"אין תכנון קדימה. אין תקציב. לא נערכנו בהתאם": כך אומר היום (א') פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור על חזרת התיכונים למערכת החינוך. הבוקר חזרו כ-400 אלף תלמידי כיתות י'-י"ב לבתי הספר. ביום ראשון הבא צפויים להצטרף אליהם כ-423 אלף תלמידי כיתות ז'-ט'.
"את מערכת החינוך היה צריך לפתוח מזמן", אומר פרופ' לוין. "תוכנית בה ילדים לא לומדים הייתה תוכנית בלתי הגיונית מלכתחילה, אבל מצד שני חובה לערוך בקרה והערכה לפני החזרה. לפני החזרה הכוללת של מאות אלפי תלמידים, היו צריכים לקחת מדגם קטן של בתי ספר ולבדוק באופן ממשי עם בדיקות מה קורה שם.
"אנחנו לא לומדים מהטעויות שלנו. לא נערכנו בהתאם עם פתרונות כיצד יש לחזור ללימודים. אי אפשר להמשיך עם חוסר ההיערכות הזה. אנחנו בעיצומה של מגפה ואנחנו צריכים לבחור בין חלופות רעות. יהיו הדבקות בבתי הספר, אבל עם היערכות נכונה אפשר לצמצם אותן ואפשר לשלוט בהן. בשביל זה צריך להיערך בהתאם, מה שלא קרה".
2 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
(צילום: בראל אפרים)
לדבריו של פרופ' לוין, יש הבדל בין הדרגתיות לבין זהירות. "אין טעם בלהחזיר בהדרגה אם לא נוקטים בזהירות ובצעדים להבטיח שהתחלואה לא תהיה גדולה. לא הקימו מחיצות בבתי הספר, לא שינו את המבנה הפיזי כדי שיהיה אפשר ללמוד בכיתות קטנות, לא תיגברו את המערכת בכוח אדם נוסף. לא מחזקים את מערכת הבריאות ולא את מערכת החינוך. אין שום תכנון קדימה, אין תקציב מדינה. זאת איוולות בהתגלמותה".
פרופ' לוין טוען כי יש למנות פרטים מתוך הקהילה ולחזק את מעמדן של הרשויות המקומיות לשם אכיפה, למשל בקניונים. עם זאת, הוא אומר, אין לבקש מהציבור להתנדב אלא לתגמל אותו בהתאם. "המדינה לא יכולה להתנער מהאחריות שלה בנושא. המדינה צריכה לתת תמיכה לאנשים שלוקחים על עצמם לאכוף את עניין ההתקהלויות, לא צריך להסתמך על התנדבויות. יש אנשים רעבים בישראל שאיבדו את הפרנסה שלהם, צריך לטפל בהמון דברים שחיסון לא יעזור כנגדם. המדינה צריכה לעזור לציבור, וברגע שיעזרו לו הוא יקפיד הרבה יותר על הכללים וימנע הדבקה".
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
רשות מקומית שלקחה יוזמה שכזאת לידיים היא עיריית תל אביב, שפתחה הבוקר במבצע "מגן חינוך" בשיתוף המרכז הרפואי איכילוב. במסגרת המבצע נבדקו תלמידי כיתוב י"א-י"ב וצוותי הוראה מ-25 תיכונים בעיר.
היוזמה של עיריית תל אביב ואיכילוב מגיעה ברקע דבריו של שר החינוך יואב גלנט באולפן ynet, שאמר כי יבוצעו 15 אלף בדיקות במערכת החינוך בכל יום. עם זאת, העריך שפעולה זו תיכנס לתוקף בתוך חודש. בתל אביב לא חיכו שיוזמת משרד החינוך תצא לפועל והחלו בבדיקות הסקר.

בתוך כך, ועם פיילוט הקניונים שיצא לפועל, מתוך 47 אלף הבדיקות שפוענחו ביום שישי, 1,027 התגלו כחיוביים לנגיף הקורונה. זאת לאחר יותר מחודש שבמהלכו במספר המאומתים לנגיף היה נמוך מאלף. בבתי החולים מאושפזים כעת 495 חולי קורונה, מצבם של 276 מהם מוגדר קשה. 107 מחוברים למכונות הנשמה.