בשיתוף אלטמן
אם אתם מתעניינים בתזונה ובריאות, בוודאי שמעתם על אומגה 3. אבל מה זה בכלל? השם אומגה 3 מתייחס למשפחה של חומצות שומן שנמצאות במזון. עיקר המחקר על ההשפעות הבריאותיות של אומגה 3 מתייחס לשתי חומצות שומן הנקראות בקיצור EPA ו-DHA, ומצויות בדגים ובאצות.
מחקרים שונים הראו כי לחומצות שומן אלו יש השפעות נוגדות דלקת וטרשת. לאור כך מומלץ לצרוך דגים שמנים המכילים בין 500-1,000 מ"ג של EPA ו-DHA, לפחות פעמיים בשבוע, לצורך מניעה של מחלות לב וכלי דם (על פי נייר העמדה להמלצות תזונתיות למניעת מחלות לב וכלי דם, מטעם האיגוד הקרדיולוגי בישראל, עמותת עתיד ומשרד הבריאות, אפריל 2021).
1 צפייה בגלריה
כאבים בבית החזה התקף לב
כאבים בבית החזה התקף לב
אומגה 3 למניעת בעיות לב וכלי דם
(צילום: shutterstock)
מחקרים נוספים שנעשו בתחום הראו קשר בין אומגה 3 לבין גורמים המשפיעים על הסיכון למחלות שונות, כמו תגובה לסטרס, דלקת והזדקנות תאי הגוף. כך למשל, נמצא קשר בין רמה גבוהה של אומגה 3 בדם לבין תהליכי הזדקנות בריאים בתאי הגוף, או לתגובה מבוקרת ופחות דלקתית לסטרס. עם זאת, מהמחקרים הללו לא ניתן להסיק על קשר סיבתי. כלומר, אי אפשר לומר שהרמה הגבוהה של אומגה 3 בדם, היא זו שהביאה להשפעות החיוביות.
מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בדק האם נטילת תוסף אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA גורמת לתגובה מתונה יותר לסטרס. המחקר כלל 138 משתתפים, רובם בעלי עודף משקל ואורח חיים יושבני. הם נטלו במשך 4 חודשים תוסף אומגה 3 או תוסף פלסבו. בתחילתו של המחקר ובסופו, המשתתפים עברו מבדק הגורם לסטרס, ובמהלכו נבדקו מדדים שונים הקשורים בתגובה לסטרס, כמו רמות קורטיזול (הורמון דחק), מדדי דלקת, ורמת טלומרז – מדד הקשור בהזדקנות תאית (אנזים הטלומרז שומר על אורכם של הטלומרים – רצפים של DNA שתפקידם לשמור על שלמות החומר הגנטי בתא. ירידה ברמת הטלומרז עשויה להביא להתקצרות הטלומרים, פגיעה בחומר הגנטי של התא, ומכאן הזדקנות מוקדמת של התא ומותו). החוקרים בדקו האם המדדים השתנו בעקבות נטילת התוסף.
החוקרים מצאו שנטילה של אומגה 3 במינון של 2.5 גרם ליום, הביאה לרמות נמוכות יותר של קורטיזול ברוק ושל גורם מעודד דלקת בדם. בנוסף, נטילת אומגה 3 השפיעה על אופן התגובה לסטרס: בעוד שבקבוצת הפלסבו הסטרס הביא לעלייה ברמת מדדי הדלקת וכן לירידה, לא רצויה, ברמת הטלומרז, שינויים אלו לא נצפו בקבוצה שקיבלה תוסף אומגה 3. בשורה התחתונה, נטילה של תוסף אומגה 3 הפחיתה את עוצמת התגובה לסטרס, והביאה לתגובה מתונה ופחות דלקתית.
החוקרים מציינים כי ממצאים אלו עשויים להסביר השפעות בריאותיות של אומגה 3 שנראו במחקרים קודמים. למשל, בהקשר למחלות לב וכלי דם, מחקרים מראים שעליה לא מבוקרת של קורטיזול בעקבות סטרס, קשורה במצבים כמו יתר לחץ דם, הסתיידות עורקים ודכאון. כלומר, יתכן שההשפעה של אומגה 3 על רמות הקורטיזול, היא זו שמפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקרים אחרים הראו כי אומגה 3 עשויה להפחית את הסיכון לדכאון על ידי הפחתת התגובה הדלקתית לסטרס. הממצאים במחקר תומכים בכך, ומראים קשר סיבתי. כמובן שמדובר במחקר אחד, ומוקדם להסיק מסקנות, אך הוא מצטרף למחקרים רבים שנעשו בעבר.
ולסיום, החוקרים מציינים כי אנשים רבים ממעטים באכילת דגים ולכן לא מגיעים להמלצות לצריכת אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA. בקרב משתתפי המחקר הייתה היענות טובה לתוסף והקפדה על נטילתו, ולכן על פי החוקרים, נטילת תוסף אומגה 3 יכולה לעזור לאנשים להגיע למינונים של ההמלצות, ועשויה להביא ליתרונות הבריאותיים.
הכותבת היא דיאטנית קלינית יועצת לאלטמן
בשיתוף אלטמן