצות, למוטציות ולביטויים גנטיים המאפיינים את הגידול הספציפי של כל מטופלת".
בשיתוף PEACE NATURALS