סקר חדש מאשר: יותר ילדים ישראלים כיום מרכיבים משקפיים. לפי הסקר, שנערך בידי חברת Coopervision, גיל הרכבת המשקפיים הופך צעיר יותר, ועמו שיעור הילדים המרכיבים אותם.
הסקר החדש נערך בקרב 833 הורים לילדים בגילאים 6-18, ומלמד כי כמעט בכל בית שני בישראל (45% מבתי האב), לפחות אחד מהילדים מרכיב משקפיים, כאשר 70% מהם מתחילים להרכיב משקפיים לפני גיל 14.
עוד עולה מהסקר כי 17% מהילדים שמרכיבים משקפיים, מתחילים זאת לפני לגיל 6, ו-24% החל בגילאי 6-8. יש לציין כי ככל שהגיל בו מתחילים להרכיב את המשקפיים מוקדם יותר, כך גובר הסיכון שהילד יזדקק למשקפיים עם מספרים גבוהים יותר בהמשך חייו.
צפו: הסימנים שמצביעים על בעיית ראייה אצל ילדים
הקשר בין בני בית אחרים המרכיבים משקפיים לצורך של הילדים באמצעי תיקון ראייה, נבדק גם הוא: במשפחות בהן הילדים הצעירים מרכיבים משקפיים, גם 59% מהאמהות מרכיבות אותם, 37% מהאבות ו-21% מהאחים והאחיות הגדולים.
נתון מדאיג שעולה מהסקר הוא כי פחות ממחצית ההורים (49%) מודעים לסיכונים העתידיים של קוצר ראייה וקרוב ל-57% מההורים כלל לא מודעים לטיפולים לעיכוב קוצר ראייה. לעומת זאת נתון מעודד הוא כי 75% מהילדים רואים לפחות אחת לשנה רופא עיניים, ו-72% הולכים לאופטומטריסט אחת לשנה.
לפי הסקר, 46% מהילדים לא אהבו את המראה שלהם עם משקפיים. כך, 17% מהילדים המשתתפים בסקר מבצעים מעבר לעדשות בשל חוסר נוחות עם משקפיים ורצון לבצע פעילות ספורטיבית בקלות, ו-8% מהם בשל קושי חברתי. יחד עם זאת 15% מההורים הצהירו כי לא ירכשו עדשות מגע בשל חשש כי הן מסוכנות לעיניים.
1 צפייה בגלריה
70% מהילדים בישראל: מרכיבים משקפיים לפני גיל 14
70% מהילדים בישראל: מרכיבים משקפיים לפני גיל 14
70% מהילדים בישראל: מרכיבים משקפיים לפני גיל 14
(צילום: shutterstock)

מחסור בשעות פנאי תחת כיפת השמיים: משפיע על קוצר ראייה

62% מהילדים המרכיבים משקפיים כיום צופים בתכנים דיגיטליים במשך יותר משלוש שעות ביום, כך לפי הסקר. הורים לילדים המרכיבים משקפיים ציינו כי ילדיהם צופים בתדירות גבוהה יותר בתכנים דיגיטליים בהשוואה להורים לילדים שלא מרכיבים משקפיים. בנוסף, נמצא כי 58% מהילדים נחשפים לאור יום במשך עד שעתיים בלבד ביום, מה שמחקרים רבים הוכיחו כמשפיע על התפתחות קוצר ראייה.
"מחקרים רבים מדגימים קשר בין עבודה ממושכת מול מסכים לבין התפתחות קוצר ראייה", מסביר הפרופ' דוד צדוק, מנהל מחלקת העיניים במרכז הרפואי שערי צדק. "כך לדוגמה, בקרב החרדים העוסקים בקריאה ממושכת מגיל צעיר שכיחות קוצר הראייה גבוהה מאוד. מחקרים אחרים הדגימו קשר בין חוסר חשיפה לאור שמש לבין התפתחות קוצר ראייה. בסין הדגימו האטה של התקדמות קוצר ראייה עי הוצאת ילדים בבית הספר לפעילות בחצר בית הספר. כל זה מתקשר לעבודה ממושכת מול מסכים. פעילות זו, שכל כולה היא עבודה לקרוב, מתבצעת בסביבה עם תאורה מלאכותית ללא חשיפה לאור השמש".
"אין ספק ששכיחות קוצר הראייה בקרב ילדי העולם עולה", מספרת ל-ynet ד"ר עלוית וולף, יו"ר איגוד רופאי העיניים לילדים. "המחקרים שבדקו את הקשר בין קוצר ראייה וילדים, מצאו שאחד הגורמים לכך הוא פחות שעות פנאי של הילד בחוץ. יש עבודות נוספות בקרב תלמידי ישיבות, שקשרו עבודות ממושכות מקרוב, להתפחות קוצר ראייה".
"בשורה התחתונה, אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות אם אלה המסכים שגורמים לקוצר הראייה", מסכמת ד"ר וולף, "אך אין ספק שיש שינויים סביבתיים שמשפיעים על התפתחות קוצר הראייה, ובעיקר גורמים גנטיים. כך או כך, מומלץ להגביל את החשיפה למסכים של הילדים, ולבצע הפסקה בכל חשיפה למסך מדי 20 דקות. אנו ממליצים גם להגדיל את הזמן שבו הילדים שוהים בחוץ".