תושבת דאלאס שבטקסס ילדה רביעיית עוברים זהים לפני כחודשיים, והשבוע הם משתחררים לביתם מהפגייה. מדובר במקרה נדיר מאוד, שרק 72 אחרים תועדו כמותו.
ילדה ארבעה עוברים זהים: צפו
ביום הולדתה ה-34, ג'ני מאר ובעלה כריס - שניהם ילדים יחידים - החליטו שהגיע הזמן להביא ילד לעולם. הם תכננו להביא לעולם ילד אחד, וב-6 באוקטובר ביצעו בדיקת היריון שהייתה חיובית. הזוג חיכה בכיליון עיניים לבדיקת האולטרסאונד, שתראה את הלב הפועם. הם נדהמו כשהרופא הראה להם 4 כאלה.
מאר ילדה את הרביעייה בניתוח קיסרי, בשבוע ה-28 להריונה, ב-15 למרץ האחרון, בבית החולים הפרסביטרי שבדאלאס. משקל העובר הקטן ביותר בהיריון היה 450 גרם. היולודים שהו שישה שבועות ביחידה לטיפול נמרץ פגים, ושבועיים בפגייה, ובשבוע שעבר שוחררו לביתם כשמשקל כל אחד מהם כ- 2.7 קילוגרם.
3 צפייה בגלריה
ג'ני וכריס מאר בפגייה
ג'ני וכריס מאר בפגייה
ג'ני וכריס מאר בפגייה
(צילום משפחתי)
לדברי האם, על אף האתגר שבלידה כה נדירה בעידן הקורונה, היא שמרה על גישה חיובית תוך הקפדה על כללי הריחוק וההיגיינה: "האחיות שטיפלו בילדים שלי שמרו על ריחוק חברתי ממשפחותיהן", היא סיפרה לכתבי הטלוויזיה המקומית, "הן שמו לנגד עיניהן את בריאות התינוקות ולא נפגשו עם אף אחד".
בית החולים שמר על מדיניות שאסרה על מבקרים להיכנס ושני ההורים, שבילו 10 שעות ביום בפגייה, התמגנו ועברו את הסינון המקובל. "הרגשתי שזה מקום בטוח", היא סיפרה.
3 צפייה בגלריה
ג'ני מאר וארבעת ילדיה
ג'ני מאר וארבעת ילדיה
ג'ני מאר וארבעת ילדיה
(צילום משפחתי)
כאמור, היריון של רביעייה הוא נדיר ביותר, ונדיר עוד יותר כאשר הילודים זהים. היריון כזה טומן בחובו סיכונים רבים, משום שהרחם מתקשה להכיל את הרביעייה. במרבית המקרים, אף במקרים של שלישייה, מציעים הרופאים להורים לבצע הפחתת עוברים משלישייה לתאומים, אלא אם כן מדובר במקרים מורכבים שבהם ישנם כלי דם משותפים.
3 צפייה בגלריה
הרביעיה של ג'ני וכריס מאר
הרביעיה של ג'ני וכריס מאר
הרביעיה של ג'ני וכריס מאר
(צילום משפחתי)
בניגוד לשלישייה או רביעייה "רגילות" שהופרו מכמה ביציות, בהיריון זה העוברים הזהים נוצרו מהפריה של ביצית אחת המתחלקת לארבעה עוברים. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהיריונות מרובי עוברים, ככל הנראה בשל ריבוי טיפולי הפוריות.
"היריון של רביעיה הוא היריון בעל סיכון גבוה ביותר ללידה מוקדמת ולסיבוכים נלווים, שברובם קשורים לשבוע הלידה ולחומרת הפגות", מסבירה פרופ' טל בירון שנטל, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר במרכז הרפואי מאיר, "ברפואה המודרנית שבה ניתן לאבחן ריבוי עוברים בשלבים מאוד מוקדמים של ההיריון, אנו נוהגים להציע הפחתה בשיטות שונות לשני עוברים לכל היותר, כדי לשפר את הסיכוי להיריון שיסתיים במועד, או קרוב למועד".
"במרבית המקרים, היריונות מרובי עוברים הם תולדה של טיפולי פריון", מציינת פרופ' בירון שנטל, "עם זאת, אין לנו שליטה על מה שהטבע יודע לעשות לבד ולכן אם יש חלוקה ספונטנית של עובר מאוד צעיר, ייווצרו תאומים זהים. נדיר ביותר שחלוקה ספונטנית ומוקדמת כזו מובילה לרביעייה. כשמספרים לנו על מקרים נדירים, תמיד משמח לשמוע שהתוצאה טובה".