1. ודאו שהחניכיים שלכם בריאות ומעוצבות

לחניכיים תפקיד מרכזי בקבלת חיוך אסתטי ולכן חשוב שהן יהיו בריאות ומעוצבות לפני שמצפים את השיניים. בעשורים האחרונים, עם כניסת המרכיב האסתטי כגורם המוביל לטיפולי חניכיים, פותחו טכניקות כירורגיות רבות לשיפור האסתטיקה של החניכיים החל מניתוחים פלסטיים לתיקון ליקויים אנטומיים, התפתחותיים וטראומטיים דרך טיפול בהיפר –פיגמנטציה לתיקון גוון החניכיים, טיפולי לייזר לטיפול במחלת חניכיים כרונית ועד ניתוחים אסתטיים לתיקון חשיפת יתר של החניכיים.

2. בדקו את האופציה של יישור שיניים

אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא השחזת חומר שן בריא לצורך ״יישור שיניים״ באמצעות ציפויי חרסינה. כאשר השיניים בולטות יש צורך בהשחזה פלשנית של השיניים על מנת לתקן את עמדות השיניים וליצור מצב של שיניים ישרות. כתוצאה מכך חוזק ההדבקה יורד מה שמביא להתנתקות מוקדמת של הציפוי ולרגישות יתר כרונית של השיניים עד להגעה למצב של טיפול שורש עקב דלקת כרונית של עצב השן. לכן, חשוב מאד לבצע תחילה יישור שיניים ולהביא את השן לעמדה אידיאלית ורק אחר כך לעצב את החיוך באמצעות ציפויי חרסינה.

3. ודאו שמבצעים במרפאה צילומי סטודיו של הפנים והשיניים

אחד הדברים הבסיסיים ברפואת שיניים אסתטית היא שילוב של מצלמה מקצועית לצורך צילומי סטודיו. תמונה אחת שווה אלף מילים. תמונות של מטופלים הכרחיות לשיתוף פעולה מלא בין המטופל, טכנאי השיניים ורופא השיניים. דרך התמונות, ניתן להעריך את מורכבות הטיפול לרבות מרקם החניכיים, צורת השיניים, צבע השיניים, קו חיוך, חשיפה של השיניים ועוד. ניתן להסביר למטופל את כל האתגרים הקיימים בדרך לחיוך מושלם ולהמחיש זאת על ידי סדרת תמונות.

4. דרשו לבצע הדמיה דיגיטלית בתלת ממד לפני קבלת החלטה

כלל הזהב ברפואת שיניים אסתטית הוא שימור חומר שן וטיפול בגישה שמרנית זעיר-פולשנית. לכן, לצורך כך, מומלץ לבצע הדמיה אבחנתית לפני תחילת הטיפול האסתטי. ניתן לבצע קובץ דיגיטלי ״מגולף״ אשר נשלח להדפסה בתלת ממד ועל פיו מיוצר מודל שיניים מעוצב או לבצע הדמייה אנלוגית הכוללת מודל סיליקון דיגיטלי של השיניים שמותקן בפה לצורך סט צילומים והתרשמותו של המטופל מנראות התוצאה הסופית עוד לפני שהחליט לבצע את הטיפול.
ההדמיה האנלוגית ממחישה בצורה טובה את המכשולים שצפויים להיות בדרך להצלחה, לרבות עומק ההשחזה, אורך ורוחב שיניים, בליטה של השיניים, חשיפת שיניים בזמן חיוך, כותרות שיניים ביחס לחניכיים ועוד.

5. בדקו אם המרפאה דוגלת ברפואת שיניים דיגיטלית

חשוב לבחור במרפאת שיניים שאימצה לעצמה רפואת שיניים דיגיטלית. בשלב האבחנתי חשוב מאוד לסרוק את חלל הפה של המטופל כדי להעביר את הנתונים הקיימים לטכנאי ולהעריך את הממד האנכי הסגרי ותקינות הסגר והמנשך.
ציפויי חרסינה לא ישרדו בחלל פה עם סגר לא תקין ופשוט יישברו. באמצעות הסורק הדיגיטלי, ניתן לסרוק את הפה בכל שלבי העבודה דבר שמעלה את דיוק העבודה וממקסם את איכות הטיפול. רפואת שיניים דיגיטלית, מאפשרת לעבוד בצורה יעילה ומהירה יותר, ולחסוך זמן יקר למטופל.
1 צפייה בגלריה
ציפוי חרסינה בשיניים
ציפוי חרסינה בשיניים
(צילום: shutterstock)

6. ודאו שהשחזת השיניים מבוצעת תחת הגדלה של מיקרוסקופ טיפולי

הספרות הרפואית מראה כי נוכחות או חוסר של שכבת האמייל, היא מאוד קריטית וכתוצאה מכך, השחזת שן בגישה שמרנית, הכרחית לצורך הצלחת הטיפול. בגישה השמרנית ההשחזה מבוצעת תחת מיקרוסקופ טיפולי כדי לשלוט בעומק ההשחזה הנע בין 0.3 מ"מ עד 0.7 מ"מ בלבד. מיקרוסקופ דנטלי יכול להגדיל את האובייקט עד פי 39 מגודלו הטבעי וכולל תאורת לד כפולה לשליטה מלאה ללא פשרות.
הדיוק המתקבל משימוש במיקרוסקופ אינו משתווה להשחזה עם משקפי הגדלה או ללא מכשיר הגדלה כלל. אם רוצים לשמר חומר שן ולהימנע מהתנתקות הציפוי ומדליפה שולית עתידית, כדאי מאוד לבחור רופא שדוגל בגישה מיקרוסקופית.

