הנחיות חדשות לטיפול בחולים: ארגון הבריאות העולמי פרסם היום (ג') מסמך הנחיות לנדבקים בנגיף הקורונה.
ההנחיות כוללות בין היתר הוראות לניטור החולים, אופן שכיבה מומלץ והוספת הטיפול התרופתי. בישראל טרם הועברו הנחיות רשמיות של משרד הבריאות בעניין זה, ובצוותי הרפואה אין פרוטוקולים חד משמעיים. בחלק מבתי החולים אף משתמשים בפרוטוקולים שנכתבו בחו"ל.
על פי ההנחיות החדשות, חולי קורונה צריכים להיות מנוטרים בביתם במכשיר הסטורציה (פאלס-אוקסימטר). מכשיר זה המתלבש על האצבע, מודד את רוויון החמצן בדם במקביל למדידת הדופק. ערך של מעל 94% נחשב לתקין. על פי חלק מהגישות, ערך נמוך של סטורציה, ובפרט כזה נמוך מ-93% דורש בירור רפואי ולעיתים אף פינוי לבית החולים, בפרט כאשר קצב הנשימות מוגבר. זאת לאור הפגיעה הריאתית הקשה האופיינית למחלת הקורונה.
יש לציין כי בישראל ניתן מד סטורציה על ידי קופות החולים בהשאלה, לחלק מהחולים שבסיכון גבוה. החולים מתבקשים לערוך מדידות של הסטורציה, הדופק והחום, ולדווח על כך לחמ"ל הקורונה מדי יום ולהודיע על כל חריגה.
בקרוב יתחיל פיילוט של הקופות בו החולים מדווחים על מצבם באופן ישיר באמצעות האינטרנט או האפליקציה.
בהנחיות החדשות הומלץ עוד כי השהייה במיטה תהיה במצב מורם ככל האפשר. זאת כדי להפחית מעט את הלחץ על בית החזה ועל הריאות, ולאור עדויות המראות כי שכיבה זו משפרת את זרימת החמצן לריאות, ואת יציאת הפחמן הדו חמצני מהריאות.
בארגון הבריאות העולמי הוסיפו גם הנחיות להוספת תרופות נוגדות קרישה במינון נמוך לחלק מהחולים הנמצאים בסיכון גבוה למחלה קשה, ובחולים במצב בינוני עד קשה.
בארגון המליצו להעדיף מינון נמוך של נוגדי קרישה, משום שמינונים גבוהים יותר מגבירים את הסיכון לדימומים בקיבה, ובמקרים נדירים גם באיברים אחרים.
מוקדם יותר היום אישר ארגון הבריאות העולמי את החיסון נגד קורונה של מודרנה. האישור, כחודשיים לאחר אישור מינהל המזון והתרופות האמריקני, נועד לתת גושפנקא לאישור ה-FDA, ולהאיץ את תחילת מבצעי החיסונים במדינות רבות בעולם שטרם החלו בו, במיוחד מדינות עולם שלישי.
בהסבר לאישור, ציין הארגון שהחיסון של מודרנה נמצא יעיל מאוד: שבועיים לאחר הזריקה הראשונה מגיעה יעילותו ל-92%. החיסון של מודרנה קבעו מומחי הארגון, הוא גם בטוח. עם זאת הבהירו כי החיסון אינו מומלץ לנשים בהיריון באופן שגרתי, אלא רק לאלה הנמצאות בסיכון הדבקה גבוה, כמו נשים הרות שהן חלק מצוותי בריאות.