אתמול (ד') נקבע מותו של תינוק שנולד בלידת בית, בבריכה ובנוכחות דולה, בחריש. נוכח ריבוי לידות הבית שנרשמו במהלך תקופת מגפת הקורונה, נשאלת השאלה - האם לידת בית היא מסוכנת? כדי להשיב על השאלה, התראיינו באולפן ynet פרופ' יעקב בר, מנהל אגף הנשים והיולדות בביה"ח וולפסון, ועטרה מוהר, דולה ומדריכת הכנה ללידה.
"לידת בית היא דבר שכרוך בסיכון מוגבר", פוסק פרופ' בר. "בבית החולים סורוקה שבבאר שבע, בדקו 3,580 לידות בית והשוו אותן ל-240 אלף נשים. מצאו שם שהסיכון למותת ילודית היה פי 3 בקבוצת לידות הבית. למעשה, מדובר ב-15 מקרי מוות לאלף לידות, לעומת 5 מקרים לאלף בקבוצת הביקורת. בלידת בית חשוב גם להקפיד על הוראות מאוד קפדניות של משרד הבריאות, חובה שיהיה צוות מקצועי או מיילדת מוסמכת, וזה בהרבה מקרים לא קורה".
בתגובה, אמרה עטרה מוהר כי "יש הבדל מאוד גדול בין לידת בית מתוכננת שמקפידים בה על כל הנהלים לבין לידת בית שקורית בטעות בבית, בלי נוכחות של מיילדת. לגבי לידת בית מתוכננת, יש מחקרים וסטטיסטיקות שמדברות בעד עצמן, היא לא מסוכנת יותר מלידה בבית חולים, אין בה סיכון נוסף. אם אין שום סיבה לדאגה במהלך ההיריון, אין סיבה לדאוג. עם זאת, אם מישהו מגיעה עם סכנה מראש, לא יתנו לה ללדת בבית".
פרופ' בר חזר על דבריו וסיכם כי נוכחותה של דולה בלידה ביתית אינה מספקת. "אם מקפידים על הוראות משרד הבריאות, ניתן לאפשר לידות בית. לצערי הרב ההקפדה הזו לא נעשית בדרך כלל. נוכחות דולה בלידה לא מספקת ומסוכנת, ויש צורך במיילדת מוסמכת או רופא".
עוד הוסיף פרופ' בר כי סביבת בית החולים הנה אידיאלית בגלל שקיימים סיבוכים אותם אי אפשר לצפות בלידה. "גם בסיכון נמוך יש סיבוכים, גם לילוד וגם לאם. בלידה בית הפתרון לא קיים. אם אם פתאום מדממת באופן מסיבי או אם הילוד זקוק לחייאה. הדברים הללו קורים באחוזים בודדים, אבל בלידה יכולים להתרחש דברים בלתי צפויים, לא שווה לקחת את הסיכון".
1 צפייה בגלריה
הריון
הריון
"יש צורך במיילדת מוסמכת או רופא"
(צילום: shutterstock)
בין 1 במרץ ועד ל-19 באפריל השנה נרשמו במד"א 193 לידות בית ברחבי המדינה. מדובר בעלייה חדה של כ-23% לעומת מספר הלידות באותם תאריכים ב-2019. לצורך השוואה: בשנה שעברה נרשמו 157 לידות ביתיות. הנתונים כוללים לידות בית על ידי מד"א, באמבולנסים בדרך לבית החולים או באמצעות ליווי טלפוני שניתן בטרם הגעת אנשי מד"א.
מוקדי הזינוק בלידות הביתיות היו בעיקר ביישובים עם אוכלוסייה חרדית גדולה. בירושלים נרשמו בתקופה ההיא 35 לידות ביתיות לעומת 23 בשנה שעברה, בבית שמש נרשמו 21 לעומת 11 בשנה שעברה, ובבני ברק נרשמו תשע לעומת רק ארבע באותה תקופה בשנה שעברה. ביישובים עם אוכלוסייה חילונית גדולה אף נרשמה ירידה משנים קודמות בלידות בית: בתל אביב נרשמו בתקופה זו בשנה שעברה 11 לידות בית, בעוד שהשנה דווח על חמש בלבד.