ז'קלין אשוי בת ה-33 עדיין מחכה לרגע שבו תחזיק את בתה התינוקת מריה, שנולדה בניתוח קיסרי לאחר שאמה אושפזה והורדמה בעקבות סיבוכי מחלת הקורונה. ז'קלין הגיעה לבית החולים סורוקה בבאר־שבע בשבוע ה־34 להריונה כשהיא סובלת מקשיי נשימה, ב-8 במארס. כמו רבים מחולי הקורונה בגל השלישי של המחלה, ההידרדרות שלה הייתה מהירה וקשה והיא סבלה מדלקת ריאות חריפה.
"מצבה לא היה טוב", משחזר בעלה רפיק (34). אשוי, תושב רהט, משחזר את מה שקרה, "הגענו למיון בבית החולים. אמרו שיש לה דלקת ריאות חזקה ומצבה לא טוב. ז'קלין האהובה שלי חזרה מהמתים". ז'קלין אושפזה במחלקה לטיפול נמרץ קורונה ואחרי יומיים יילדו אותה בניתוח קיסרי במבצע מורכב. חדר ניתוח אחד שימש עבורה וחדר ניתוח שני לתינוקת שיולדה, כשרופאי ילדים מוכנים להיכנס לפעולה על כל סיבוך שלא יהיה.
1 צפייה בגלריה
ז'קלין והתינוקת
ז'קלין והתינוקת
ז'קלין ובתה הבכורה עם הצוות בסורוקה
(צילום: חיים הורנשטיין)
"הבנו שאנחנו הולכים למהלך של החמרה ולא של שיפור אז החלטנו שיהיה נכון ליילד אותה. היה קשה לנייד ולהזיז אותה בגלל המצוקה הנשימתית", אומר ד"ר אורי גלנטה, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ פנימי קורונה. "תהליך האינטובציה בחולים כל כך קשים הוא תהליך דרמטי", מסביר ד"ר גלנטה. "הרבה פעמים יש ירידה משמעותית בחמצון ואז רואים שיפור. אנחנו חששנו שזה יזיק לעובר. אבל כל הפעולות היו מדויקות. היא הורדמה ותוך כדי החל הניתוח הקיסרי שלקח דקות בודדות. הכל גם תחת הקורונה, כשרופאי התינוקות מוכנים עם האינקובטור לכל פעולה".
התינוקת נולדה בריאה ושלמה. אבל המצב של ז'קלין המשיך להחמיר והרופאים נאלצו לחבר אותה לאקמו במשך שמונה ימים, ובסך הכל אושפזה 19 ימים בטיפול נמרץ, רוב הזמן כשהיא מורדמת ומונשמת. "אחרי שבועיים של הנשמה הערנו אותה. כעת היא עדיין מתאוששת וצפוי לה שיקום יחסית משמעותי. היא עדיין לא מסוגלת לעמוד ולהחזיק את עצמה אחרי הטראומה שהגוף עבר", מוסיף ד"ר גלנטה. "נשים בהיריון הן אתגר גדול מאוד בקורונה ובטיפול נמרץ בכלל. הנטייה להידרדרות אצל אישה בהיריון גדולה יותר ומהירה".
"ז'קלין היא החיים שלי. אני אוהב אותה בצורה לא נורמלית. בהתחלה הייתי מאוד רגיש ובכיתי, ועכשיו אני פשוט משכנע את כולם להתחסן"
רפיק החליט לקרוא לתינוקת מריה, לפי בקשתה של בתם בת השמונה. לבני הזוג עוד שני ילדים. "הרופאים היו מאוד מודאגים ופעלו כמו מקצוענים. אמרו לי שהמצב שלה קשה מאוד אבל שכלל הנראה היא תחלים. ד"ר ליאור פוקס ממחלקת הקורונה תמך בי והרגיע אותי". בשבוע שעבר ז'קלין פקחה את עיניה. "היא הייתה מאוד מבולבלת", סיפר רפיק. "בחיים שלי לא ציפיתי שדבר כזה יקרה. תוך יום ולילה המצב שלה התהפך. חשבנו שהייתה לה רק שפעת". הזיכרון של ז'קלין חזר אליה לאט־לאט. כשהתעוררה עדיין חשבה שהיא בהיריון וצריכה לעבור ניתוח קיסרי. "עד שקלטתי שעברתי את הניתוח. שאלתי את בעלי למי התינוקת דומה. איך היא. אני מתגעגעת לראות אותה, מתה לגעת בה. כואב לי שאני לא יכולה להיניק אותה", היא משחזרת. היום היא צפויה לצאת לשיקום ולהתאחד עם בתה.
רפיק סיפר כי ז'קלין לא התחסנה. "אני התחסנתי. אמרתי לה, 'ז'קלין בואי תתחסני'. היא קראה כתבות ופחדה מאוד. אמרה לי, ‘אחרי שאלד אתחסן’. היא רצתה להתחסן אבל פחדה על הילדה". יש לציין כי החיסון נגד קורונה אינו פוגע בעובר ומומלץ לנשים בהיריון להתחסן.
ז'קלין ורפיק פונים ליולדות ומבקשים מהן להקשיב לרופאים ולהימנע ממידע מוטעה המופץ ברשתות החברתיות: "אל תחשבו פעמיים, לכו להתחסן". ז'קלין מוסיפה: "שאף אחד לא יעבור את מה שעברתי. עד עכשיו אני סובלת ולא יכולה לקום מהכיסא. לא יכולה לחכות עד הרגע שבו אחבק את מריה".
רפיק מסכם את התקופה המורכבת: "ז'קלין היא החיים שלי. אני אוהב אותה בצורה לא נורמלית. בהתחלה הייתי מאוד רגיש ובכיתי, ועכשיו אני פשוט משכנע את כולם להתחסן".