"אנחנו באמת נמצאים בשיא התחלואה. אנחנו עומדים בזה, אבל זה בהחלט קשה", אומרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר. "יש לנו המון חולים. הגדלנו בערך פי ארבעה את מחלקות הקורונה. יש לנו כרגע ארבע מחלקות מלאות-מלאות, ועוד יחידה לטיפול נמרץ מלאה".
לשאלה, איך ייתכן שהתחלואה כל כך גבוהה למרות הסגר, השיבה פרופ' רהב: "דבר ראשון, הזן הבריטי חדר לארץ, ואנחנו יודעים שהוא מידבק יותר ומתפשט יותר. לגבי הסגר - זה לא ממש סגר. אין אכיפה כמו שצריך. זה לא תקין. אני חושבת שאם היה סגר מוחלט, וכולם היו באמת מקשיבים ועומדים בכל מה שצריך, זה לא היה קורה. עושים הרבה קיצורי דרך עם הסגר, וזה חבל. אז יש שילוב של המוטציה הבריטית יחד עם סגר-לא סגר - וזו התוצאה. אבל בגלל החיסונים, ומכיוון שבכל זאת יש איזשהו סגר חלקי, אני חושבת שכן יש מגמת ירידה. אנחנו עדיין לא מרגישים את זה כל כך בבית החולים, ואני מקווה שהשבוע נוכל לראות לאן זה הולך".
פרופ' רהב התבקשה לציין כמה זנים שונים של קורונה יש בישראל, ואמרה: "יש המון מוטציות. יש זן בריטי, זן דרום אפריקני, ועוד מוטציות שהן כנראה לא כל כך חשובות. הזן הברזילאי לא אותר בארץ". לשאלה, אם היא הייתה מאריכה את הסגר בעוד שבוע, ענתה: "כן, אני חושבת שזה הכרחי. אנחנו נמצאים כרגע בשיא התחלואה. בהחלט הייתי ממשיכה את זה עוד שבוע".
"זה לא ממש סגר. אין אכיפה כמו שצריך. זה לא תקין. אני חושבת שאם היה סגר מוחלט, וכולם היו באמת מקשיבים ועומדים בכל מה שצריך, העלייה בתחלואה לא הייתה קורית. עושים הרבה קיצורי דרך עם הסגר, וזה חבל"
על השפעתם של החיסונים אמרה: "אין לנו מושג לכמה זמן החיסון יעיל. כמו כל דבר בקורונה, אנחנו לומדים את זה עם הזמן. נלמד ונראה. אין לי מושג אם זה טוב עד 1 ביולי - אולי יותר, אולי פחות. אבל נראה לנו שהחיסון הזה יעיל נגד המוטציות - גם הבריטית וגם הדרום אפריקנית. אני מאוד מקווה שלא יהיו מוטציות שיהיו עמידות לחיסון. אנחנו יודעים שהמוטציות האלה לא גורמות למחלה קשה יותר, אבל ההשערה, וזה בהחלט נראה כך, היא שהן מידבקות יותר".
לשאלה, עד כמה החיסונים שנמצאים כרגע בשוק יעילים נגד המוטציות האלה, השיבה: "יש פרסומים שהחיסונים האלה יעילים נגד המוטציה הבריטית והדרום אפריקנית. מה יהיה בעתיד? אני לא יודעת, אבל הטכנולוגיה מאפשרת למנוע מצב שחס וחלילה יהיה נגיף שהחיסון לא יהיה יעיל נגדו".
פרופ' רהב נשאלה גם אם ניתן לפתוח בקרוב את מערכת החינוך. על כך אמרה: "אחת הבעיות שלנו היא שהילדים עדיין לא מחוסנים. אני מקווה שיהיה בקרוב אישור מ'פייזר' לחסן ילדים. הם עושים מחקר בנושא. זה מאוד חשוב. זה קריטי לחסן אותם. צריך לפתוח את מערכת החינוך בצורה מושכלת: עם קפסולות, עם בדיקות. אני שמחה שהמורות והמורים מתחסנים, ומקווה ששיעור ההתחסנות בקרבם יהיה גבוה ביותר. בתנאים האלה אפשר יהיה לפתוח את מערכת החינוך בהדרגה".