חג הפסח כולל ארוחות דשנות ועשירות הגוררות לא פעם בעיות עיכול ותחושת כבדות. המצות, שמהוות מצרך עיקרי בחג ומשולבות במגוון רחב של מאכלים, גורמות להפרעות במערכת העיכול, שכן קמח המצות היבש נוטה לספוח נוזלים בקיבה ומונע תהליך עיכול יעיל ושגרתי, מה שגורם פעמים רבות לכאבי בטן, לעצירות ולתחושת נפיחות. ואם לא די בכך, בניגוד ללחם, אכילת מצות לא מעניקה תחושת שובע, מה שעלול להוביל לעלייה במשקל עקב אכילה בלתי מבוקרת. איך מתמודדים עם זה? אספנו עבורכם מספר טיפים ממומחים.
קראו עוד:
"אחד הפתרונות הוא סיבים תזונתיים", אומרת דתיה יער דיאטנית באלטמן, "אכילה מרובה של ירקות ופירות גורמת לשובע ומונעת עצירות הודות לתכולה הגבוהה של סיבים תזונתיים שקיימת בהם. הסיבים מוסיפים נפח לתכולת המעיים בזכות כמות המים שהם סופחים. הדבר גורם לריכוך הצואה, לגירוי יציאתה ולסילוקה החוצה. כדאי גם להעדיף מצות מחיטה מלאה או משיבולת שועל, המכילות יותר סיבים תזונתיים. ניתן לאכול פריכיות אורז מלא כתחליף למצות כדי להפחית את תופעות הלוואי.
"חלקי מצות שלא עוכלו בשלמותן, מגיעים למעי הגס ומותססים שם על ידי חיידקי המעי. על מנת להקל על תופעות אלו, אפשר להיעזר בתוספי תזונה המכילים חיידקים פרוביוטיים. לפי מחקרים, החיידקים הפרוביוטיים מסייעים לפתור בעיות של עצירות, שלשול ונפיחויות. אם בכל זאת מתפתחת עצירות, אפשר לנסות משהו טבעי - חליטת שזיפים או טבליות טבעיות המקלות על העצירות.
"כדאי גם להרבות בשתייה. 8-10 כוסות נוזלים ביום יסייעו בריכוך הצואה, בהגדלת נפחה ובהעברה חלקה ותקינה של הפסולת אל מחוץ לגוף. שתייה מרובה של מים גם תגביר את הלחות במעיים ותסייע להקלה בתופעות הלוואי. משקאות המכילים קפאין, פחות מומלצים, מכיוון שהם גורמים לשתן מוגבר ולייבוש הגוף.
"גם פעילות גופנית תעזור: הליכה מרובה משפרת את פעולת המעיים ומפחיתה עצירויות".
2 צפייה בגלריה
ליל סדר משפחתי
ליל סדר משפחתי
ליל סדר משפחתי. שתייה מרובה תסייע לעכל את האוכל הכבד
(צילום: Shutterstock)
אופציה נוספת לטיפול בעצירות - תרופות ללא מרשם. "כדורים משלשלים, המבוססים על כמות גדולה של סיבים; תרופות לריכוך הצואה המכילות שמן; משלשלים ממריצים - תרופה המגרה את העצבים במעיים כדי להגביר את תנועתם; ומשלשלים אוסמוטיים - תרופה המגבירה את כמות המים במעיים לטובת ריכוך הצואה", אומר דוד פפו, יו״ר הסתדרות הרוקחים.
2 צפייה בגלריה
"להעדיף מצות העשויות מחיטה מלאה - שיפון, או שיבולת שועל"
"להעדיף מצות העשויות מחיטה מלאה - שיפון, או שיבולת שועל"
"להעדיף מצות העשויות מחיטה מלאה - שיפון, או שיבולת שועל"
(צילום: אביהו שפירא)
"כדאי להקפיד על אכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים - ירקות, פירות וקטניות", מוסיפה לימור טל פוני, הדיאטנית הראשית של מכבי, "מומלץ לשלב ירקות טריים, ירקות מבושלים או מרקים מירקות בכל ארוחה. הם עשירים בנוזלים ובסיבים תזונתיים ויתרמו תוספת מרעננת לצד המזון הכבד. לאוכלי הקטניות מומלץ לגוון עם חומוס, עדשים, אפונה או אדממה.
"מומלץ להעדיף מצות העשויות מחיטה מלאה - שיפון, או שיבולת שועל. הן מכילות יותר סיבים ומאפשרות פעולת מעיים טובה יותר. כמובן שרצוי גם להקפיד על שתיית מים מרובה - לפחות שני ליטר ביום. ניתן להוסיף למים נענע, לימון או לואיזה. כקינוח לארוחה מומלץ לשלב פירות טריים או סלט פירות, שגם הם עשירים בסיבים תזונתיים ובעלי ערך קלורי נמוך מעוגות, מעוגיות פסח או מקינוחים אחרים עתירי שומן, סוכר וקלוריות".