7. ודאו שעיצוב החניכיים מבוצע באמצעות לייזר ולא סכין מנתחים

שימוש בלייזר ברפואת שיניים משדרג משמעותית את הטיפול האסתטי. הלייזר עוזר בעיצוב את הרקמה הרכה ונותן לה מראה ומתאר תקין ואסתטי לפני שלב לקיחת המידות ושליחתן למעבדה. הלייזר חוסך הרדמה, חתכים, תפרים וכאבים (ואין צלקות בחניכיים) ולכן ההחלמה מאוד קצרה ומהירה.
יתרה מזאת, הלייזר לא יוצר דימום כך שהטיפול מתבצע בסביבה נקייה ולא מדממת, עם שליטה מלאה בעיצוב הרקמה הרכה ובעובי ההשחזה. באמצעות הלייזר ניתן גם לנדף ולחטא את החניכיים ולבצע הסרה של שכבת האפיתל (פילינג לחניכיים) כדי ליצור חניכיים חדשות, זוהרות וורודות יותר.

8. ודאו שהדבקת הציפויים מבוצעת תחת בידוד של סכר גומי

ההדבקה של ציפויי החרסינה חייבת להיות על אמייל נקי וייבש, אחרת איכות ההדבקה תיפגע. סכר גומי מקנה יובש מקסימלי ועמיד מפני חדירה של רוק ודם לאזור ההדבקה כך שתוצאות הטיפול אסתטיות, מדויקות יותר ונשמרות לאורך שנים ארוכות יותר.

9. בדקו את המיומנות של טכנאי השיניים

בחירת טכנאי שיניים אשר בונה את הציפויים העתידיים חשובה מאד, אחרת נקבל תוצאה לא מספקת. הצלחת הטיפול ותמחור עלות הציפוי, מתחלקת בין טכנאי השיניים לרופא השיניים, ללא מיומנות גבוהה של טכנאי, התוצאה לא תהיה מושלמת. על הטכנאי לשלוט בתורת החומרים, תורת הצבעים, תורת הצילום, ולנצל את הטכנולוגיה הדיגיטלית כדי למקסם את תוצאת הטיפול.
ללא אינטראקציה טובה בין הטכנאי לרופא, לא נקבל אסתטיקה מקסימלית. זאת עבודת צוות וחייב להיות חיבור טוב בין הצדדים לרבות העברת נתונים, תכנון מקדים, יצירת מפתחות ו/או הדמייה והדפסה בתחת מימד. הצוות חייב להיות מעודכן בחומרים חדשים, טכניקות מתקדמות, ובביצוע טיפול במקרים מורכבים ללא גרימת נזק בלתי הפיך למטופל.

10. בדקו את מיומנות הרופא ודרשו התחייבות לתוצאות

לפני קבלת החלטה לבצע ציפויי חרסינה, חשוב לבדוק את מיומנות הרופא לרבות השימוש ברפואת שיניים מתקדמת. על הרופא העוסק בציפויי חרסינה להיות רופא שיניים אינטגרטיבי העוסק בדיסיפלינות שונות כמו רפואת חניכיים, רפואת שיניים בלייזר, רפואת שיניים אסתטית ופונקציונאלית, רפואת שיניים מיקרוסקופית והבנה באנטומיה ומורפולוגיה של השיניים.

השיקול הכלכלי אינו צריך להיות השיקול המרכזי בבחירת רופא השיניים אלא הפרמטרים הבאים:

  • איכות העבודה - מומלץ לבקש תמונות של מטופלים (לפני ואחרי) שעברו טיפולים דומים ואפילו לשוחח איתם. רופא שיניים מקצועי ישקיע מאוד בייעוץ ראשוני ויכין מצגת על מנת להמחיש את שלבי הטיפול.
  • רושם ראשוני ונראות המרפאה - בדקו את הלבוש של הצוות הרפואי, נראות הרופא, התייחסות לאסתטיקה כדרך חיים שמוטבע באישיותו. לא הגיוני, שרופא אשר מציע טיפולים אסתטיים למטופליו, בעצמו מוזנח או עם שיניים לא מסודרות.
  • שקיפות ואמינות - טיפול שיניים אסתטי דורש חיבור בין הרופא למטופל ואמון הדדי. חלל הפה הוא חלל מאוד רגיש, על הרופא המטפל להיות עדין, רגיש, וקשוב לטענות המטופל, כדי להשביע את רצונו ומבוקשו במיוחד בטיפול אלקטיבי.
  • התחייבות לתוצאות - מטופלים צריכים לקבל התחייבות לקבלת תוצאה אסתטית מספקת, ובמקרים שלא, לבצע עבודה חוזרת על לשביעות רצון המטופל. רופא שמכיר את יכולותיו איננו חש מאויים לתת אחריות לתוצאות הטיפול. המטופל צריך להיות שבע רצון מהתוצאה האסתטית וליהנות מחניכיים בריאות ומושלמות.
  • שירות - מרפאה שמכבדת את עצמה ואת לקוחותיה, תמיד תראה בשירות כערך עליון. ללא שירות טוב למטופל, המקצועיות של הרופא מתגמדת. על הרופא ועל המרפאה להעניק את השירות הטוב ביותר למטופליו לרבות קביעת תורים מסודרים ללא המתנה ארוכה בין התורים, עמידה בזמנים, רגישות ואנושיות בזמן הטיפולים, הנעמת הטיפולים והשארת טעם טוב ללא כאב או סבל במהלך הטיפול. המטופל צריך להרגיש כאילו שהגיע לספא, הכל חייב להתבצע באווירה חיובית וחמימה ובסבלנות יתרה.
ד"ר אריאל סביון הוא רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