מאחורי המסכה: הסיפור של ד"ר הילה לרמן שיבק - צפו
למרות החזרה החלקית לשגרה - נגיף הקורונה עוד כאן. ד"ר הילה לרמן שיבק, מנהלת שירותי הרוקחות בבית חולים השרון המוקדש כולו לחולי קורונה, אמנם אופטימית, אך תמיד מוכנה לגרוע מכל. "האתגר הגדול באמת שעמד מולנו מהתחלה הוא לנסות לחזות את מלאי התרופות שנזדקק לו", היא מספרת. "האחריות שלי כמנהלת שירותי הרוקחות היא עצומה. אני אחראית לוודא שבית החולים ערוך מבחינת תרופות לכל תרחיש אפשרי - ממגוון התרופות שמגיעות ועד החלוקה שלהן לחולים".
ד"ר לרמן שיבק מתגוררת בפתח תקווה, נשואה לצבי (ציקי), מנהל צוות מחקר קליני בבית החולים בלינסון, ואם לשלושה ילדים, סתיו, יהונתן ועמית. היא מתארת את העבודה בבית חולים המוקדש כולו לחולי קורונה כמלחיצה, במיוחד בגלל ילדיה. "זה לא הסיכון להידבק בקורונה", היא מספרת, "אלא הדאגה לילדים. העובדה שציקי ואני מגויסים וצריכים להיות זמינים לעבודה כל הזמן, עומדת לצד הדאגה לסידור לילדים קטנים שלא יכולים להישאר לבד".
2 צפייה בגלריה
ד"ר הילה לרמן שיבק
ד"ר הילה לרמן שיבק
ד"ר הילה לרמן שיבק
(צילום פרטי)
כיאה למשפחה של רופאים, המודעות לנגיף הקורונה ולמגפה בקרבם לא פוסחת על אף אחד. "נושא הרפואה תמיד על השולחן בבית. הילדים יודעים לדקלם מה זה קורונה ולמה אבא ואמא לא בבית", היא אומרת ומפנה את השאלות לילדים. "מי יודע מה זה קורונה?", שלושת הילדים מצביעים בביטחון."קורונה זה וירוס שבא מסין ואז הם התחילו להעביר את זה גם לישראל", אומר עמית הקטן, רק בן 5 וחצי. "אנחנו מתנהלים בבית כמו בעת מבצע צבאי", היא מספרת. "אני קמה בבוקר יוצאת לעבודה, ציקי עם הילדים עד שמגיעה הבייביסיטר, הוא יוצא למד"א ואני חוזרת אחר הצהריים למשמרת ב' עם הילדים".

"הופכים עולמות כדי להשיג תרופות מיוחדות"

עד לפני חודשיים, ד"ר לרמן שיבק וצוות שירותי הרוקחות בבית חולים השרון לא דמיינו סיטואציה בה כל המטופלים שלהם יהיו חולי קורונה, מצב שלו מחירים והשלכות משלו. "אנחנו מייעצים באופן שוטף לצוותים הרפואיים בנוגע למתן תרופות עבור המטופלים. הגיע חולה חדש ומאוד מורכב עם טיפול תרופתי שמכיל הרבה תרופות אנטי-פסיכוטיות, ואמור להתחיל טיפול מורכב לקורונה", היא מסבירה כדוגמה. "זה אומר הרבה התנגשויות בין תרופה לתרופה עם פוטנציאל לתופעות לוואי ולבעיות, לכן צריך לבדוק את התיק לעומק ולשקול מה לתת לו. אנחנו יודעים שלתרופות הקורונה יש המון אינטראקציות שליליות עם תרופות אחרות, לכן כשמגיעים חולים עם מחלות רקע וטיפול קבוע מהבית, יש לבדוק כל מקרה לגופו. "החלטנו לבסוף על הפחתה של פרוטוקול הטיפול בכדי להפחית את הסיכון שלו לתופעות לוואי".
2 צפייה בגלריה
בית חולים השרון
בית חולים השרון
בית חולים השרון
(צילום: דוברות בילינסון)
"אנחנו מכירים ועוקבים אחרי כל החולים המאושפזים בבית החולים", מספרת ד"ר לרמן שיבק. "עבור חלקם אנחנו הופכים עולמות כדי להשיג תרופות מיוחדות. במלחמה בקורונה אין סוף לסוגי התרופות שאנחנו משתמשים בהן - תרופות הרדמה, תרופות החייאה, תרופות אנטי-ויראליות. במקביל מנסים למצוא תרופות יעילה למחלה ואפילו חיסון".
אחרי חודשיים מאתגרים, ד"ר לרמן שיבק מביטה אחורה על התקופה הלא פשוטה. "לפני שבועיים התחילה האטה סוף סוף במספר המטופלים שהגיעו לבית החולים ולשמחתנו הרבה, היום אנחנו כבר מתחילים לדבר על תוכנית יציאה. זה אומר שאנחנו סוגרים 3 מחלקות קורונה ונשארת מחלקת קורונה אחת. כל בית החולים עובר חיטוי וטיהור ומתחיל תהליך של חזרה לשגרה".
גם עבור שירותי הרוקחות העבודה לקראת החזרה לשגרה רבה, אך אחרי תקופה של אי ודאות ארוכה, ד"ר לרמן שיבק סוף סוף יכולה לנשום לרווחה. "אלה בשורות משמחות ומלאות תקווה", היא אומרת בחיוך. "ומה יקרה אם יהיה גל שני ? אנחנו לא מפחדים, אנחנו פה".