לצד הגעת משלוח החיסונים הראשון של חברת "פייזר" וההמתנה לאישורם במנהל המזון והתרופות האמריקני, מגפת הקורונה רחוקה מלהיגמר. 1,828 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו אתמול (ד') בישראל, ובארצות הברית נקבע הבוקר שיא חדש של מתים מקורונה בתוך יממה אחת – לפחות 3,230 בני אדם.
ד"ר דורית ניצן, בכירה בארגון הבריאות העולמי, מבהירה כי למרות הפצת החיסונים במקומות אחדים בעולם, יש להמשיך לשמור על ההנחיות ולהתמודד עם ההגבלות בשנה הקרובה לפחות. "אם מסתכלים על התמותה ועל הפגיעה בבריאות, ישראל מוכיחה שמערכת הבריאות שלה איכותית. מהבחינה הזו אנחנו רואים שהמצב טוב, אנחנו גם רואים את ההתארגנות של המדינה לקראת מתן חיסונים וגם בזה אנו במצב טוב.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
הגעת חיסוני הקורונה לישראל: "לא יגיע מיד לכולם"
(צילום: שמוליק דודפור)
"עם זאת, גם אם החיסונים יגיעו במהירות ויינתנו לאוכלוסייה בסיכון, עדיין נצטרך לחיות במסגרת ההגבלות במשך תקופה לא קצרה. החיסון לא יגיע מיד לכולם, יחסן את כולם ויהפוך את כולם למוגנים מפני נגיף הקורונה. החיסון יגיע ליתר האוכלוסייה לאט, וכולם צריכים להתאזר בסבלנות ולעבור את השנה הקרובה לפחות במסגרת ההגבלות הקיימות. מדובר יהיה בשנה לפחות.
"ברור שבהתחלה יחוסנו אנשים בסיכון גבוה, ואחר כך נצטרך לעבור לטבעות הבאות של אוכלוסיות המתחסנים, אבל כדי שהעולם כולו יהיה מחוסן וכדי להגיע לחסינות עדר, כולנו צריכים להיות מחוסנים לנגיף הקורונה. חשוב שעד שזה יקרה אנשים ימשיכו להישמע להנחיות ולחיות לצד המידע. כרגע זה מה שיש".
בדבריה, לא הביעה ד"ר ניצן דאגה מיעילות החיסון, שכבר הוכחה במחקר על עשרות אלפי בני אדם, כי אם על דרכי השינוע והתפוצה שלו בעולם, שיובילו לסיומה של המגפה הארוכה. "מדינות רבות נתנו לארגונים הבינלאומיים, ביניהם ארגון הבריאות העולמי, את הכוח לנהל משא ומתן מול חברות החיסונים כדי לשנע אותם למדינות מתפתחות שזקוקות לכך. אני מודאגת כמובן מכל דבר שיכול לקרות בדרך - שיהיו מדינות ללא תקציב, שהמחירים יהיו יקרים מדי, שהשינוע עם מטוסים יהיה מורכב מדי.
"אנחנו צריכים כאן עזרה מארגונים רבים וזה לא פשוט. המקומות הבעייתיים באמת הם מקומות מתפתחים בהם הרפואה הראשונית לא קיימת. אנחנו נלמד יותר על התהליך הזה ככל שתעבור השנה. צריך להיות ערים, זהירים, לאסוף את המידע באחריות ולהפיץ אותו באחריות. אנחנו אמונים על 53 מדינות שצריכות מאתנו סיוע בהבאת החיסונים אליהן וזקוקות לעזרה באחסון שלו. אנחנו מחכים לאישורים כדי שנוכל לעשות זאת".
2 צפייה בגלריה
מבוגרים ב בריטניה מתחסנים חיסון חיסונים פייזר נגיף קורונה
מבוגרים ב בריטניה מתחסנים חיסון חיסונים פייזר נגיף קורונה
מתחסנים ראשונים נגד קורונה בבריטניה
(צלום: gettyimages)
ומה לגבי מדינות אירופה? "אנחנו עוד לא יודעים מה קורה עם מדינות האיחוד האירופי בנוגע לקבלת החיסון, אבל מדינות שאינן באיחוד, כמו שוויץ, הודיעו שיתחילו לחסן בעוד חמישה חודשים. כל מדינה בודקת ועושה את שיקוליה לפני הבדיקות שהיא רוצה לבצע".
בתוך כך, צוות של מומחי בריאות עצמאיים צפוי להתכנס היום (ה') כדי להחליט אם להמליץ למִנהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) לאשר באופן מזורז את השימוש בחיסון של חברת פייזר ו-BioNTech הגרמנית. לקראת הישיבה הזו פרסם ה-FDA מסמכים שבהם אין כל אזהרה משמעותית בנוגע לבטיחות וליעילות של החיסון, וההערכה הרווחת היא שהמומחים ימליצו כמעט בוודאות לאשר את החיסון. האישור עשוי להינתן כבר מחר או בשבת, ואם כך יהיה, אמריקנים ראשונים צפויים להתחסן במסגרת המבצע כבר בראשון או בשני.
צוות היועצים של ה-FDA יתנהל כמעין "בית משפט מדעי": הוא ידון בנתונים ויתווכח – בשידור חי ופתוח לעיני הציבור כולו – בנוגע לשאלה אם החיסון בטוח ויעיל מספיק כדי לקבל אישור לשימוש. מדובר בצוות לא-ממשלתי, והחברים בו הם מומחים לפיתוח חיסונים, מחלות זיהומיות וסטטיסטיקה רפואית. ה-FDA אינו מחויב לפעול לפי המלצתם, אך הוא צפוי לאמצה בכל זאת.