זינוק בתמותה כתוצאה ממחלת הקורונה בישראל בחודשיים האחרונים: מחודש יולי - יותר מ-900 בני אדם איבדו את חייהם ממחלת הקורונה. כדי להסביר את העלייה, התראיינו באולפן ynet ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה, וד"ר אסנת לבציון-קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר.
"התמותה הזו מבטאת את התפשטות התחלואה בציבור", אומר ד"ר קודש. "כשקיימת כמות מאוד גדולה של חולים, צריך להבין שאחוז לא קטן מהם יהיו במצב קשה ומבין החולים הקשים, חלק ידרדרו להנשמה וחלקם גם ימות".
"מדובר במחלה קשה, והעובדה שבציבור מדברים על חיוביים ולא על חולים - מאוד מטעה. קשה לומר כמה מהחולים הקשים ימותו באופן סטטיסטי, אבל בין 10 ל-20 אחוזים יגיעו להנשמה, ומבין המונשמים יכולים להיות בין 40 ל-50 אחוזי תמותה. המכנה של החולים והנדבקים הרבה יותר גדול בישראל", מסביר ד"ר קודש. "ככל שהמכנה גדול יותר, נראה יותר נדבקים ומתוכם יותר מתים".
לדבריו מצטרפת ד"ר לבציון-קורח: "בגלל שהמחלה כל כך מפושטת בציבור, יותר אנשים נדבקים. המחלה לא שינתה פניה, אלא פשוט קיימת במספרים גבוהים הרבה יותר. הדיבור בציבור הוא על מחלה שרוב האנשים עוברים אותה בקלות וזה נתון מאוד מטעה. המחלה יכולה פתאום לתקוף, ואנחנו לא יודעים את מי ואיך. אנחנו עוד לא יודעים מהן ההשלכות ארוכות הטווח גם לאנשים א-סימטופמטיים. רב הנסתר על הידוע וצריך להתייחס בהרבה הרבה כבוד למחלה הזו".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
"בטיפול נמרץ נמצאים צעירים ללא מחלות רקע"
(צילום: AFP)
"החולים בגל השני הם הרבה יותר צעירים", מוסיפה ד"ר לבציון-קורח, ומסבירה כי יש להיפטר מתיוגה של מחלת הקורונה כמחלה שתוקפת קשישים ובעלי מחלות כרוניות. "בטיפול נמרץ קורונה אצלנו מאושפזים אנשים בגילאי 46, 47 ו-50, ולא אנשים בעלי מחלות רקע מרובות".
בריאיון, מסבירים שני הרופאים על אי-ספיקת מערכת הבריאות שעתידה להגיע אם לא יופחתו מספרי החולים. "אנחנו צריכים לזכור שבמקביל למונשמי קורונה יש מאות מונשמים שאינם חולי קורונה שדורשים טיפול", מסבירה ד"ר לבציון-קורח.
"מערכת הבריאות כרגע נמצאת במצב של ספיקה, אך היא בעומס ובמצוקת כוח אדם", מצטרף לדבריה ד"ר קודש. "אחד הדברים שצריכים להדאיג אותנו היא אי-ספיקה של מערכת הבריאות. אם מספר החולים יוכפל, נתחיל לראות ירידה בטיפול שיוביל ליותר מקרי תמותה. אנחנו נמצאים באופן קבוע במצב של 80-90 אחוזי תפוסה במערכת הבריאות וזו סכנה".

שיעור הנפטרים מקורונה בישראל - גבוה מהממוצע העולמי

מספר הנדבקים בישראל עומד כעת על 185,490 מאומתים. 607 חולים מאושפזים במצב קשה, 153 מהם מחוברים למכונות הנשמה. 1,229 חולי קורונה נפטרו בישראל מאז חודש מרץ, 906 מהם (73.8%) מאז 1 ביולי. רק מתחילת החודש דיווח משרד הבריאות על 285 נפטרים. מהנתונים ניתן לראות בבירור כי מאז חודש יולי חלה עלייה חדה ומדאיגה במספר הנפטרים בישראל.
בדו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסם לפני כמה ימים, נכתב כי "עד סוף יולי לא ניתן להצביע על תמותה עודפת משמעותית בישראל, למרות העלייה במספר הנפטרים מקורונה ובחלקם מתוך סך הנפטרים. בחודשים הראשונים של השנה התמותה הייתה נמוכה במיוחד, אך מתחילת המגפה ובמיוחד בחודשים אפריל עד יולי, התמותה דומה לשנים קודמות, עם תנודתיות בין השבועות. בסוף יולי חלה עלייה בתמותה והיא נמשכה בתחילת אוגוסט".
2 צפייה בגלריה
קונים בשוק הרכמל לקראת ערב חג ראש השנה
קונים בשוק הרכמל לקראת ערב חג ראש השנה
"מחלת הקורונה מאוד מפושטת באוכלוסייה בישראל"
(צילום: מוטי קמחי)
מהנתונים ניתן לראות כי במהלך חודש יולי נפטרו בישראל בממוצע יותר משישה חולי קורונה בכל יום. בספטמבר המספר זינק לכ-14 קורבנות. לכן, ייתכן שהדו"חות הבאים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הנוגעים לתמותה מקורונה, יצביעו על תמותה עודפת בישראל מחודש אוגוסט.
בשל מספר קורבנות הנגיף, שעלה באופן חד בשבועות האחרונים, שיעור הנפטרים מקורונה למיליון תושבים עומד בישראל על 133, לעומת הממוצע העולמי העומד 123.3 מתים מקורונה למיליון תושבים. שיעור התמותה מקורונה למיליון תושבים בישראל דומה לזה של רוסיה, אך במדינות כמו גרמניה, דנמרק, בולגריה, טורקיה, אוסטריה, בלארוס, הונגריה, הודו, מצרים, איחוד האמירויות וברשות הפלסטינית נמוך מזה של ישראל.