על רקע האסון הסביבתי שהתרחש בסרי לנקה בחודש שעבר: חשש כי דגי טונה שיובאו משם שווקו בישראל ללא בדיקה. הסיבה לדאגה נעוצה בכך שספינה שהובילה כימיקלים לחופי סרי לנקה טבעה ועלתה באש.
כתוצאה מכך נגרם זיהום סביבתי ענקי. יש חשש שדגי הטונה נפגעו ממנו ולפיכך בשרם מסוכן למאכל. ישראל מיבאת דגי טונה רבים מסרי לנקה, המוגשים במסעדות ברחבי הארץ, בין היתר גם בסושי.
משרד הבריאות, שמפקח על איכות המזון המיובא מחו"ל, עורך לעיתים בדיקות מדגמיות של מזונות מיובאים ובהם בשר, מוצרי חלב ודגים.
1 צפייה בגלריה
טונה ארוחה מזינה בריאות דיאטה
טונה ארוחה מזינה בריאות דיאטה
טונה מסרי לנקה. עלולה להיות מסוכנת לבריאות
(צילום: shutterstock)
למשרד היה ידוע על האסון הסביבתי. לשאלת "ידיעות אחרונות" – האם נבדקו הדגים שהגיעו באחרונה ממסרי לנקה והאם עצרו את משלוחי המזון האחרים שמיובאים משם – נמסר אמש מהמשרד בתגובה: "מסרי לנקה מגיעים לישראל דגי טונה מצוננים בלבד הנידוגים בעומק האוקיאנוס, המרוחק מאזור האסון".
עוד הוסיפו: "עם פרסום דבר האסון האקולוגי בסרי לנקה פנתה היחידה הווטרינרית ללא דיחוי לרשויות הדיג בסרי לנקה ולשגרירותה בישראל לקבלת התייחסותם לעניין אזורי הדיג מהם מגיעים משלוחי הדגים לישראל. כאמצעי זהירות עוכבה לאלתר כניסת משלוחי הטונה שהגיעו לנתב"ג זאת עד שהתקבלה תגובת הרשות המוסמכת בסרי לנקה המעידה על היעדר סיכון. ללא תלות, משרד הבריאות מקיים באופן שוטף סקר שאריות כימיות בדגים מיובאים על מנת להבטיח את בטיחות הדגים הנצרכים".
פרופ' אביגדור אבלסון, אקולוג ימי: "עצם זה שלא בודקים דגים שמגיעים מאזור האסון האקולוגי זו שערורייה. טונה הוא דג טורף וככל שאנו עולים גבוה יותר בפירמידת המזון אנו מקבלים דרגות יותר גבוהות של מזהמים. הם צוברים כמות גדולה יותר של מזהמים מהנטרפים. תופעות זיהום יכולות לגרום לדמנציה מואצת, לאלצהיימר מוקדם ולסרטן"
במשרד אמרו עוד: "הצהרת הרשות המוסמכת בסרי לנקה מעידה ללא ספק שאזור הזיהום לא מסכן את אזורי הדיג מהם מגיעים דגי הטונה למאכל לישראל. משום כך אין צורך בביצוע בדיקות נוספות מעבר לבדיקות הרגילות אותן אנו מבצעים למשלוחי היבוא. בנוסף לבדיקות השגרה אנו מבצעים בדיקות סקר שנתיות לצורך זיהוי סיכונים".
פרופ' אביגדור אבלסון מאוניברסיטת תל־אביב, אקולוג ימי וחבר סגל בבית ספר לזואולוגיה, אמר אמש: "עצם זה שלא בודקים דגים שמגיעים מאזור האסון האקולוגי זו שערורייה. דגים יכולים להיות נקיים או עם מזהמים כאלה או אחרים. טונה הוא דג טורף וככל שאנו עולים גבוה יותר בפירמידת המזון אנו מקבלים דרגות יותר גבוהות של מזהמים. הם צוברים כמות גדולה יותר של מזהמים מהנטרפים. איני טוען כי הדגים שמגיעים הם מזוהמים, אבל זה שלא בודקים אותם זו שערורייה. תופעות זיהום יכולות לגרום לדמנציה מואצת, לאלצהיימר מוקדם ולסרטן".
עופר רוזוליו, הבעלים של חברת רוז אומגה 3, המייבא דגים גם מסרי לנקה, אמר אמש כי האסון גרם לעלייה חדה של עד 50% במחיר הטונה והדגה, שכן הדייגים באזור נדרשו לדוג במקומות מרוחקים יותר.
מספר שפים במסעדות בישראל אמרו אמש ל"ידיעות אחרונות" כי האסון האקולוגי גורם למחסור בדג הטונה בישראל.
גיא פרץ, שף ובעלים מסעדת סלון יווני במלון west בתל־אביב: "אחת המנות הפופולריות שלנו היא טרטר טונה טרייה ובימים אלה יש מחסור בדג הטונה, שמגיע ברובו מסרי לנקה. המחסור האדיר יצר התייקרות במחיר של עד 40%. אני סופג את העלויות ולא מעלה מחירים, בתקווה שהמצב יתאזן בחודשים הקרובים". אבי פיש רכאח, ספק דגים מיפו: "כתוצאה מהאסון האקולוגי נוצר מחסור גדול בדגי טונה, ומשלימים סחורות מסיישל וממקומות נוספים בעולם".