הראשון בישראל להתחסן נגד קורונה: שגב הראל, בן 26 מקיבוץ שדה נחמיה שבצפון, הוא הנסיין הראשון בישראל שהתחסן היום (א') לקורונה במסגרת הניסוי הקליני של המכון הביולוגי בנס-ציונה. בניסוי צפויים להשתתף כמאה ישראלים בגילים 18-55.
זהו השלב הראשון של הניסוי הישראלי בבני אדם מתוך שלושה, והוא ייערך במרכז הרפואי שיבא בתל השומר ובבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.
בריאיון לאולפן ynet הוא אומר בהתרגשות רבה: "זה יום היסטורי, זכות גדולה נפלה בחלקי להיות הנסיין הראשון, ואני מקווה שהיום נביא את הבשורה, שעם ישראל הולך לנצח את הקורונה".
לשאלה אם הוא פוחד מהתהליך, הוא אמר: "אני לא מפחד. אני בחור צעיר, חזק, בריא. יש לי מערכת חיסון מצוינת. היה לי ברור עוד לפני חודש כשחיפשו נסיינים שאני אבוא. ואני חושב שעוד צעירים צריכים לבוא וככל שיגיעו יותר מתנדבים החיסון יגיע יותר מהר".
מה קרה הבוקר עם הגיעך לבית החולים? "הגעתי לבית החולים שיבא בשעה מאוד מוקדמת, כבר עברתי את התדרוך הראשוני עם הרופאים, עם מנהל המחקר, עם מנהל בית החולים והוועדה המפקחת. בעוד כשעה, שעתיים נקבל את החיסון. אחר כך אני אמור להישאר במעקב למשך 24 שעות. יש לי אפליקציה שבה אני אמור לעדכן את הרופאים אם יש לי תופעות לוואי. אם הכל יהיה בסדר, מחר אני צפוי להשתחרר הביתה ולבוא לביקורות, בשבוע הבא, בעוד חודש, ואז בתדירות יותר קטנה עד שיסתיים הניסוי".

2 צפייה בגלריה
שגב הראל
שגב הראל
שגב הראל
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
עד כמה אתה לחוץ? "אני רואה זאת בעיקר כזכות. יש פה מגפה שפגעה בהרבה אנשים, בריאותית, נפשית, כלכלית, אנשים שמפעל חייהם מתרסק בגלל המגפה, ואם אני בדבר הקטן הזה שאני עושה נותן להם תקווה, שאנו לקראת סיום אני את שלי עשיתי".
איך הגיבו בסביבתך כששמעו שאתה הולך להתחסן? "ההורים מאוד תומכים ומתרגשים לקראת היום הזה. אבא שלי נזכר שהוא קיבל גם חיסון ניסיוני בתקופתו בצבא. באופן כללי כולם מאוד תומכים. בכל מקרה, חשוב שכולנו נמשיך להקפיד על הכללים עד שהחיסון אכן יהיה לכולם והמגפה תיעלם".
2 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
החיסון הישראלי
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)

כך מתבצע הניסוי הישראלי

שלב הניסויים הקליניים בבני אדם ייארך כמה חודשים ויכלול שלושה שלבים.
בחלק הראשון ייערכו בדיקות בטיחות על 80 מתנדבים בריאים בני 18 עד 55 בבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה בירושלים. היום הוא יחל כאמור על שני מתנדבים ובהתאם לתגובותיהם לחיסון - הוא יורחב בהדרגה עד ל-80 איש (40 בכל מרכז רפואי).
כל מתנדב יקבל זריקה (חיסון או פלצבו-דמה). לאחר כמה שעות של השגחה, המתנדב ישוחרר לביתו להמשך מעקב של כשלושה שבועות. במהלכם יבחנו עורכי הניסוי אם הופיעו תופעות לוואי כלשהן ולהבדיל אם הופיעו נוגדנים לנגיף שמעידים על תגובה לקורונה אצל המתנדבים שקיבלו את החיסון.
בחלק השני ייערכו בדיקות רחבות על 960 מתנדבים בריאים בני 18 ויותר. הניסוי בחלק זה צפוי להתחיל במהלך דצמבר. הוא יתקיים במקביל בכמה מרכזים רפואיים ברחבי הארץ ונועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך ולבחון מדדים ליעילותו.
החלק השלישי כולל ניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון בהשתתפות של עד 30 אלף מתנדבים. הניסוי מתוכנן להתחיל בחודשים אפריל-מאי 2021 (בכפוף להצלחת שני השלבים הראשונים). מדובר בשלב האחרון, שלאחר סיומו המוצלח ניתן יהיה לאשר את החיסון ולחסן את כלל האוכלוסייה. עם זאת, ההערכה בישראל היא שהשלב השלישי של הניסוי לא ייערך בארץ או לפחות חלקו יתקיים בחו"ל.


ובתוך כך, מספר החולים ממשיך לרדת. 218 ישראלים אובחנו אתמול (שבת) כחיוביים לקורונה. הנתון נובע ממספר נמוך של בדיקות. אתמול בוצעו 7,635 בדיקות ראשונות בלבד ו-2.9% מהן היו חיוביות – ככל הנראה שיעור החיוביים גבוה בשל מיעוט בדיקות הסקר בסוף השבע. עם זאת, שיעור החיוביים אתמול ללא בדיקות סקר - הנערכות בין היתר בבתי אבות, לאנשי צוות חינוכי ולבני ישיבות - עמד על 3.7%.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 735 חולי קורונה. 404 מהם במצב קשה. 180 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,541.